Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, juni 21, 2026

De week voorbij

Onlangs las ik Wij, de mens van Frank Westerman. Over de zoektocht naar het begin van de mensheid: wanneer klommen wij omlaag uit de bomen en begonnen te communiceren? Met name gaat het over de vondst van de Homo floresiensis, de Floresmens; mensen van kleine gestalte die tot 50.000 jaar geleden woonden op het Indonesische eiland Flores. 

Erg interessant om te ontdekken hoe onze verre voorouders leefden. 

Ook de vroegste bevolkingsgroepen kenden intolerante mensen. Zoals elke groep. Binnen groepen homoseksuelen heb je bijvoorbeeld mensen met vooroordelen tegenover hetero- en biseksuelen en laten we niet beginnen over groepen religieuzen. Iedereen wil bij een groep horen maar niet iedereen accepteert mensen van daarbuiten.

===========================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/TerrebelAuthortainer

Over links gesproken: ja, dat ben ik maar voor verdieping staat er ook een aantal in mijn stukjes. Heb daar wat moeite voor genomen dus stel het op prijs als u de moeite neemt er op te klikken om de betreffende artikelen, onderzoeken en filmpjes te bekijken.

Heeft u na het lezen van dit blogstuk iets geleerd, wat gelachen of heeft het u aan het denken gezet, overweegt u dan een donatie voor de tijd en moeite die ik er in steek.

Meer lezen? Mijn boeken
==============================
Maandag genoot ik weer van onlangs herwonnen energie. Ben nog lang niet op mijn oude niveau maar was minder gedeprimeerd en apathisch dan de maanden ervoor. Dat viel ook een buurvrouw op die op de koffie kwam, begin van de middag. Nadat ik de ochtend had doorgebracht in het gezelschap van een Engelse vriendin die twee weken kwam logeren. Wat mij èn haar duidelijk goed deed; in goede gesprekken gebruikten wij elkaar als klankbord en konden elkaar tot steun zijn.

Fijn om zorgen, angsten en herinneringen met iemand te kunnen delen.

De president van de Verenigde Staten deelde met de wereld dat hij tot een overeenkomst was gekomen met Iran. Voor de 35ste keer inmiddels. Maar dit keer ėcht. Het gaat om exact dezelfde lijst met afspraken die eerder Obama al was overeengekomen met het regime van Iran. Tot woede overigens van Israël dat absoluut geen vrede wil in het Midden Oosten. "Dit keer sloten wij de deal vanuit een machtspositie", verklaarde  minister van Oorlogsmisdaden Hegseth het verschil tussen de gesloten deal van zijn Grote Leider en die van de Amerikaanse president die wèl weet wat empathie is. 

In huis maakte ik het verschil door mijn kledingkist uit te ruimen. 

Diverse kledingstukken en kostuumonderdelen zal ik waarschijnlijk nooit (meer) dragen dus die gingen niet terug de kist in. Zo kwam een luchtige zomerrok in handen van mijn gaste. Voor mij was-ie iets te lang maar haar zit-ie perfect.

Het weer was niet perfect maar het regende in elk geval niet toen ik de binnentuin overstak 
om thee te drinken bij een buurvrouw terwijl mijn huisgenote was gaan winkelen.

Na haar terugkeer van haar queeste was het tijd voor het avondeten en daarna voor mij tijd om vrij te gaan metselen. In andere woorden: compareren (van gedachten wisselen) met een aantal Broeders Vrijmetselaren.
Ditmaal rond de centrale vraag: 'Wat is bewustzijn?' Daaruit volgde een gesprek over kunstmatige intelligentie en bewustzijn. Tikkeltje beangstigende gedachte, A.I. met bewustzijn.


Mijn hoofd tolde wat van de gedachten die bij de vragen en antwoorden opkwamen waarbij flink werd gespeeld met de diverse symbolen die wij als 'praatgereedschap' gebruiken, dus het was fijn om een half uurtje naar huis te wandelen in plaats van de tram te pakken.

Dinsdag was het prachtig weer voor een korte wandeling om wat te eten halen voor het ontbijt en alvast ook voor het avondeten. Mijn tijdelijke huisgenote en ik genoten van het tijdens het ontbijt langzaam wakker worden in de tuin.
Terwijl zij deed wat dames zoal doen in de badkamer (ik heb waarlijk geen idee), verrichtte ik wat schoonmaakwerk en ging verder met het vullen van de vuilniszak met kleding die weg mag, inclusief kostuums. 
Van sommige artikelen was het wat zwaarder om afscheid te nemen vanwege de bijkomende herinneringen maar ik besefte: wat geweest is, is geweest. In mijn hoofd dus niet meer: 'Wat als...?', 'Stel dat ik...' en 'Had ik maar...' opmerkingen maar liever richtte ik mij op het nu met de blik op de toekomst. Vandaag kun je een zaadje planten om in de toekomst de vruchten te plukken van de boom die daar uit groeit.

Dat inzicht deelde ik met een buurvrouw die thee kwam drinken die middag. 

Later die middag was het nog steeds mooi weer tijdens een wandeling door de wijk.
Het leek alsof ik na maanden eindelijk kon genieten van de kleine dingen in het leven zonder mij rusteloos te voelen of schuldig. Natuurlijk kon ik empathie opbrengen voor de slachtoffers van het ongeluk waarbij een B-52 bommenwerper neerstortte in Californië en waarbij 8 mensen omkwamen. 

Natuurlijk maakte ik mij ook zorgen om de fratsen van extreem rechts in Nederland maar ik besef ook dat die 'duizenden verontruste burgers!' in werkelijkheid enkele tientallen zeer agressieve raddraaiers zijn die simpelweg bij alle anti-immigranten protesten heibel schoppen en per persoon onder tientallen schuilnamen hun racistische nonsens op sociale media spuien. 
Dankzij het gezelschap van een vriendin in huis, was ik deze dagen weinig te vinden op sociale media. Sowieso begon ik eraan te wennen dat mijn leven een stuk rustiger verloopt dan ik decennialang gewend was.

Zonder mij gehaast te voelen begon ik daarom met het prepareren van het avondeten voor de Engelse vriendin en mij samen. Terwijl onze gezamenlijke was hing te drogen en op de achtergrond het geluid weerklonk van het fonteintje in mijn vijver dat z'n werk deed.

Gelukkig vond zij het voedsel dat ik had bereid lekker en ook het glaasje wijn smaakte prima.
Altijd lollig, een foto maken als iemand net een hap heeft genomen:
Het was donker in de oven maar wij aten heus een spinazie ovenschotel.
Het was een heerlijke avond dus wij besloten de calorieën eraf te wandelen waarbij wij toevallig langs een stukje Amsterdam kwamen waar zij een jaar of acht eerder was geweest. 
Onderwijl via beeldbellen tegenover haar vriend in Engeland opscheppend over hoe geweldig het is om in Amsterdam te zijn.
Iets na middernacht waren wij terug van onze wandeling. Nog een uurtje babbelen en fysiek wat moe maar tevreden gingen wij slapen. Zij op een logeerbed, ik in mijn eigen bed. 

Woensdag gaf het leren van wat Indonesische woorden mij een kortdurend gevoel van voldoening.
Meer voldoening gaf het om voor mijn huisgenote en mijzelf een ontbijtje in elkaar te flansen. Bij de koffie ontstaan vaak boeiende gesprekken. Over de vraag: "Zou àlles dat leeft bewustzijn kunnen danwel moeten hebben?" Maar ook: "Nu er zich meer A.I. bots dan mensen op het internet bevinden, hoe weet je dan nog of de informatie daar door mensen of door A.I. is geproduceerd?"

