Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, april 02, 2014

Waarom stemmen mensen VVD?

Vandaag gepoogd bij te komen van de draaidag van gisteren toen ik in touw was van 8 tot 7. Morgen ben ik betrokken bij de proefopnames van een eventueel nieuw TV-programma. Die draaidag loopt gelukkig maar van half negen tot zes. En vanavond gaan wij naar de sauna!

Vanmorgen had ik buurvrouw Angélique op visite, vermaakte ik mij met die paar mensen die serieus reageerden op mijn 1 april grap van gisteren en lunchte ik bij mijn moeder. Zij vertelde mij dingen over mijn vader die ik nog niet wist. Als ik zou zeggen 'Best leuk om te weten wie je vader is', zou ik dat bagatelliseren. Ik vind dat iedereen er recht op heeft te weten wie de (biologische) ouders zijn.

In Nederland kennen wij sinds jaar en dag stemrecht. Door ongeveer de helft van de bevolking wordt daar bij lokale verkiezingen gebruik van gemaakt. De helft die te lui is om die paar minuten te lopen naar een stembureau klaagt vervolgens vier jaar lang dat de verkeerde mensen zijn gekozen. Daarom pleit ik voor het herinvoeren van de stemplicht. Of nee, toch maar niet want de kennis van (lokale) politiek is vaak ook bij mensen die wél komen stemmen erbarmelijk. Alleen burgers die het woord 'erbarmelijk' in de juiste context kunnen plaatsen zouden stemrecht mogen hebben en mensen die nog steeds op PvdA-leider Joop den Uyl (overleden 1987) willen stemmen niet.

Evenmin als mensen die eisen dat zij PVV mogen stemmen terwijl die 'partij' slecht in twee gemeentes in Nederland voldoende geschikte kandidaten had weten te vinden om überhaupt mee te kunnen doen aan de verkiezingen. Er was een mevrouw bij het stemhokje die per sé Mark Rutte van de VVD wilde stemmen. Het argument dat hij de voorzitter is van de landelijke tak van die partij en dus zelf niet meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen kwam hij deze mevrouw niet door. Nederlanders zijn dus helemaal niet zo slim.

Mensen die willen stemmen op de televisie-omroep KRO mogen ook stemmen in Nederland want het stemrecht geldt voor iedere burger van boven de 18, zelfs wanneer die burger dementeert of zwakzinnig is. Ik vind dat discriminatie. Kinderen mogen niet stemmen 'want zij hebben geen verstand van politiek.' Met exact datzelfde argument mochten decennialang ook vrouwen niet stemmen.

Nu zeg ik wel dat burgers vaak niet weten waar zij het over hebben maar met bewindslieden is het vaak niet beter gesteld.

Minister van Veiligheid Ivo Opstelten (VVD) heeft namens Nederland de drone met de naam Scan Eagle gekocht voor ettelijke miljoenen en gisteren stemde de Tweede Kamer in met het voorstel dat gemeentes het ding volledig naar eigen inzicht mogen inzetten 'zo lang dat maar doordacht gebeurt.' *Ahem!*.

