Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, april 19, 2012

Nuttig

Op straat raakte ik met een meneer in gesprek. Hij had een probleem. Ik gaf hem een tip en hij bedankte mij. Op de school van mijn zoon hadden wij een gesprek met diens mentor en de begeleider van de huiswerkklas. Wij steunden elkaar in het helpen van mijn zoon en ik bedankte hen. Voor mijn moeder haalde ik een potje pillen. Die bracht ik haar en zij bedankte mij.

Bij de Nokia-winkel hielp een aardig manspersoon mij met een update van mijn mobiele telefoon zonder mij daarvoor om geld te vragen. En ik bedankte hem. Vanmorgen maakte mijn vriendin voor mij een heerlijk kopje koffie waar ik haar voor bedankte. Via Twitter vroeg een dame mij om hulp. Die ik haar toevalligerwijs kon bieden. En waarvoor zij mij bedankte.

Wanneer iemand mij helpt dan bedank ik die persoon. Zo hoort dat. Vind ik. Met miljarden euro's van ons belastinggeld zijn de banken hun crisis uitgeloodst. Voor zover ik weet hebben die banken ons daarvoor nog niet bedankt. Of heb ik dat even gemist toen ik een weekendje het land uit was?

Hoe kunnen grote bedrijven en overheden van burgers verlangen dat die zich fatsoenlijk gedragen wanneer zij zelf klaarblijkelijk zijn vergeten hoe dat moet? Ondernemingen worden door het kabinet Rutte gedwongen om arbeidsgehandicapten te ontslaan omdat er geen geld meer wordt vrijgemaakt voor begeleiding van die mensen.

Het gevolg is dat eigenaren van kassen en dergelijke geen andere keus hebben dan het in dienst nemen van werknemers uit Oostblok-landen. Die zijn namelijk graag bereid hard en veel te werken voor weinig geld en passen dus retegoed in het kapitalistisch systeem waar onze premier zo'n fan van is. 'Wie niet werkt krijgt geen vreten.' lijkt het devies. 'En wie niet kan werken heeft dus gewoon pech.'

Hier wordt ook nog'ns uitgegaan van de aanname dat uitsluitend mensen die betaald krijgen voor werk 'nuttig' zijn voor de maatschappij. Alsof mensen die hun tijd steken in het opvoeden van de volgende generatie belastingbetalers, buurthuis-vrijwilligers en mantelzorgers niet nuttig zouden zijn...

Vertelt u eens: wat verstaat u onder het begrip 'nuttig'?

6 opmerkingen:

  1. Iets wat een voordeel met zich meebrengt. Ookal moet ik zeggen, als het voor mij geen voordeel is, wil niet zeggen dat het niet nuttig is. En daar gaat Rutte waarschijnlijk even aan voorbij. En dan wil het nog zo zijn, wat nu niet nuttig is voor mij, wil niet zeggen dat het niet nuttig voor mij kan zijn een volgende keer.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nuttig is iets betekenen voor de maatschappij. Het heeft niets met winst te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wil/Zizy23:58

    Nou, als eerste zal ik je dan maar even bedanken .. omdat je ja gezegd hebt en jij weet wel wat ik bedoel.:-) En wat versta ik onder nuttig .. ik denk dat dit heel persoonlijk is .. want wat ik als nuttig zie ..kan een ander wel helemaal niet als nuttig zien..Eigenlijk sta ik daar nooit zo bij stil.. of de dingen die ik doe of niet doe(want dat kan ook wel eens nuttig zijn ) nuttig zijn. Dat ik veel vrijwillig werk .. is dit nuttig .. ach misschien zien anderen dit zo .. maar ik doe het ook voor mijzelf en omdat ik het leuk vind.. dus TJA .. IK WEE NI. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat mario de nagel op de kop slaat ! Prettig weekend mijn kleine GROOOOOOOOOOOOOTE vriend !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Absoluut en over de gehele lijn met jou akkoord Terrebel! Maar, zijn we dat niet altijd?
    Fijn weekend jongen, blijf jij maar nuttig voor de medemens met al dat fraais die jij voor iedereen doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een goed stuk. Helemaal met je eens.
    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!