Misschien moeten wij ons aansluiten bij de groeiende groep jongeren die zich afkeren van hun vroegere helden, zoals de bazen van Google. Niet lang geleden was werken bij bedrijven als Google voor veel jongeren een droombaan, nu wensen zij niets meer te maken willen hebben met Big Tech bedrijven die zich tegen burgers keren door zich vooral in te spannen voor regeringen die hun bevolking willen manipuleren, zoals de regering van Israël. Met name Project Nimbus houdt de gemoederen bezig: software waarmee Google en Amazon verzamelde informatie van gebruikers delen met de Israëlische geheime diensten. Niet iedereen vindt het een fijn idee dat buitenlandse mogendheden weten wat zij doen, wat hun voorkeuren zijn, waar zij wonen, wie zij wanneer spreken, et cetera. 

Mijn huisgenote uit Engeland was zeer te spreken over de buurt waar ik woon en waar het normaal is om een praatje te maken met buurtgenoten en mede daarom wandelde zij graag in de omgeving van mijn woning.
Na het winkelen in de binnenstad besloot zij daarom ook niet met de tram terug te komen maar met de benenwagen. Intussen had ik wat boodschappen gehaald waarbij ik in gesprek was geraakt met een buurvrouw. Een wandelafspraak met een vriendin ging niet door dus had ik anderhalf uur extra tijd voor wat huishoudelijke klussen.

Toen mijn tijdelijke huisgenote thuiskwam stond het eten te pruttelen en was ik bijna klaar met het inkorten en strijken van een nieuw gordijn dat zij na het eten voor mij ophing omdat ik net wat lichaamslengte tekortkwam om dat zelf te kunnen. Erg attent.
Net als het feit dat zij voor ons beiden een drankje afrekende in een blues- en rockcafé waar wij samen stonden te headbangen op de muziek van een punkband. Een optreden waar ik de kaartjes voor had afgerekend.
Die twee uurtjes was het alsof wij in de jaren tachtig stonden. 
Lekker sfeertje.
Daar genoten wij ook van toen wij met een groepje anderen mensen door het raam van een kroeg stonden mee te kijken naar het laatste kwartier van de voetbalwedstrijd Engeland-Kroatië. 
De bareigenares vond het allemaal prima.

Bij thuiskomst konden wij niet direct slapen en spraken ruim twee uren na over onze gedeelde ervaringen in de twee weken dat zij bij mij inwoonde. Wij spraken ondermeer over onze relaties met onze moeders waarbij haar gedachten net zo makkelijk afdwaalden als de mijne en wij terecht kwamen bij het onderwerp 'Mama Appelsap'.  

Beiden konden wij het waarderen om openlijk te kunnen praten over wat ons zoal bezighoudt en was het duidelijk dat onze vrij korte vriendschap (wij kennen elkaar nog geen drie jaar) behoorlijk was verstevigd.

Een prima einde van een fijne tijd samen.

Donderdag werkte ik mijn dagelijkse ochtendroutine af na een iets te korte nachtrust met iets meer dan zes uren slaap. 

De prijs van gezelligheid. Na een gezamenlijk ontbijt met ondermeer een broodje hagelslag prepareerde mijn Engelse vriendin zich voor vertrek in de badkamer terwijl ik vluchtig het nieuws doornam. Daarmee viel mij de ruzie op tussen Netanyahu en diens vazal Trump.
Kreeg bijna medelijden met de inmiddels 80-jarige president van de VS die niet doorhad dat hij zwaar werd beledigd door zijn overgave aan Iran te moeten ondertekenen in Versailles. Het aanvallen van Iran kostte de Amerikaanse belastingbetaler honderden miljoenen dollars terwijl Iran aan het vredesakkoord ook nog eens vele tientallen miljarden overhield.

Bijkomendheid van het bombarderen van Iran en de daaruit voortkomende vredesverklaring is dat Netanyahu met de overgave van de VS in zijn eentje Iran moet blijven aanvallen. Een actie die niet goed valt bij zijn achterban en hem waarschijnlijk de naderende verkiezingen in Israël zal doen verliezen. De oppositieleiders zien de opeenvolgende verloren oorlog tegen Hamas, het falen van Nethanyahu's IDF bij de aanval op 7 oktober 2023 en het verliezen tegen Irak als bewijs dat 'Bibi' ongeschikt is als leider van Israël; het volk wil een sterke leider, niet eentje die bij voortduring verliest.

De enige tactiek die de leider van Israël nog in het arsenaal heeft is landjepik. Zo heeft zijn extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich het bestuur van De Grot van Patriarchen - een heilige plek voor christenen, joden en moslims - overgenomen van de Palestijnen.

Met al die agressie in ondermeer het Midden-Oosten ben ik blij in Nederland te wonen. Momenteel staan 'wij' op de 17e plek in het rijtje meest vredelievende landen. Toevallig staan wij ook op de 17e plek wereldwijd qua defensieuitgaven.  

Blijkbaar komt het ook ergens vandaan dat de vriendin uit Engeland opmerkte zich nergens op de wereld zo veilig te hebben gevoeld als in Amsterdam. Ook kon zij intens genieten van de binnentuin die mijn buren en ik delen.
Na een hartelijk afscheid van de logerende vriendin doorstak ik de binnentuin om bij een buurvrouw tijdens het delen van een kop thee te 'klagen' dat het opeens zo stil was in huis. Terwijl ik mij tegelijkertijd een beetje schuldig voelde omdat ik het ook wel fijn vond de woning weer voor mij alleen te hebben.

In plaats van tijdens en na het avondmaal diepe gesprekken te voeren over verlies, rouw, verwerken en doorgaan, zakte ik onderuit op de bank met een aflevering van For all Mankind voor het slapengaan.

Vrijdag zag ik er wat tegenop om voor het eerst sinds twee weken weer in mijn eentje aan de ochtendkoffie te gaan. Gelukkig bracht een buurvrouw de remedie door een bakje koffie en wat anekdotes met haar buurman te delen. Erg attent.

"Ooit kon ik prima alleen zijn." wist ik haar te vertellen. "Waarom vind ik dat nu zo moeilijk?" "Wanneer was jij voor het laatst langer dan twee dagen achtereen alleen?" was haar repliek. Goed punt. Had eigenlijk altijd wel een kind in huis en/of een partner danwel een kat. Anders was ik wel op visite of had ik visite.

Kan een mens alleenzijn leren?

Alleenzijn is niet hetzelfde als eenzaam zijn. Volgens mij is Trump dat. Het lijkt mij heel naar om uitsluitend mensen om je heen te hebben die hopen dankzij jou geld en/of macht te verwerven en absoluut niet vanwege je innemende persoonlijkheid bij je willen zijn. 

Zou Trump weten dat hij vaak wordt uitgelachen? Zoals met zijn mislukte opknapbeurt van de bekende vijver in Washington, the Reflecting Pool? Zonder experts te raadplegen (want 'wetenschap is onzin!') liet de megalomaan de bodem van de vijver blauw verven met latexverf. Vrijwel direct kleurde het water weer groen door algengroei. Heel knullig liet de aannemer tientallen medewerkers tientallen flessen waterperoxide leeggooien in plaats van een tankwagen aan te sluiten op het filtratiesysteem. Zonder te weten dat waterstofperoxide uitstekend werkt. Om latexverf op te lossen. Nadat onder Obama $34 miljoen was uitgegeven om Amerika's beroemdste vijver schoon te maken en lekkageproblemen op te lossen, kostte Trump's poging tot verfraaien 'slechts' $14.7 miljoen. 
Dat krijg je ervan als je de opdracht niet laat uitvoeren door een expert en geen rekening houdt met natuurkundige principes maar gewoon zakenpartner John Cafaro een paar miljoen dollar gunt nadat die jouw presidentscampagne sponsorde.
Terwijl de aannemer van de opknapbeurt van The Reflecting Pool rood aanliep van schaamte, zag ik op straat tientallen roodaangelopen mensen. Niet gek want het was in Amsterdam 33 graden terwijl ik een pakket bijna-overdatum voedsel ophaalde. "Ik zag je woensdag in de kroeg. Wie is die leuke dame die bij je was?", vroeg een vrijwilliger op de betreffende lokatie en ik speelde deze anekdote door aan de vriendin in kwestie. 
In huis was het redelijk te doen met een temperatuur van iets meer dan 24 graden en ik publiceerde een vers Skywatch Friday and some prose blogstuk. 

