Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, oktober 19, 2005

Schuldgevoel

Schuldgevoel

Amsterdamse jongeren onder de 27 worden "gestimuleerd" om aan het werk te gaan of (weer) een opleiding te volgen. Er zitten dan, zo wil de gemeente, tenminste geen kansarme jongeren meer in de bijstand. Inderdaad, alleen maar kansarme volwassenen "genieten" dan nog deze uitkeringsvorm. Onlangs zijn enkele duizenden meer aangewezen op dit financiële vangnet. Na een miraculeus herstel na een bezoek aan de WAO-arts kan een grote groep arbeidsongeschikten weer aan het werk. Jammeer alleen dat zij vanwege hun (volgens het CWI vermeende!) handicap niet kunnen werken.

Ach, geen medelijden: ik heb tenminste betaald werk en ben daardoor nuttig voor de maatschappij. Toch?
En laat die hongerende kindjes in Mali, Botswana, Afghanistan en Amerika opstaan van hun luie rieten matje en gaan werken voor hun geld! Zomaar een beetje op hun rug liggen wachten tot het vliegtuig met graan komt dat ondermeer wordt betaald van mijn jaarlijkse donatie van 10 euro...het lef! Ik moet toch ook werken voor m'n eten?

Wat ik mij nog meer aantrek is het verhaal van de drie-jarige Michael McGarrity uit Edinburgh. Twee weken lang leefde hij samen met zijn dode moeder voordat de politie het sterk uitgedroogde ventje vond. Zo'n verhaal is toch iets makkelijker voor te stellen dan dat van tienduizenden naamlozen die van honger sterven terwijl een handjevol machthebbers binnen een tijdsbestek van één generatie de armoede de wereld uit kan helpen.
Kwestie van prioriteiten...

Mijn prioriteit lag vandaag bij het verwaarloosde huishouden. Dat is nu weer aardig bij. Gezellig bij de NSO langsgegaan om Ferdinand op te halen en samen met hem in opdracht van zijn opvang even bij het buurthuis langsgeweest waar tot mijn verbazing opeens voormalig NSO-collega René blijkt te werken!

De wereld is zo klein...
En nu gaan we met een schuldgevoel dat zelfs kleiner is dan dat van Saddam Hussein aan de kaasfondue.
Hasta manana!

En niet vergeten: vanavond om 21.00uur op Nederland 3 in "Het Uur vna de Wolf": een documentaire over moppentapper Max Tailleur!.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!