Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, juni 06, 2010

Wapperen

Ben nog ietwat vermoeid van een feestje vannacht in Den Haag. Daar was nog nooit eerder in de geschiedenis een Burlesque-feestje gehouden. Het was een groot succes en het publiek was dolenthousiast. Met dank aan organisatrische en gastvrouw Lady Marmelade!

Heb nu wel even wat meer last van m'n versleten heup; een wat zeurende pijn die ik vergelijk met een telefoontje met de gemiddelde schoonmoeder: Niet erg genoeg om echt veel last van te hebben en je kunt het niet verhelpen maar af en toe word je gek van dat constante gezeur.

Op de terugweg mocht ik een auto delen met maar liefst vier wonderschone dames...dat zijn zo de geneugten van het werken in de entertainment.

Momenteel ben ik bestuurslid bij twee stichtingen, werk ik -op vrijwillige basis, want wat ik verdien gaat gewoon van de uitkering af- freelance en part-time als sociaal raadsman en als entertainer, volg ik een opleiding, zorg ik voor het huishouden en doe ik m'n best in m'n eentje een puber op te voeden, waarbij ik dan ook twee keer per maand een stel zusjes te logeren heb voor een weekend. (Dat is heel veel het woordje "Ik", het eerste woord dat jonge kinderen tegenwoordig leren spellen).

Misschien dat ik mij daarom wel zo kan ergeren aan mensen die beweren dat iedereen zonder fulltime betaalde baan in wezen lui is. Ik daag die mensen dan ook altijd graag uit om een weekje van positie te wisselen met mij of met één van de bijstandsouders die ik ken. (Eigenlijk ken ik -naast mijzelf- maar één bijstandsvader.)

Tot nogtoe is er nog niemand op mijn uitdaging ingegaan. Niet zo vreemd eigenlijk want het soort mensen waar ik het over heb zal doorgaans beseffen dat het faliekant misgaat als ze met hun grote mond de daad bij het woord moeten voegen. Op zich snap ik die mensen wel want de uitkeringstrekkers die je op straat ziet rondhangen zijn de uitkeringstrekkers die niet met de kinderen bezig zijn of vrijwilligerswerk doen. Nee, die zitten lekker op een bankje in het park van het zonnetje te genieten. Naast de werkende die zich heeft "ziek" gemeld, geniet van een lunchpauze van 12 tot 2 of "fulltime werkt voor drie dagen in de week".

Leuk hè, voorooordelen?

Het is ook wel logisch dat we allemaal vooroordelen hebben. Zo worden we nu eenmaal opgevoed door met name overheid en media. Logisch nadenken wordt sterk ontmoedigd.

Wie logisch nadenkt beseft dat het verhogen van de AOW-leeftijd alleen maar zal leiden tot meer mensen in de bijstand. Momenteel is namelijk maar 15 procent van de mensen van 64 jaar of ouder aan het werk. Vingers omhoog graag: Wie denkt dat er opeens op magische wijze meer banen voor ouderen ontstaan wanneer de AOW-leeftijd wordt verhoogd? En wie die vinger omhoog heeft gestoken mag meteen even uitleggen waar al die extra banen dan zo plotseling vandaan komen.

Natuurlijk zijn er meer partij-standpunten waar ik vragen bij stel maar ik stel ook vragen bij het kiezersgedrag. Zo stond de PvdA wat laag in de peilingen. Maar toen Job Cohen aantrad steeg opeens het aantal virtuele zetels! Blijkbaar gaat het veel mensen om de persoon en niet om de partij-standpunten. Kijk maar naar al die mensen die op een persoon stemmen omdat het een vrouw is. Moet je voor de grap iemand eens vertellen dat je op de eerste man op een kandidatenlijst stemt...;-)

Als het niet om het uiterlijk gaat, waarom stemmen dan toch zoveel mensen op de eerste vrouw van een kandidatenlijst? Of op de eerste allochtoon. Of op de eerste Brabander...

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel zwevende kiezers en dus moeten de politieke partijen erg goed oppassen. Zo kort voor de verkiezingen kan één uitglijder ervoor zorgen dat de virtuele zetels verdwijnen als zakdoekjes in een show van illusionist Hans Klok. U weet wel: dat is die man die ventilatoren kan laten draaien door met zijn haren te wapperen.

14 opmerkingen:

  1. Toch is het ook weer niet zo heel raar dat mensen op personen stemmen in plaats van programma's.

    Op zichzelf klinken veel van die programma's op zichzelf namelijk niet onlogisch, als je de uitgangspunten ervan maar gelooft.

    Dus komt het er toch op neer of je gelooft wat die partij beweert, en dat wordt in grote mate bepaald door de lijsttrekker.