Een deel van het 'geredpakket' deelde ik met een buurvrouw. 
Die mij prompt uitnodigde voor het avondeten. Herinneringen ophalend vroegen wij ons af waarom mensen zich regelmatig eenzelfde gebeurtenis op een andere manier herinneren. Dat komt waarschijnlijk vanwege emoties: de ene heeft sterkere emoties bij het ene detail van een herinnering dan de ander. Daardoor herinneren wij ons dezelfde gebeurtenis op een andere manier. 

Misschien dat daarom wel zionisten doen wat zij doen: omdat zij zich de Holocaust anders herinneren. Terwijl normale mensen de Holocaust niet herhaald willen zien, zien zionisten de Holocaust als reden om er zelf een uit te voeren. 

Terwijl Israëlische regeringsleiders publiekelijk toegeven elke Libanese burger dood te willen zien, blijft Israël verdedigd worden door MSM: "Israël wil alleen maar Hezbollah bestrijden, hoor!"

Interessant vind ik dat een Amerikaans-Duits bedrijf, Allianz, de grootste sponsor is van de Israëlische staat. Best mooi dat een vroeger geallieerd land samenwerkt met de nazaten van de nazi's maar dat die samenwerking leidt tot het vermoorden en verdrijven van de Palestijnen en Libanezen is misschien niet oké.  

Het is alsof de handvol miljardairs die Trump ertoe aanzetten een oorlog te beginnen met Iran, niets geven om mensenlevens. Net zo min als hun aanhangers. Dat zijn vaak witte nationalisten die onder het mom van een absurde variant op een oude religie - zoals de leden van De Derde Tempelbeweging - weinig anders willen dan mensen met een donkere huidskleur vermoorden en verdrijven.  

Het zionistisch voornemen om de Derde Tempel daadwerkelijk te bouwen (en daartoe de Aqsa -moskee te vernietigen) was voor Hamas een belangrijke reden voor de aanvallen van 7 oktober 2023.

Opvallend genoeg beschouwen èchte gelovigen de Derde Tempel als De Tempel van de Antichrist.

Enfin. De kwestie is minstens zo ingewikkeld als die oude grap van die mummie en in geen enkel conflict is de situatie zwart/wit. Er zijn altijd grijstinten. Waarbij ik wil aanmerken het altijd op te nemen voor de onschuldige slachtoffers van de machtspelletjes van de leiders aan beide zijden van een conflict.

Ook in de serie For all Mankind spelen conflicten een grote rol. In de aflevering waar ik deze dag mee afsloot tussen mensen die de planeet Mars willen exploiteren en mensen die die er hun thuis van willen maken.  

Zaterdag werd ik wakker uit een nachtrust die meermaals onderbroken werd door de geluiden die hoorden bij de storm die die nacht had gewoed. Had medelijden met de buurman die zijn tuinplanten water had gegeven, een uur voordat de bui losbarstte.

Na een eenvoudig ontbijt deed ik een uurtje aan ontspullen en andere huishoudelijke karweien. 

Was wat kleding aan het opbergen toen mijn zoon binnenkwam. Inmiddels bijna tien jaar het ouderlijk huis uit, maar hij heeft nog steeds de sleutels. Want het blijft ook zijn huis, besloten wij indertijd.

Zo besloten wij ook na zijn terugkeer naar Amsterdam uit universiteitsstad Delft om zo'n één keer per drie à vier weken even bij te praten. Een fijne gewoonte die wij inmiddels een paar jaar volhouden. Meestal gaan wij dan samen lunchen. Hetzij met een broodje bij mij thuis, danwel iets uitgebreider bij de lokale horeca. Dat laatste deden wij deze dag. 
Nadat hij en een buurvrouw elkaar weer eens gezien hadden omdat zij de oude geluidsinstallatie van haar man zaliger aan mij doneerde. Het is nog maar de vraag of wij het decennia oude apparaat kunnen aanslingeren maar het is sowieso lief. Intussen kijk ik vast rond naar een moderne platenspeler. Zo eentje met ingebouwde speakers en bluetooth en zo.

Niets van dat al heb je nodig terwijl je ongedwongen een één op één gesprek hebt met een dierbare, zoals mijn zoon en ik deze middag. Wij uitten onze zorgen over de verandering van de arbeidsmarkt onder invloed van A.I. en bespraken alternatieve carrières en ook mijn zoon houdt zowel klimaatverandering alsook veranderende geopolitieke situaties in de gaten.

Oekraïne gaf zich niet direct over aan het machtige Rusland maar weet de Russen flinke (militaire) schade toe te brengen en Iran bleek geen eenvoudige prooi voor de Verenigde Staten van Israël. Niet alleen politiek maar binnenkort ook militair zijn de VS en Israël een twee-eenheid.

In beide conflicten blijkt de macht over aanvoerlijnen een belangrijke troef: Oekraïense drones steken een stok in de wielen van de Russische logistiek, terwijl Iran een groot deel van de wereldwijde handel in olie kan stilleggen.

Officieel kan er dan wel een bestand zijn afgekondigd maar de Amerikanen gaan - door de samenwerking met Israël - gewoon door met het bombarderen van burgers in Palestina, Libanon en Iran. En Iran accepteert dat niet. 

"Ja, maar Hezbollah...!"

Onzin. Zionisten zijn gewoon ordinaire, agressieve racisten die vaak hun werkelijke doel niet eens verbergen: alle bruine mensen moeten deaudt.

"Voor elke traan van een Israëlische moeder, moeten duizend Libanese moeders huilen. Heel Libanon moet branden!" Aldus de Israëlische minister Ben Gvir. 
Mensen die eenvoudig beïnvloedbaar zijn omdat zij niet in staat zijn tot begrijpend lezen, geloven wat de grote media hen voorhouden. Dat zionisten hun invloed gebruiken en miljarden aan sjekels uitgeven om onderbouwde kritiek op Israël's beleid uit de (sociale) media te houden, is een feit waar het volk aan voorbijgaat.
Zuckerberg's META (WhatsApp, Instagram en Facebook) werkt zeer gewillig mee met 'Tel Aviv'.

Bij thuiskomst zou ik direct op sociale media hebben gedeeld hoe fijn ik het had gehad met mijn zoon maar al een tijdje is de lol er voor mij een beetje af en besteed ik een stuk minder tijd dan voorheen op Facebook, Instagram, X en wat voor kanalen meer.

Ik struinde wat doelloos, rusteloos en besluiteloos door mijn woning na de fijne paar uren in gezelschap van mijn zoon en wist even niet waar ik het zoeken moest. Een dutje van een half uur bracht uitkomst. Met licht schuldgevoel want in mijn achterhoofd knaagde het nog: "Je moet nuttig zijn!" 

Volgens mijn oude gedachten zouden ik en vele anderen niet 'nuttig' zijn. Is het nuttig om op de bank te hangen met popcorn en een voetbalwedstrijd? 
Voor het eerst in jaren keek ik weer eens een hele wedstrijd in mijn eentje. Daardoor zal het komen dat het team van Nederland met 5 tegen 1 won van dat van Zweden. 

