Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, juni 27, 2018

De kracht van sociale media

Bestaat Dotan eigenlijk wel? Dat vroeg ik mij even serieus af na het lezen van dit artikel in De Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2018/dotan/#/

Het stuk gaat over de kracht van sociale media. Zeker wanneer er een foto bij een artikel staat zijn de meesten (ik ook) geneigd datgene wat in dat artikel geschreven staat klakkeloos voor waar aan te nemen. Facebook, Instagram en Twitter staan vol met nep-accounts, bedoeld om burgers als u en ik om de tuin te leiden.





Mensen zijn van nature goedgelovig. Dat gaat terug naar de tijd dat het je leven kon redden als iemand zei: 'Eet dat besje niet want dat levert buikpijn op en je kunt er zelfs dood aan gaan!' Heeft iemand een machtspositie dan is er bijna geen limiet aan het vertrouwen dat mensen in hem of haar stellen. Vandaar de televisie reclames waarbij mensen in keurige maatpakken (of mantelpakken) verzekeringsproducten aanprijzen. Of acteurs in doktersjassen die vertellen dat geen medicijn zo goed werkt als dat wat zij ons aanbieden. Of iemand met een 'Italiaans' accent die een pizza aan ons verkoopt. 'Zij komt uit Italië/is een dokter/is de baas van een groot bedrijf dus zal er wel verstand van hebben.'

Ook politici kennen deze methodes. De ene politicus is beter in het manipuleren van mensen dan de andere (zo was van oud VVD-leider Frits Bolkestein bekend dat hij een marketingbureau inschakelde om te onderzoeken wat de meeste Nederlanders wilden en zie daar: opeens was dat precies wat er in de verkiezingsfolder stond bij de eerstvolgende verkiezingen! Eenmaal gekozen was het helemaal niet meer nodig te doen wat de VVD in die folders beloofde want de meesten waren het toch al eens met wat er in de folder stond. Dat was namelijk ook - stomtoevallig natuurlijk - ook hun eigen mening.) en dat is de voornaamste reden van de populariteit van sommige van hen.

Natuurlijk weten wij wel dat wij voortdurend worden besodemieterd. Maar onze hersenen zijn nog lang niet overtuigd. Kijkend naar mijzelf ben ook ik lang niet immuun voor de streken van hen die spullen of ideeën aan ons willen verkopen. Maar steeds vaker doorzie ik de gebruikte trucs. En dat vind ik winst. En u? Laat u zich wel eens leiden door de woorden van een politicus of het uiterlijk van een reclame-acteur, een vlogger of een 'insta-personality'?


=================================================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

Deel dit bericht