Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zaterdag, november 19, 2005

Dode mus

Dode mus

Ontving eergisteren een telefoontje met een minder prettige mededeling: Terwijl haar zusje Dayna het had heeft nu ook Eva longontsteking. Uiteraard zijn wij dit weekend op ziekenbezoek geweest bij het tweetal. En natuurlijk namen wij wat lekkers mee voor de meiden. Niet dat dat hun leed verzacht noch dat van hun mama maar leuk is het natuurlijk wel...Het werd een gemoedelijke ochtend die werd gevuld met het inkleuren van kleurplaten en spelen met Loco en een radiografisch bestuurbaar automobiel.

De ochtend werd gevolgd door een middag (zoals wel vaker gebeurt). Ferdinand werd bij Tante Mary "geparkeerd" zodat papa de handen vrijhad om mensen te begroeten waarvan hij de meesten zo'n 26 jaar niet gezien had. Sommigen uit mijn huidige vriendenkring waren nog niet geboren toen ik afscheid nam van de lagere school; het begrip "basisschool" was nog niet bedacht. Naar verluidt waren er vier van mijn voormalige klasgenoten aanwezig op de reunie van katholieke basisschool "'t Koggeschip", dat dit jaar haar 50e verjaardag vierde en volgend schooljaar een nieuw pand zal betrekken. Zelf heb ik er maar een jaartje rondgehobbeld. Dat was omdat de Hervormde school waar ik op zat noodgedwongen de deuren moest sluiten. Spijtig genoeg konden sommigen er niet bij zijn vandaag omdat zij inmiddels voorgoed de ogen gesloten hebben...

Wie dat ook hebben gedaan zijn diverse slachtoffers van aanslagen, wereldwijd (waaronder in ons koude kikkerlandje) en duizenden die zijn omgekomen als een rechtstreeks gevolg van pure armoede. Maar dat zijn we inmiddels gewend. Waar Nederland zich meer druk om maakt is de dood van de linkse activist Louis Sévèke die onlangs in Nijmegen in het hoofd werd getroffen. "De kogel kwam van voren". Geruchten gaan dat de AIVD achter de aanslag zit. Alsof de Nederlandse veiligheidsdienst een dergelijke operatie zo "schoon" kan uitvoeren...Misschien had hij problemen in de relationele sfeer of ging het om een afrekening in het criminele circuit of misschien droeg hij een T-shirt met de tekst "Shoot me, I'm famus".

Bovenstaand citaat komt uit de straks uit te zenden aflevering van satirisch nieuwsprgramma "Dit was het nieuws". Met collega Mike (a.k.a. Mowgli) was ik gisteravond bij de opnames. Het panel besprak de "moord" op de mus die bijna voorkwam dat het wereldrecord "dominostenen omgooien" werd gebroken. Bijzonder veel hypocrieten (en gelukkig ook anderen) hebben inmiddels het condoleanceregister getekend op http://www.dodemus.nl. Ik vraag mij wel eens af wat die mensen doen om hun eigen vrienden, familie of buren te helpen. En wat doen zij aan de catastrofale gevolgen van de armoede in de wereld? Hoe vaak zijn zij aanwezig bij demonstraties gericht tegen de afbraak van het zorgstelsel in Nederland?

Binnekort is er voor de liefhebbers afleiding in de vorm van de terugkeer van de reggae in Nederland: zowel Eek-A-Mouse alsook Alfa Blondy geven binnenkort acte de présence in onze hoofdstad. Lachen, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!