Mooi aspect aan voetbal vind ik dat ook racisten juichen als iemand met een donkere huidskleur een doelpunt maakt voor hun team. Die persoon is dan opeens geen 'buitenlander' meer maar 'een echte Zweed!' 

Gek idee maar niet alleen Nederland en Zweden maar ook voetbal zal verdwijnen. Zoals tegenwoordig ook veel landen die 2000 jaar geleden nog bestonden zijn verdwenen. Tezamen met hun culturen, waaronder de spelletjes die zij speelden en de muziek die zij voortbrachten. Nog geen fractie van wat zij deden of dachten is bewaard gebleven. Van ons gaat men in de toekomst zeer weinig terugvinden want microchips doorstaan de tand des tijds lang niet zo goed als kleitabletten.

Wat zullen onze verre nazaten die over 2000 jaar op Mars wonen zich van ons herinneren? Ik vroeg het mij af tijdens het kijken van een aflevering van For All Mankind voor ik ging slapen.

Zondag was het Vaderdag maar de tijd van ontbijt op bed krijgen van mijn kinderen ligt lang achter mij. Lange tijd treurde ik om het verlies van dat wat geweest is en eerlijk gezegd doe ik dat nog steeds wel eens. Zelfs terwijl ik weet dat de menselijke geest de neiging heeft om gebeurtenissen uit het verleden te dramatiseren en te romantiseren.

Er was weinig dramatisch of romantisch aan mijn dagelijkse ochtendoefeningen

Met de huidige stand van de tactiek hoef je je het hoofd niet te breken over puzzels of een vreemde taal te leren; daar zijn nu computerprogramma's voor en met name A.I. neemt ons nu al veel denkwerk uit handen. Ook fysieke arbeid wordt binnenkort efficiënter verricht door robots, al dan niet uitgerust met artificiële intelligentie. Momenteel komen ruim 100.000 robots fabrieken uit rollen. Nog even en dan is het aanschaffen van robots voor producenten goedkoper dan het inhuren van menselijke arbeidskrachten. Een decennia of wat verder in de toekomst en ook het menselijk management wordt vervangen door kunstmatige intelligentie. Robotarmen hebben geen last van zenuwen en 'kijken' nu al de kunst af van chirurgen om te zijner tijd hun werk over te nemen.
Zijn er eerdaags nog taken die níet kunnen worden uitgevoerd door robots, al dan niet uitgerust met kunstmatige intelligentie? Kan een robot ooit kunst creëren, als fysio- of psychotherapeut werken of als acteur op de planken staan? Veel muziek en boeken wordt al door A.I. gecreërd en miljoenen mensen gebruiken hun favoriete chatbot als therapeut. Een aantal chatbots doorstond al de Turingtest. Wat betekent dat de menselijke gebruiker niet doorhad niet met een mens maar met een computerprogramma van doen te hebben. Kortom: nu al is vaak niet te merken of intelligentie al dan niet kunstmatig is. 

Een vriendin van mij is op de ouderwetse manier intelligent. Wat te merken was tijdens onze gesprekken terwijl wij genoten van een bakje koffie aan een picknicktafel bij haar vriend voor de deur. Onder de schaduw van een boom zat zij er te lezen en af en toe spraken wij passerende buurtgenoten.

Op de weg terug naar huis haalde ik een paar boodschappen om daarna gehydrateerd te blijven dankzij een buurvrouw die mij uitnodigde voor de thee. Waarbij wij spraken over leven en liefde, hoop en humor.

Absoluut geen humor is er te bespeuren in de acties van het IDF. Ondanks een officiële wapenstilstand, bombardeerde 'het meest morele leger ter wereld' een vluchtelingenkamp in Gaza. Negen mensen werden afgeslacht, waaronder de journalist waarvan men toegaf dat die gericht werd vermoord 'want wij hadden hem het etiket 'Hamas-terrorist' opgeplakt omdat hij het waagde verslag te doen van onze oorlogsmisdaden!' Onder die oorlogsmisdaden valt de brute moord op kinderen, waarbij ook babies niet worden gespaard. Net als Amerikaanse politieagenten, lijken ook Israëlische soldaten er lol in te hebben om ongewapende, zwakkere burgers - zoals de 1 jaar oude Kohen Wiley - te vermoorden. En waag het niet daar wat van te zeggen. "Ja, maar een vriendin van zijn moeder had misschien een pak luiers gestolen!", is geen reden om op een rijdende auto te schieten. 

Cameraman Ahmed Wishah is één van de ruim 260 door Israël vermoordde journalisten. Dat is bijna twee keer zoveel als in de Eerste en Tweede Wereldoorlog samen. In elk geval liegen de leden van het nieuwste Meesterras niet meer dat het journalisten 'per ongeluk' treft. 

Misschien dat over 75 jaar de regering van Israël excuses zal aanbieden voor haar daden, maar ik acht die kans klein. Waarschijnlijk komt er geen Israëlische premier die zal toegeven dat zijn regering misdaden pleegde en daar glashard over loog. Zoals premier Rob Jetten deed tegenover de Molukse gemeenschap in Nederland. Molukse soldaten die voor Nederland vochten mochten met hun families in Nederland komen wonen tot zij veilig konden terugkeren naar eigen land. Die beloofde terugkeer vond nooit plaats en zij kregen huisvesting in barakken in kampen als Westerbork. Niet bepaald een nette manier om mensen te bedanken die hun leven voor jou in de waagschaal stelden.

Idealiter worden oorlogen vervangen door voetbal want 'voetbal is oorlog' en is een hamstringblessure ongeveer de zwaarste verwonding die een 'soldaat' kan oplopen. Maar ja, dan verdient de wapenindustrie niets meer en moet de olieindustrie die achter veel conflicten zit wat anders verzinnen om aan meer macht en geld te komen. 

Een favoriete bareigenares komt net rond met de opbrengst van haar eigen bar en is erg blij met voetbal- en rugbywedstrijden want dan zit haar (Nieuw-Zeelandse) kroeg altijd afgeladen vol. Zo vertelde zij op lokale televisie

Na het avondeten zette ik mijn lokale televisietoestel aan om de week te eindigen met bankhangen tijdens het kijken naar bewegende beelden; de laatste aflevering van For All Mankind zat vol emoties maar gaf ook een beetje hoop: als je mensen een gemeenschappelijk doel geeft, zullen strijdende partijen vrede sluiten. Al is het maar tijdelijk.

Wie puft van de hitte heeft weinig zin om te vechten dus de verwachte, komende hittegolf in grote delen van Europa kon stiekem wel eens een zegen zijn.

Yello & Aretha Franklin verzorgen deze week de muziek met The Rhythm Divine:
Deze week staan wij stil bij het overlijden van Wim T. Schippers en Mona Khalil

vrijdag, juni 19, 2026

Skywatch Friday and some prose

Click to enlarge.

More pictures? Check my Flickr page

My regular English blog is here.

Every SWF-picture published here is shot with my trusty Google Pixel 7 smartphone and unedited, unless stated otherwise.
 
For more Skywatch Friday photo's from around the globe, please check http://skyley.blogspot.com/

=========================================
Two weeks ago I visited a friend in Breda, celebrating a friendship that spans over 4 decades. 

Breda has a nice vibe, beautiful architecture, nice people and great beers.
This church is one of Breda's landmarks:
Breda is also home to a military academy. Where a friend of mine used to teach and where my brother received part of his education

My friend's balcony was ready for the football world cup: 
==========================
At a creative writing workshop I got triggered into writing this 'circle poem'. i.e. The last line is identical to the first.

