Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, november 26, 2014

Natuurlijk laat u zich leiden door reclame

Vanmiddag genoot ik de lunch samen met een vriendin. Maar niet nadat ik de gisteren gestreken en gevouwen was had weggeborgen en gestofzuigd en zo.

Vanavond ben ik met mijn vriendin te gast bij een etentje. En gisteren hadden wij ter ere van mijn zoon's verjaardag een...etentje. Hier zit de jarige naast zijn oma:

Op de vraag: 'Hoe gaat het solliciteren?' kan ik met recht zeggen: 'Goed, hoor! Ik word alleen nog steeds niet aangenomen.' Een paar weken geleden was er een veelbelovende vacature: 30 uren per week gastheer zijn bij een gerenommeerd internationaal bedrijf. Helaas was de dame van het detacheringsbedrijf vergeten mij voor te stellen aan de klant 'want zij gaat binnenkort op vakantie', aldus de collega die mij belde met excuses nadat ik per e-mail vroeg naar de status van mijn sollicitatie. Leuk is dat: dus omdat iemand over een paar weken op vakantie gaat doet zij nu alvast haar werk niet meer? Wát een arbeidsethos!

Mijn mobieltje werkt harder dan sommige mensen, dat is duidelijk. Hoewel...

Onlangs liep mijn mobieltje vast. Het is in wezen een computer en computers lopen wel eens vast. Bijvoorbeeld wanneer het opdrachten krijgt die tegenstrijdig zijn met elkaar. In mijn geval ging de wekker af op het moment dat ik werd gebeld. Het apparaat wist niet welke van de twee opdrachten ('Laat wekkergeluid horen' of 'Laat belgeluid horen') en deed dus beide niet. Ja, soms is een computer net een mens. Die raakt ook besluiteloos als iemand bijvoorbeeld zegt: 'Ik wil niet dat je tegen mij liegt en waag het niet te zeggen dat ik een dikke kont heb in deze jurk!'

Als mens weten wij wel vaker niet wat wij willen en stiekem zijn wij er dus wel blij mee dat anderen ons dat vertellen. Commerciële bedrijven weten dat en haken daar op in met hun reclame-uitingen: 'U zult zich afvragen hoe u ooit zonder heeft gekund!'; 'Nu nóg beter!' en 'Duizenden gingen u voor!'

Een groot concern als Albert Heijn wil blijkbaar dolgraag een boete opgelegd krijgen. Ik had hen namelijk al eens gewaarschuwd dat misleiding niet wordt getolereerd:
http://vragen.blogspot.nl/2010/08/antwoord-op-vervolg-op-albert-heijn.html

Maar men heeft niet geleerd. Zie deze twee voorbeelden van prijsmisleiding die ik vanmorgen in de supermarkt tegenkwam:
De koffie komt in twee verschillende verpakking met identieke inhoud (en zelfs identieke houdbaarheidsdatum) maar toch is het ene pak een dubbeltje duurder dan het andere.
De 'voordeelpot' is omgerekend per kilogram duurder dan de reguliere verpakking. Een veelgebruikte truc. Niet illegaal maar wel degelijk zeer misleidend.

In de politiek weet men alles van misleiding. Bijvoorbeeld door dingen heel erg ingewikkeld te laten klinken hopend dat mensen er in trappen. 'Wegens een interne omissie tijdelijk misplaatst' betekent bijvoorbeeld niets meer of minder dan: 'We zijn het kwijt.'

Bedrijven gaan erg ver in het aandacht trekken van kooplustig publiek. Apple is daar een sprekend voorbeeld van. Niet voor niets dat ik heel hard hardop lachte toen ik deze variatie op hun wereldberoemde (en dure!) promotiefilmpjes zag uit onverwachte hoek: