Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, november 14, 2008

Zeggen

Toch vreemd. Dat een VMBO-scholier soms nauwelijks kan lezen of schrijven en zeker niet kan rekenen wordt heel normaal gevonden maar heb je die eigenschappen als volwassene dan heet dat opeens "verstandelijk gehandicapt". Die aantekening zul je maar in je Kinddossier hebben staan en terwijl de betreffende VMBO-scholier een kindje op de wereld brengt "omdat je van de eerste keer sex niet zwanger kunt worden" (Gelukkig maar dat ik geen vooroordelen heb!) wordt het krijgen van een kind de "verstandelijk gehandicapte" afgeraden. (Niets tegen VMBO-leerlingen hoor. Vaak heel aardige mensen. Maar kunnen inderdaad vaak niet rekenen of spellen. Ooit een VMBO-brugklasser gezien die werd ondervraagd door Chazia Mourali? Erg zwart/wit gesteld natuurlijk maar het gaat even om de strekking))

Zo'n Kinddossier, daar ben ik ook (niet tegen het principe!) tegen. Ik ben er wel tegen dat alles en iedereen maar inzage heeft en ook daarvan de beveiliging zo goed als niets voorstelt. Indertijd kreeg ik pas via een advocaat inzage in het ziekenhuisdossier van m'n zoon en dat van z'n moeder terwijl het dossier gewoon open en bloot lag op de koffietafel in de personeelskantine. Wat ik vermoedde klopte inderdaad: het stond stikvol fouten en was verre van compleet. Zelfs met de informatie die er wél in stond en klopte werd gewoon niets gedaan. Had de maatschappelijk werkster van het ziekenhuis het dossier ingezien dan had zij geweten dat ik de vader was. Door haar blunder was ik bijna m'n kind kwijt aan een vreemd pleeggezin omdat zo'n *&*)^!@# (Waar zitten toch die @%$(!@+*$%! doodshoofdjes op een toetsenbord!) liever de schizofrene moeder geloofde die zei dat de vader een alien was dan de aantekening over te nemen van de arts die aanwezig was bij de ziekenhuisopname van m'n toen hoogzwangere partner op de afdeling psychiatrie.

Een vrouw kreeg verkeerde medicatie, namelijk gebasseerd op een diagnose van zes jaar daarvoor. Haar dossier bleek niet bijgewerkt. Daar had men "geen tijd voor" gehad.

Ik ben er gewoon niet gerust op dat met de invoering van het EPD artsen, apothekers, verpleegkundigen opeens wél de tijd zullen vinden om zo'n dossier bij te houden. Dat artsen en verpleegkundigen claimen "geen tijd" te hebben om op de werkvloer in en uit te loggen en voor het gemak per afdeling een inlognaam en wachtwoord delen (ook met de stagiaires!) is natuurlijk klinkklare nonsens. (U kunt overigens nog steeds stemmen, zie de rechterzijde van dit weblog) Als het ging om hun eigen persoonlijke gegevens, zouden zij er dan ook zo laks mee omspringen? Ik denk het niet en hoop dat er een verpleegkundige is die hier wil reageren en vertellen hoe het bij hem of haar op de werkvloer aan toegaat. Alvast bedankt. Dit was wel weer eventjes wat ik over het EPD wilde zeggen.

De link van vandaag laat U sneller lezen: Gewoon een tekst knippen en plakken in een schermpje en op "play" klikken. Wie wil kan eerst de instellingen (Settings) veranderen via de hoofdpagina. Voortaan leest U teksten makkelijk twee maal sneller dan anders! Dat kan nu via Zapreader.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Norbert Schmelzer, Cor Koster en Sjaak Wolfs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!