A Pawn entering the Room (A #CirclePoem)

A pawn entering the room
is like a king without a crown,
a witch without a broom,
going up instead of down

The queen knows
it's not all black and white,
that the bishop is really grey
and so is the knight
when it's too dark to see
and too silent to hear

I am you and you are me,
a new door opens and we agree
it's
a pawn entering the room


===========================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/TerrebelAuthortainer

Over links gesproken: ja, dat ben ik maar voor verdieping staat er ook een aantal in mijn stukjes. Heb daar wat moeite voor genomen dus stel het op prijs als u de moeite neemt er op te klikken om de betreffende artikelen, onderzoeken en filmpjes te bekijken.

Heeft u na het lezen van dit blogstuk iets geleerd, wat gelachen of heeft het u aan het denken gezet, overweegt u dan een donatie voor de tijd en moeite die ik er in steek.

Meer lezen? Mijn boeken

woensdag, juni 17, 2026

Het is een sekte!

Sekteleden kunnen heel slecht tegen feiten en logica. Kijk maar naar Pam Bondi, de Minister van 'Justitie' onder Trump 2. Tijdens een hoorzitting over de betrokkenheid van haar regering bij de Epstein-zaak, beantwoordde zij geen vragen maar bleef schreeuwend bekende rechtspopulistische soundbites herhalen. 

Ook pleegde Pam Bondi tijdens de verhoren meermaals meineed, wetend dat liegen voor Trump-beschermelingen nooit enige negatieve consequentie zal hebben. 

Geen wonder dat de mensen die flink macht en geld verdienen aan de Oranje Kleuter hun best doen de zwaar dementerende dommerik in leven te houden.

De bekende broekpoepert is een symbool van de hedendaagse domheid der mensen. Ja, sinds ongeveer 1995 worden wij met z'n allen gemiddeld dommer nadat decennialang het gemiddeld IQ gestaag steeg. Helaas zijn mensen met een lager IQ eenvoudig te paaien door sekteleiders als (de mensen achter) Trump.
Dat het gemiddeld IQ begon te dalen aan het begin van het informatietijdperk, zegt dat 'IQ' als meetinstrument van intelligentie z'n beste tijd gehad heeft. Mensen zijn veelal anders gaan denken, niet zo zeer minder goed. De IQ-test was ontwikkeld als zeer cultuurgebonden instrument in de psychologie. Gericht op de Wsterse, witte cultuur. Zeer racistisch dus. Zal een kind dat lid is van de Dani in Nieuw Guinea op dit plaatje uit een IQ-test een telefoon herkennen? 

Zou een kind van vijf dat is geboren en getogen in Appingenam een telefoon zien in de rechter afbeelding?

(Tekst gaat verder na de reclame)
=================================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/TerrebelAuthortainer

Over links gesproken: ja, dat ben ik maar voor verdieping staat er ook een aantal in mijn stukjes. Heb daar wat moeite voor genomen dus stel het op prijs als u de moeite neemt er op te klikken om de betreffende artikelen, onderzoeken en filmpjes te bekijken.

Heeft u na het lezen van dit blogstuk iets geleerd, wat gelachen of heeft het u aan het denken gezet, overweegt u dan een donatie voor de tijd en moeite die ik er in steek.

Meer lezen? Mijn boeken

===================================
Helaas zijn er gewetenloze figuren die misbruik maken van domme mensen. Fascisten als Victor Orbán kunnen domme mensen makkelijk wijsmaken dat fascisme de beste regeringsvorm is met succesvolle dooddoeners als "alles is de schuld van de...!"

Het valt op dat de populariteit voor het fascime toenam vanaf het moment dat de gemiddelde intelligentie begon te dalen in 1995; een daling van de intelligentie van burgers maakte de opkomst mogelijk van Orbán, Trump, Milei, Poetin, Wilders, Meloni en Netanyahu.  

Het keert altijd weer terug: zodra fascisten de macht hebben in een land, is Onderwijs het eerste waar zij op bezuinigen. Fascisten willen burgers die doen wat hen wordt opgedragen, geen burgers die hebben geleerd om zelfstandig na te denken. Omdat zij meer geld en macht willen. Fascistische leiders willen nagenoeg hetzelfde als sekteleiders (en ik citeer):  een militante, homogene gemeenschap die blind gehoorzaamt aan een sterke leider en gericht is op nationale glorie door expansie en onderdrukking.

Op sleutelposities binnen belangrijke overheidsoverganen verving hij onafhankelijke mensen door getrouwen; Hij onderdrukte de oppositie door protesten gewelddadig te laten neerslaan en politiek opponenten valselijk te beschuldigen; Vanuit expansiedrift breidde hij zijn macht uit, ondermeer in het Midden Oosten; Als ideologisch fanaat eiste hij absolute gehoorzaamheid en promootte hij een sterk nationalistisch gedachtegoed.

Als je kenmerken van het fascisme loslaat op types als - de inmiddels vermoordde - Ayatollah Khamenei kun je alleen maar concluderen dat hij een fascist was. Terwijl Donald Trump aan exact dezelfde voorwaarden voldoet maar velen weigeren hem een fascist te noemen.

Mentaal zie je geen verschil tussen de blinde schapen die Trump volgen en hen die alles doen wat sekteleiders als Yoel Alter van de ultraorthodoxe joodse sekte Lev Tahor van hen verlangen. 


De jood gaat de bak in voor mensenhandel en het verkrachten van tientallen kinderen. Ook joden zijn natuurlijk maar mensen dus ook binnen de tientallen afsplitsingen van het Judaïsme vind je slechte mensen. Lollig weetje: ook het Christendom is oorspronkelijk een afsplitsing van het Jodendom.

De sekte Lev Tahor bestaat nog steeds maar werd een gevoelige slag toegebracht toen één van de leiders werd gearresteerd in Colombia. Een arrestatie waarbij zo'n 160 van de slachtoffers werden gered.

Als om mijn theorie dat ook het zionisme een sekte is kracht bij te zetten, werd mensenhandelaar en kinderverkrachter Yoel Alter verdedigd door een zionist onder mijn Facebookvrienden.
Ook sekteleider Donald Trump kan ongestraft lid zijn van een organisatie die mensen verhandeld en kinderen verkracht en nog steeds vereert worden door zijn blinde schapen. "Je moet wappies gewoon negeren!", zeggen mensen wel eens. En dat probeerde ik. Net als hen uitlachen. Maar dankzij domrechts volk lijden miljoenen mensen. Wie dat zonder slag of stoot laat gebeuren werkt er aan mee. Dus geef ik tegengas. Door in gesprek te gaan en blijven met aanhangers van het fascisme:

Feiten zijn jou onbekend, niet? Hier ben je er eentje: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240126_97975615 Hoewel je uiteraard weer direct jouw held zal gaan verdedigen met 'Ja, maar die bron is links, alle Amerikaanse rechters zijn links!' omdat jij iedereen die niet Trump vereert zoals jij dat doet 'links' is en dus slecht. Behalve dom en kinderachtig ben je ook zeer voorspelbaar, Erik. Sorry dat je niet zo intelligent bent als je je soms kunt voordoen) 

Jij bent hier toch echt zèlf de fantast, Erik. Jouw held is veroordeeld voor seksueel misbruik (omdat jij weigert de artikelen te lezen die ik jou stuur een samenvatting: 'Penetratie kon niet worden bewezen dus juridisch was er geen sprake van verkrachting) maar jij blijft hem maar verdedigen, ondanks zijn talloze - eenvoudig aantoonbare - leugens. 