De naam van het ding impliceert al een beetje waar die voor is: het herkennen van gezichten in een menigte. De minister deed die aankoop in overleg met minister Jeanine Hennis-Plasschaert, de Nederlandse Minister van Defensie. Volgens de heer Opstelten is de drone niet in staat om gezichten te herkennen in een menigte 'want dat zou in strijd zijn met de privacy'. Tsja...
Minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk van de PvdA zei dat de NSA Nederlandse telefoons afluisterde maar dat de Nederlandse veiligheidsdiensten dat absoluut niet deden. Een paar weken later zei hij dat de Nederlandse diensten dat wél deden en dat hij dat al wist toen hij zei dat de NSA dat deed. Daarna loog hij daar over en daarna lukte het hem niet zichzelf en collega minister Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) te verdedigen. Dus ófwel hebben de twee ministers geen idee van wat de geheime diensten - waar zij de baas van zijn - doen, ófwel zijn zij al jarenlang bezig iedereen glashard voor te liegen. Aftreden lijkt de enige uitweg uit het gestuntel.
Staatssecretaris van financiën Frans Weekers (VVD) is inmiddels ex-staatssecretaris Frans Weekers. Hij trad namelijk af toen bleek dat hij geen leiding kan geven aan de belastingdienst en geen fraude-onderzoek kan leiden. Bovendien gaf hij in beide gevallen zijn ambtenaren de schuld terwijl hij zelf hoofd verantwoordelijke was. Een overduidelijk zwaktebod. En zo kwam dat tot uiting (Let u vooral op de doventolk. En nee, dit was niet in scène gezet.):
Oplettende lezers zal zijn opgevallen dat de meeste van deze bewindslieden namens de Nederlandse Liberalen, de VVD, hun zaken doen. Officieel heeft de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie vrijheid hoog in het vaandel (en zelfs in de naam!) staan. Maar die vrijheid geldt blijkbaar voor iedereen, behalve voor burgers. Waarom burgers dan nog VVD stemmen in volslagen onduidelijk. Hoewel: de VVD strijdt traditiegetrouw voor het behoud van één van de meest geldverslindende subsidies in Nederland: die op huizenbezit, de zogeheten Hypotheek Rente Aftrek. Door die HRA is het voor veel huizenbezitters goedkoper om extra geld van de bank te lenen voor hun huis dan hun schuld bij de bank af te lossen. Weet u nog waardoor de bankencrisis ontstond die rechtstreeks de grote economische crisis zou veroorzaken waar wij nu nog steeds in zitten? Juist: door vrijwel ongelimiteerd lenen en nauwelijks aflossen. 
En door wie zijn de banken uiteindelijk gered van hun zelfopgelegde wangedrag? Door dezelfde burgers die zij blijven oplichten. Maar gelukkig grijpt de regering in door al die zelf verrijkende bankmanagers op te pakken en in de cel te werpen voor het moedwillig oplichten van miljoenen burgers voor een totale waarde van miljarden euro's. Toch? Niet dus. Sterker nog: de VVD-stemmers die zélf een bijzonder duur huis hebben gekocht (Tsja, je gaat toch niet tussen het gewone volk in ordinaire (want goedkopere) huizen wonen? Stel je toch eens veur, zeg! En dan zeker ook met de fiets in plaats van met de tweede auto boodschappen doen? Het idee!) en vinden dat anderen met hun belastinggeld daar (11,4 miljard euro per jaar!) aan mogen bijbetalen vinden dat zij het recht hebben om luxe te leven 'want zij betalen veel belasting': http://www.lekkerlevenmetminder.nl/2012/09/wat-als-de-hra-er-morgen-vanaf-gaat.html.

Zij vinden oprecht dat subsidie op kunst, cultuur en buurthuizen mag worden afgeschaft opdat zij lekker ruim kunnen wonen. Ik vind dat zo ontzettend asociaal dat ik dat bijna crimineel zou willen noemen. Vaak geven zij de toenmalige hypotheekadviseur de schuld maar zijn natuurlijk zelf verantwoordelijk, al roepen zij graag en hard: 'Het is toch zeker niet míjn schuld dat ik een huis heb gekocht dat ik niet kan betalen!? Nou eh...wel dus.

En u: vindt u ook dat mensen die minder dan twee maal een modaal inkomen verdienen best wat minder naar het theater mogen gaan opdat u kunt blijven genieten van uw welverdiende drie vakanties per jaar?

5 opmerkingen:

  1. 71.25 aan zorgpremie. Hahaha, ik dacht meteen, even kijken naar de datum van dat artikel, want dat is wel zo laag, dan kan niet van deze tijd zijn....

    Love As alwyas
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ... ha, ik heb het, geloof ik, begrepen...
    En mensen die oprecht menen dat subsidie op kunst, cultuur en buurthuizen mag worden afgeschaft opdat zij lekker ruim kunnen wonen zijn niet alleen asociaal maar je mag het gerust en volmondig zeggen: crimineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem08:39

    Best bijzonder om zoveel persoonlijke informatie te plaatsen tussen wat een eindejaars conference zou kunnen zijn. Overigens leuk om te horen over je deelname aan een eventuele nieuw tv programma.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou ik ga niét twee keer per jaar op vakantie maar ik wil óók niet indirect meebetalen aan geknoei met pindakaas op de grond...of blaffende honden op het toneel.
    Wie dáár naar wil gaan kijken mag van mij maar dan zélf het kaartje betalen zodat de "kunstenaars" hun boterhammetje verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe meer je je er in verdiept hoe merkwaardiger het wordt allemaal. Alles weten maakt niet gelukkig, dat weet ik wel.

    En ik vind niet dat iemand moet bepalen wat of er al dan niet op toneel moet verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!