    En als rechtse partijen het over de 'hardwerkende Nederlander/belastingbetaler' hebben, bedoelen ze voornamelijk de veelverdienende Nederlander/en-zo-weinig-mogelijk-belasting betalende belastingbetaler.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. TJa, vooroordelen zijn hardnekkig. Zo ergerde ik me in mijn full-time werkperiode altijd dood als ik door omstandigheden (de markt, mislukte actie van het bedrijf) even "op de bank zat", dan vonden ze dat je TOCH naar katnoor moest komen omdat je "anders zo uit het ritme raakte" = bang waren dat je opeens tot 12 uur zou gaan uitslapen. Zucht... Alsof je zonder werk opeens reddeloos verloren bent en NIETS meer te doen weet?! Ik was nooit zo druk als op vrije dagen (en nu als huisvrouw/zelfstandige weer)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oja, en stemmen op de eerste vrouw of allochtoon, dat snap ik dan wel weer (doe het zelf niet), dat is toch een soort van statement..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem18:28

    Terrence, wat kun je toch altijd heerlijk schrijven. Ik ben het lang niet altijd met je eens, maar je bezorgt me altijd weer iets om over na te denken, te lachen o.i.d.

    Ik hoop nog lang van je stukjes te kunnen genieten.

    Groet,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Martine: Dank je! Persoonlijk zou ik het heel saai worden als iedereen het altijd met elkaar eens zou zijn. Ik zie het graag als verrijking voor de mens als we allemaal onze eigen mening houden. Zolang we maar bereid zijn tot compromissen sluiten. Dan komen we écht verder met z'n allen...

    Het is de bedoeling van mijn weblog (en gesprekken) om mensen aan te zetten tot zelfstandig nadenken. Elke keer als blijkt dat mij dat lukt wordt ik weer een beetje blijer...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mensen zeggen weleens.. lekker zo'n aba-dag. Lekker de hele dag niets doen. Maar op zo'n dag ben ik drukker, heb ik minder tijd voor mezelf dan op dagen dat ik naar mijn werk ga.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan me ook ergeren aan mensen die denken dat korten op een uitkering mensen aan het werk helpen is. Velen vergeten ook dat sommige van die uitkeringen tot stand kwamen door het afdragen van premie vanaf het bruto loon.

    Je bent een bofkont.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. He joh, het stemmen op een vrouw of allochtoon is niet een uiting van letten op uiterlijk maar op genen. Wat, dat moet ik je nageven, in feite hetzelfde is want je uiterlijk ligt immers besloten in je genen. Hrmpf... *krabt zich achter de oren*

    Ah, ik weet het al weer: het stemmen op een vrouw of allochtoon is een daad om het (in dit geval) parlement meer een volksvertegenwoordiging te laten zijn. Ideetje om op een bijstandsvader te stemmen voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem21:24

    Ik dacht een jaar of 2 terug ik stem es anders in de hoop dat het beter zou worden. De tegen partij, ze wisten het zo goed te vertellen. Ze mochten mee regeren, en erveranderde helemaal NIKS. Het werd alleen maar erger.

    Volgens mij maakt het niks uit of je op de eerste de beste stemt of er over nadenkt. Tis en blijft prut.

    C-tje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. vrijwilligers zijn broodnodig.
    Men heeft er gewoon tekort
    meestal zijn het gepensioeneerden of werklozen, maar enig statuut hebben ze niet.
    men vindt ze gewoon de moeite niet waard totdat er geen meer over zullen zijn.
    triestig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waarom zou ik ruilen, ik heb het prima zo. ieder leeft zijn eigen leven, en van mij mag dat ook. Kritiek, neu, waarom?.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Naast de werkende die zich heeft "ziek" gemeld, geniet van een lunchpauze van 12 tot 2 of "fulltime werkt voor drie dagen in de week.


    Whaaaaaaaaaahahahahahaha

    Ja zo is het Terrebel, voor het geval je het nog niet wist, ik ben dus bijstandmoeder van een achttienjarige nu, oh ja, had ik al laten weten, en idd, al die dingen die je zegt, wat je doet, pfffff ja ik doe ze ook, en man oh man... Hoe vaak ik wel gevraagd heb, zullen we een paar maanden ruilen? Jij mijn leven ik het jouwe met je werk?

    Wat een rust zal IK dan hebben als moeder alleen al, nog zonder bijstand gerekend ;-)

    Wat een stilte dan toch altijd weer he :O

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die mensen zijn kortzichtig die denken dat je niets te doen hebt als je niet werkt. Nou wij weten wel beter! Jij hebt een heel leuk en druk leven vol met verassingen en je doet het harstikke goed met die puber van je:)..goede vergelijking maak je trouwens, met die schoonmoeder haha. Eerlijk gezegd vind ik Job Cohen een hele sympathieke man, dus ik ben ook eerder weer geneigd op de PVDA te stemmen..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moest erg lachen om je laatste zin na zo'n serieus stuk.
    Om even op het eerste terug te komen: soms doen mensen meer als ze geen betaald werk verrichten, het ligt er gewoon aan, zit het in je, krijg je de mogelijkheden etc.
    Zelf doe ik 40 uur per week betaald werk, natuurlijk huishouding en boodschappen maar ik heb geen kinderen en dat scheelt een hoop tijd. Als ik vrij ben, ben ik dan ook echt vrij, rustig een boek lezen kan dan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!