Hij liegt zó ontzettend veel dat het hem niet meer kan schelen wat de waarheid is en wat niet. https://decorrespondent.nl/4693/wat-bullshitter-trump-ons-leert-over-een-samenleving-zonder-waarheid/381cf0df-b08e-04a2-2ece-fe94beeec94d Hij weet dat zijn blinde schapen hem zullen blijven volgen zo lang hij rechtspopulistische onzin uitkraamt. Kijk naar de aanhangers van zijn sekte in de VS: die hebben liever het 'recht' zich als domme racisten te gedragen dan betaalbare zorg en goed onderwijs voor henzelf, hun ouders en kinderen. Terwijl zij 100% zeker weten dat hun Grote Leider ('Führer' in het Duits) gaat korten op hun pensioenen en sociale uitkeringen ten faveure van 'de elite', zijn multimiljonair zakenpartners in het bedrijfsleven. 

Wat is er voor nodig om jou te deprogrammeren en niet meer te laten geloven dat Trump een geweldenaar is die nooit wat fout doet? Besef je zelf dat je bent gehersenspoeld en klakkeloos gelooft wat er op domrechtse websites wordt beweerd? Dat is minstens net zo dom als klakkeloos geloven wat de overheid beweert. Vind je het trouwens vervelend dat je de regering nu niet meer 'links' kunt noemen? Of negeer jij dat gewoon en geef je nog steeds 'die linkse kliek in Den Haag!' de schuld van de consequenties van al het nieuwe overheidsbeleid? 

Gefeliciteerd trouwens, dat je toch weer een inhoudelijke reactie aan mij ontlokt hebt. Ben benieuwd of jij zelf óók inhoudelijk kunt reageren. Succes.

Uiteraard kreeg ik geen reactie terug van het domrechts type in kwestie. Want sekteleden houden niet van feiten en logica.

zondag, juni 14, 2026

De week voorbij

Met name op Facebook zie ik verhalen langskomen die duidelijk door A.I. zijn gegenereerd. Allemaal in dezelfde stijl met dezelfde toon. Op YouTube zie je hetzelfde: dezelfde - inmiddels saaie - manlijke of vrouwelijke - stem die op exact dezelfde manier duizenden filmpjes van commentaar voorziet. Met allemaal generieke informatie. Nauwelijks verheffend.

Media gaven uiteindelijk toe al in de jaren tachtig de stukken die wat minder hersencapaciteit vragen te laten schrijven door geautomatiseerde tekstverwerkers. Het systeem werd data/statistieken gevoerd over sportwedstrijden en schreef dan stukjes als: “Het publiek van de thuispartij ging op de banken toen in de tweede inning Japie Krekel als eerste man van onder de 23 in de universiteitskampioenschappen voor kansarme jongeren in de regio noord-west Virginia in één keer het tweede honk haalde na een bunt.” Vermoeiend saai, dat soort teksten. Daarom lees ik al jaren ook de Libelle niet meer.

Volgens Sam Altman gaan wij eerdaags betalen voor het gebruik van A.I. zoals wij nu betalen voor gas en electriciteit. Misschien dat mensen dan weer zelf gaan nadenken.

=====================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/TerrebelAuthortainer

Over links gesproken: ja, dat ben ik maar voor verdieping staat er ook een aantal in mijn stukjes. Heb daar wat moeite voor genomen dus stel het op prijs als u de moeite neemt er op te klikken om de betreffende artikelen, onderzoeken en filmpjes te bekijken.

Heeft u na het lezen van dit blogstuk iets geleerd, wat gelachen of heeft het u aan het denken gezet, overweegt u dan een donatie voor de tijd en moeite die ik er in steek.

Meer lezen? Mijn boeken
==================================
Maandag was ik er aardig aan gewend geraakt om niet alleen thuis te zijn. De Engelse vriendin die een week logeert stelt geen hoge eisen dus je stemt met elkaar af wie wanneer de badkamer gebruikt en dat is het zo'n beetje. Fijn om met iemand samen te ontbijten, iemand dichtbij te hebben om 'welterusten' tegen te zeggen en om samen huishoudelijke karweitjes aan te pakken.

Één van die klussen was het inkorten van de nieuwe gordijnen.
Intussen kletsten wij over haar dagje bij een vriendin in de buurt van Leiden en mijn dagje bij een vriend in Breda. Waarbij wij ook een bevriende buurvrouw van mij betrokken want die kwam een bakje koffie met ons meedoen.

Best prettig om even een 'normaal' leven te leiden en mij eens niet druk te maken over bijvoorbeelde de Amerikaanse Minister van Oorlogsmisdaden. Tijdens een D-Day herdenking waagde Pete Hegseth het om de 'helden van Normandië' te vergelijken met andere buitenlanders die een invasie uitvoeren om hun manier van leven op te leggen aan dee 'oorspronkelijke' bewoners. 

“Sadly, today, different European beaches are stormed by different dangerous ideologies," Hegseth said. "Beaches in Spain, in Italy, in Greece and Bulgaria. Boats and men arrive. When will European capitals do something about that invasion?”


Zo niet de pizza die wij die avond aten na een rondje wandelen en de diepvriespizza halen bij de lokale supermarkt. Wij verorberden die tijdens het kijken naar een speelfilm uit 1968 omdat wij ontdekten dat de logerende vriendin nog nooit de cultklassieker Barbarella had gezien.

Tegen half twaalf wilden wij aftaaien maar ik deed de voordeur open omdat er werd aangebeld: een vriend van mij was in de buurt en bleef voor een praatje. Tot een uurtje of half drie. Want het was fijn en gezellig.

Dinsdag voelde ik mij beter dan ik mij in weken gevoeld had. Had zelfs weer wat mentale èn fysieke energie! Of dat kwam door het fijne gezelschap en dito gesprekken van de dag ervoor, omdat ik goed geslapen had of wat dan ook...geen idee. Eindelijk deed ik weer eens wat meer dan het hoognodige in huis. Letterlijk in beweging komen - zo weet ook de wetenschap - brengt je ook mentaal in beweging.

Zo ging ik - samen met mijn tijdelijke huisgenote - door mijn kist vol kostuums en andere niet-dagelijkse kleding. Een rok die haar beter stond dan mij, doneerde ik aan haar als fijne zomerrok terwijl een ander kledingstuk wellicht haar vriend goed zou staan terwijl ik het zelden droeg.

Intussen voerden wij goede gesprekken waarbij wij het opvallend vaak met elkaar eens bleken te zijn: ook als je het (relatief) goed hebt, mag je je best slecht voelen. Je hoeft je ook helemaal niet schuldig te voelen omdat Cubanen zwaar lijden onder de Amerikaanse blokkade. Het enorme tekort aan electriciteit zorgt ook voor problemen met de waterfiltering en -aanvoer.

Wereldwijd waren na de Tweede Wereldwoorlog nog nooit zoveel conflicten als tegenwoordig. In 35 landen is het zwaar hommeles.

Ook met hommels gaat het niet goed, met name door klimaatverandering en het overmatig gebruik van chemicaliën in de land- en tuinbouw. Kortgeleden ontdekte men dat hommels intelligenter zijn dan voorheen gedacht. Zo blijkt hun probleemoplossend vermogen zo groot te zijn als bijvoorbeeld die van chimpansees.

Apen en insecten zijn wat mij betreft intelligenter dan de mensen die vinden dat de fossiele industrie tientallen miljarden meer aan subsidies verdient. 

Nu er nog wat natuur is, genoten de vriendin en ik van ruim een uur wandelen naar en door een Amsterdams park.
Fijn dat de gemeente Amsterdam sinds een paar jaar meer doet aan 'vergroening'. Het geeft ook hoop om de landelijke data te bekijken. Natuurlijk is veel nog voor verbetering vatbaar maar op steeds meer gebieden ging het in 2025 een stuk beter met het land dan in 1990.
Het gaat bij ons zeker beter dan momenteel in de VS. De organisatie van het WK voetbal had de VS wat goodwill kunnen opleveren. Maar dan moet je niet teamleden van clubs uit alleen bepaalde landen fouilleren en bijvoorbeeld de beste scheidsrechter uit Afrika de toegang tot het land ontzeggen.
Tournooideelnemers met een lichte huidskleur worden een heel stuk beter behandeld dus het lijkt te gaan om puur racisme. 

