Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, juni 12, 2013

Centen

Vorige week woensdag werd mij per e-mail gevraagd of ik vrijdag beschikbaar was voor de opnames van een reclamefilmpje. In België. Ik belde het contactnummer en zou nog diezelfde middag worden teruggebeld. Omdat dat niet gebeurde belde ik zelf maar....'Sorry, maar morgenochtend krijgt u écht meer te horen!' Omdat ik de volgende morgen niets hoorde stuurde ik een mailtje waarop ik het antwoord kreeg: 'Vanmiddag krijgt u écht antwoord.' 's Avonds had ik nog niets gehoord dus stuurde ik vrijdagmorgen weer een e-mail waarop des middags een antwoord kwam: 'Sorry maar ik had geen tijd om u te vertellen dat u voor niets een hele dag hebt vrijgehouden.'

Omdat ik zelfs op het laatste moment niets hoorde heb ik een uur in rekening gebracht. Toevallig. Ik bedoel: zeggen de tandarts of de loodgieter ook dat u niet hoeft te betalen wanneer u zich domweg niet aan de afspraak houdt? Nee, als u de loodgieter of tandarts pas op de dag zelf afbelt zult u tóch moeten betalen.

Het is mij intussen duidelijk dat egoïsten het vooral vervelend vinden om in de portemonnee te worden geraakt.

Sommige van die egoïsten zijn bekend als verzekeraar. Nationale Nederlanden heeft jarenlang consumenten opgelicht en voorgelogen voor een totaalbedrag van bijna 13 miljard (...) euro! Als ik een winkel beroof van 100 euro moet ik de gevangenis in. De directie van Nationale Nederlanden moet misschien een deel van het door hen gestolen geld terugbetalen aan de klanten en van hen wordt verwacht dat zij een excuusbrief schrijven. Goh!

Met zorgverzekeraars is het al niet anders: De kosten voor Zorg waren gestegen en dus moest de burger meer premie betalen. Maar een overnachting in een ziekenhuis is niet duurder geworden. Het eten dat je daar krijgt ook niet. De dame die thuiszorg komt verlenen heeft geen salarisverhoging gehad (integendeeld zelfs!) en zelfs medicijnen kosten vrijwel evenveel als vijf jaar geleden. Maar waar zit die stijging dan in? Waarschijnlijk in zogeheten 'overhead': administratie, computers, ICT-systemen, vakantiewoningen en nieuwe auto's voor managers, de bouw van glimmende nieuwe 'Healthcentres' en dergelijke. Daar kan flink op worden bezuinigd. Maar dan moet eerst lobby'en worden verboden.

Waarom voor tonnen een computersysteem aanschaffen terwijl de nachtzuster ook prima in een schriftje kan schrijven dat mevrouw De Vries weer uit bed is gevallen zodat de arts dat 's ochtends kan lezen zonder eerst te hoeven inloggen in een 'Elektronisch Patiëntendossier'? En dat is nog maar een simpel voorbeeld.

Na het verhogen van de ziekenfondspremie raakte bekend dat sommige zorgverzekeraars tot wel vijf keer meer winst hebben geboekt dan het jaar daarvoor. Maar toch de premie niet verlaagden 'want er moet een buffer worden opgebouwd voor slechtere tijden'. Toen ik daarover twitterde liet Menzis weten als één van de weinigen de premie te hebben verlaagd 'omdat de overheid het eigen risico heeft verhoogd van 250 naar 300 euro wilden wij iets doen voor onze klanten.' In de ogen van Menzis staat 'iets doen voor je klanten' gelijk aan hen te beledigen. Want inderdaad heeft Menzis de premie verlaagd. Met per maand maar liefst 50 hele centen...

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Jiroemon Kimura