Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, mei 26, 2009

Overheidsbezuinigingen

Mensen ergeren zich naar eigen zeggen aan het feit dat anderen de Nederlandse taal niet spreken. Daar kan ik over meepraten. Zo was ik laatst in Limburg en had bijna ruzie met de winkelmevrouw naar aanleiding van haar weigering mij in het Nederlands te woord te staan. Aangezien ik het Limburgs niet machtig ben heb ik m'n vlaai uiteindelijk maar elders gekocht. Het is inderdaad een schande dat zelfs Nederlanders weigeren Nederlands te spreken. Iets dat elke burger van dit land verplicht zou moeten kunnen. Of gelden voor Limburgers andere regels dan voor "Marokkanen"? Die wonen hier vaak ook al drie generaties of langer en kunnen dus zondermeer als "Nederlander" worden aangemerkt. Of geldt dat pas vanaf vijf generaties of langer?

Laten we het simpel houden: Iedereen die in Nederland woont en van plan is er nog een tijdje te blijven dient gewoon Nederlands te spreken. Wie "de eigen cultuur" (Vlaaien bakken, Suikerfeest vieren, Drentse versjes opzeggen, fierljeppen) zo nodig wil behouden doet dat maar lekker in de eigen vrije tijd.

Een zekere Amerikaanse president heeft niet zo heel veel vrije tijd. In elk geval veel minder dan zijn directe voorganger.

Obama wil 100 miljoen bezuinigen. Dat lijkt veel maar de Wiskundemeisjes maken duidelijk dat dat best wel meevalt. Een citaat:

"Econoom Greg Mankiw maakte duidelijk hoe klein de bezuiniging is door de getallen terug te schalen naar een gezin. Stel dat een huishouden jaarlijks 100.000 dollar uitgeeft en dat het een tekort van 34.000 dollar heeft. Nu neemt het hoofd van de familie de drastische beslissing om dit jaar 3 dollar te bezuinigen. Kortom, je hebt een tekort ter grootte van een fraaie middenklasser en om te bezuinigen drink je een kop koffie minder. Dit voorbeeld klinkt belachelijk, maar de verhoudingen tussen de bedragen zijn precies die van de voorgestelde overheidsbezuinigingen." 

Voor de liefhebbers een clipje. De beruchte Blue Man Group (die wij al twee maal live hebben gezien!) met hun versie van "I feel love":


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!