Een vriend van mij is fan van het spel dat 'voetbal' heet dus gingen de gesprekken tijdens het avondeten bij hem ook over het aankomende toernooi. 
Na het samen kijken van een documentaire over André Hazes, voegde ik mij weer bij mijn tijdelijke huisgenote en maakten wij de dag tot middernacht vol met theedrinken en goede gesprekken.

Woensdag begon ik de dag zoals ik die al enige tijd begin.

Ik maakte mijn gaste wakker met verse koffie, een eitje en een wafel en wij spraken over werk, uitgaan en werkloos zijn. Terwijl het aantal vacatures al jaren daalt, blijft het voor werkgevers en werknemers moeilijk elkaar te vinden. 

Vind het nog steeds niet leuk om werkloos te zijn. Dat het goed is om regelmatig 'niets' te doen, zorgt er niet direct voor dat ik mij goed voel bij 'niets' doen.

Dus ik deed boodschappen, vulde een ruilkast bij, 
sprak onderweg met een buurvrouw en met een vroeger collega-raadslid en deed in de binnentuin rek- en strekoefeningen met mijn huisgenote.
Terwijl zij de dingen deed die zij wilde doen, onderhield ik het aquarium van Snoek en Vlinder, de goudvissen.
Dankzij mijn vrijwel totale gebrek aan motivatie deed ik nog het hoognodige in het huishouden maar niet veel meer.

Had zelfs niet de energie om mij druk te maken om mensen die een mening verkondigen zonder enig historisch besef te tonen. Zo weten velen niet dat Jeruzalem ooit de stad Urusalim was. Vernoemd naar de godheid Shalem. Dat was een god van de Kanaänieten. Het volk van Kanaän leefde in het gebied dat wij nu kennen als Israël, Palestina, Jordanië, (een stuk van) Syrië en Libanon. De Israëliteiten hebben de Kanaänieten indertijd verdreven en 3000 jaar later zouden zionisten het gebied claimen 'want onze voorouders hebben het eerlijk ingepikt!' 

Waarschijnlijk niet met grof geweld maar door middel van de door wappies gevreesde 'omvolking', nam het volk van Israël bezit van het land: over een periode van 100 jaar wisten de Israëlieten de cultuur van de Kanaänieten te vervangen.

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag 'wat is jouw cultuur?'. Dat merk je bijvoorbeeld wanneer je Britse racisten vertelt dat de oorspronkelijke bewoners van 'hun' deel van de wereld een donkere huidkleur hadden.
Vanwege de afkomst van mijn vader heb ik een lichtere huidskleur dan ik gehad zou hebben als niet alleen mijn moeder maar ook mijn vader uit Indonesië was gekomen. Terwijl de moeder van mijn zoon een afstammelinge was van vluchtelingen: (Franse) Hugenoten. 

Deze dag zou zij jarig zijn geweest maar helaas overleed zij een paar jaar geleden. Door af en toe bewust aan hen te denken, probeer ik de gedachte aan overleden dierbaren levend te houden.
 
Met al mijn wat deprimerende gedachten van de laatste tijd was het prettig om te praten met mijn Engelse gaste. Deze avond spaken wij over ondermeer racisme en vrouwenrechten. Goed om daarover te horen vanuit het perspectief van een ander. Met voortdurend in dezelfde 'bubbel' te hangen kom je niet verder als mens.

Donderdag zetten wij ons gesprek van de avond ervoor voort tijdens het ontbijt. Waarna zij op pad ging met een vriendin en ik reisde naar een gemeentelijk loket. 

De receptionist glimlachte toen hij mijn naam aflas: "Hé, leuk. Zo heet mijn zoon óók!" "Weijnschenk?" "Nee, "Terrence". Dit soort kleine interacties geven mij altijd een beetje positieve energie. Die ik tegenwoordig goed kan gebruiken. 

Bijvoorbeeld in het gesprek dat volgde met mijn pas toegewezen reïntegratiecoach. 
Zij bedacht al snel dat het weinig zin heeft mij met een of andere stageplek aan werkervaring te helpen 'want werkervaring heb je meer dan genoeg' en ook een sollicitatietraining achtte zij niet aan mij besteed. Hooguit om die training te geven.

Na een half uur babbelen tijdens het doornemen van mijn zes kantjes tellende CV besloot zij een heuse jobhunter op de zaak te zetten; iemand die namens mij potentiële werkgevers zal benaderen.

Een paar uur later werd ik telefonisch benaderd door een vriendin. Een half uur lang spraken wij over ouder worden, de zin van het leven en over het feit dat relaties niet als vanzelfsprekend moeten worden beschouwd maar onderhoud nodig hebben.

Daarna onderhield ik mijn relatie met een buurvrouw door met haar thee te delen en naar elkaar te luisteren. Met name door het verlies van haar echtgenoot, een jaar eerder, heeft zij het zwaar en ziet zij niet veel redenen tot leven.

Dat was ook het geval met een sociale media-maat van mij: na het verlies van zijn echtgenote en kort daarop dat van hun hond besloot hij dat het wel goed was zo. Kende hem alleen van onze online berichten dus niet heel erg goed maar het nieuws van zijn verscheiden kwam toch hard binnen.

Gelukkig kreeg ik afleiding. In de vorm van een overleg via beeldbellen. Met een aantal Broeders bespraken wij het ritueel dat wij de volgende dag zouden opvoeren voor een select gezelschap van Broeders van Obediënties.

Een grote rol in het toneelstuk dat wij 'Rituaal' noemen is weggelegd voor Koning Salomo. Die van die bekende tempel. Tevens tijdelijk partner van de Koningin van Sheba en vader van hun zoon, de latere (eerste) koning van Ethiopië. Mede door hun verbintenis kreeg het Judaïsme voet aan de grond en noemen veel Ethiopiërs zich tegenwoordig 'jood'. 

De tempel van Salomo werd verwoest door de Babyloniërs onder Nebukadnezar II. Geen fraai voorbeeld van hoe de vernielzucht van de mens als natuurkracht kan worden beschouwd. Wij zijn zó goed geworden in vernietigen dat de mens inmiddels meer slachtoffers maakt dan bijvoorbeeld een aardbeving zoals die onlangs op de Filipijnen ruim 30.000 mensen dakloos maakte en enkele tientallen ombracht.

Bevoorrecht met een dak boven mijn hoofd, stapte ik mijn bed in.

Vrijdag probeerde ik te beseffen dat het leven niet altijd leuk hoeft te zijn. Een mens mag zich ook best somber voelen, zelfs al heeft-ie het relatief goed.

Daar sprak ik over met een buurvrouw die op de koffie kwam toen ik net de wasmachine had aangezet, mijn lakens gewisseld en begonnen was met het sorteren van een stapel kleding. Wat ik meer dan tien jaar niet gedragen heb mag weg. 

Weg van huis gaan en gingen vele soldaten. Veelal hun onvoortijdige dood tegemoet. Stervend op onbekende plaatsen en vaak zonder dat hun geliefden weten waar en hoe. Het was dus een opluchting voor de nabestaanden van 250 Nederlandse en 1000 Engelse soldaten toen het wrak van het schip waarop zij werden vervoerd werd gevonden. 21 September 1944 werd het gebombardeerd. Door de Amerikanen. Per ongeluk. Zij dachten met een Japans bevoorradingsschip te maken te hebben maar het betrof een transport van krijgsgevangenen. 

In elk geval waren zij nu 'vrij'. 

Ik voelde mij vrij om voor mijn deur te praten met diverse buren en wat huishoudelijke karweitjes op te knappen voor ik een reis naar Amstelveen ondernam. Onderweg naar de bushalte sprak ik een buurman die interesse toonde in de Vrijmetselarij. Overkomt mij vaker als ik in rokkostuum over straat loop. 

Eenmaal in het clubgebouw, namen mijn Broeders en ik de werkzaamheden nog even door voordat wij de gasten welkom heetten en hen trakteerden op een stuk toneelspel. Feitelijk een verhaal over een moord en het vermoorden van de moordenaar. In wezen echter draait het verhaal om verlies, rouw, schuld en acceptatie. Zoals het verhaal van de bouw van de Tempel van Salomo mogelijk niet om een letterlijke tempel ging maar verhaalde over hoe de koning een maatschappij probeerde te 'bouwen'. 

Ook tijdens de maaltijd na afloop - het zogeheten Prinsenmaal - 


bespraken wij onderling wat wij hadden ervaren. Hoewel natuurlijk ook over andere zaken werd gesproken: werk, liefdesrelaties, geschiedenis, politiek en de geschiedenis van politiek en hoe geschiedenis als politiek wapen wordt ingezet.

Na zo'n avond vol indrukken was het fijn om de busrit naar huis te delen met een Broeder. Samen nakletsen levert minder meewarige blikken op dan wanneer je dat in je eentje doet.

Vanaf de bushalte kwam ik bij het naar huis wandelen langs de oude woning van mijn moeder. Waar ik glimlachend naar kon kijken en eindelijk weer eens niet met een pijnlijke steek van verdriet.

Zaterdag had ik nog steeds hetzelfde gevoel als waarmee ik de dag ervoor ging slapen: het gevoel dat ik in lange tijd niet zoveel energie had. Bij het binnenkomen van herinneringen werd ik niet direct overmand door verdriet en er leek zelfs weer wat creativiteit en levenslust door mijn aderen te stromen!

Beetje bang dat de vreugde van korte duur zou zijn, maakte ik gretig gebruik van de geboden kans en pakte een flink stuk huishouden aan voordat ik mijn slaapkamerraam opende om een vriend binnen te laten die broodjes en positiviteit meebracht. 
Samen onderzochten wij of het mogelijk is om ook een existentiële crisis op een positieve manier te benaderen. Van dezelfde generatie zijnde, hadden wij aan weinig woorden voldoende om te weten wat de ander bedoelde en ja, het is mogelijk om je op een positieve manier zorgen te maken en het verlies van je jeugd te betreuren. 

Dat je het vele malen beter hebt dan bijvoorbeeld mensen in Oeganda of Palestina (interessante zijstap: beide landen - maar bijvoorbeeld ook Madagascar - waren in de race om het Beloofde Land te worden. Palestina won) ontslaat je niet van het recht om te treuren om eigen verliezen. Het lezen over het immense verdriet van anderen doet de mens geen goed. Dus in plaats van dagelijks het nieuws bij te houden, richt ik mij tijdelijk liever op de vroegste geschiedenis van een conflict. Die is verder terug in het verleden en zo hoop ik letterlijk wat afstand te creëren zonder 'de gordijnen te sluiten'. Het lijden van anderen volledig negeren werkte ook in de jaren 1940-1945 niet erg goed. 

De aanloop naar de Tweede Wereldoorlog is een interessante - en veelomvattende - geschiedenis. Met het Israël-Palestina conflict is dat niet anders gesteld. Persoonlijk vind ik het erg interessant om te onderzoeken waarom geen van de betrokken partijen wil dat er archeologisch onderzoek wordt gedaan bij de Tempelberg. Blijkbaar hebben zowel de moslims alsook de joden en de christenen iets te verbergen. 

"Ja, maar het zijn de moslims die opgravingen bij de Tempelberg verbieden!" Klopt. Maar ook (orthodoxe) joden verbieden opgravingen. "Nietes!" Welles. In elk geval volgens het CIDI, de bekende Nederlandse zionistische lobbyclub. Ook de leiders van de ruim 45.000 afsplitsingen van het christendom zijn doodsbang voor wat er gevonden zal worden als archeologisch onderzoek bij de Tempelberg wordt uitgevoerd.

Mijn theorie: de leiders van de drie grootste religies hebben veel baat bij verdeling; als de verschillende religies zich zouden verenigen en wereldwijd vrede zou uitbreken - zoals voorspeld in het Bijbelboek Jesaja 2 - verliezen zij hun macht. 

Was deze middag blij weer wat macht over mijn leven terug te hebben. Heerlijk om uit de impasse te komen die mij al maandenlang teneerdrukte! Niet dat ik direct al voldoende energie had om alles te doen wat ik wilde doen maar ik voelde mij een stuk minder lusteloos.

Had zelfs weer praatjes en verse grapjes tijdens het boodschappen doen met mijn tijdelijke huisgenote: "Hoe komt het dat je niet bent aangekomen terwijl je zei dat je gisteren nog snoepte?" "Het snoepje was een stuk 'eyecandy'." Volledig in het Engels komt dit spontane grapje van mij beter over. 

Vrienden van haar waren overgekomen uit een ander deel van het land. Om met ons samen te eten waarna ik alleen achterbleef toen zij later die avond naar een feestje gingen. Voor mij was het nog een stap te ver, vrolijk lopen dansen tussen honderden onbekenden. Maar inmiddels had ik weer hoop dat het niet lang meer zou duren voordat ik dat mentaal weer aan zou kunnen.

Zondag begon voor mij de dag met mijn dagelijke oefeningen 

en voor mijn huisgenote met uitslapen. Samen deden wij het rustig aan. Het was even geleden dat ik voor het laatst een echt rustige zondag had gehad. Geen verplichtingen, geen druk. Bijna voelde ik druk omdat ik geen druk voelde. Ook niet om te schrijven. Over gewichtige onderwerpen zoals het feit dat ene Orgel Joke was gevraagd om keyboard te komen spelen op het WK voetbal in de VS. Iets heftiger was het nieuws van de moord op Henry Nowak door Vickrum Digwa in Southampton die leidde tot heftige rellen. 

Omdat ik toch iets 'nuttigs' gedaan wilde hebben, maakte ik de oven schoon. De rest van de dag was voor tijd doorbrengen met mijn huisgenote en niet voor geopolitiek nieuws of andere ellende.

Niet dat ik geen sympathie kon opbrengen voor mensen die het een stuk slechter hebben dan ik, maar deze dag was duidelijk voor rust. Voor lichaam en geest.

Dus mijn huisgenote en ik deelden verhalen, voedsel en drinken en een wandeling. Waarbij wij eindigden met een drankje 



op een plek waar een wedstrijd in het kader van het WK voetbal te zien was op groot scherm. Wij voelden de blije spanning en de sympathie voor een land dat voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid meedeed toen Curaçao zowaar een doelpunt scoorde tegen het almachtig geachte team van Duitsland.

De wedstrijden vinden plaats in Noord-Amerika en een aantal in de VS. Maar veel Amerikanen lijken niet erg geïnteresseerd in voetbal. Waarschijnlijk zijn er in de VS meer fans van spectacualaire mixed martial arts gevechten. 
Na het eten zakten mijn tijdelijke huisgenote en ik onderuit en genoten van een klassieker: de film Flash Gordon. Was vergeten dat de bedenker van The Rocky Horror Show, Richard OBrien er een rol in had en dat de film vol zit met kritiek op het fascisme.

Isis van Frédérique Spigt is de muziek van deze week:
Deze week staan wij stil bij het overlijden van Jan Jansen, David Hockney