Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, september 29, 2024

De week voorbij

Revoluties leerden ons vooral dat 'evolutie' beter werkt, bestendiger is. Zo deden 'wij' er honderden jaren over om van een feodaal stelsel over te stappen op democratie. Tegen andere landen/culturen zeggen: 'Vanaf morgen zijn jullie een democratie' heeft nog nooit gewerkt. Je kunt net zo goed iemand 30.000 jaar geleden een smartphone in handen geven en vertellen dat-ie dom is omdat-ie niet eens even een Facebook post kan plaatsen. Maar hoeveel smartphonegebruikers kunnen een konijn vangen, villen en goed klaarmaken? Zonder de smartphone te gebruiken om even te googlen? Dus wat is eigenlijk 'slim' en 'dom'?

==============================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/TerrebelAuthortainer

Over links gesproken: ja, dat ben ik maar voor verdieping staat er ook een aantal in mijn stukjes. Heb daar wat moeite voor genomen dus stel het op prijs als u de moeite neemt er op te klikken om de betreffende artikelen, onderzoeken en filmpjes te bekijken.

Heeft u na het lezen van dit blogstuk iets geleerd, wat gelachen of heeft het u aan het denken gezet, overweegt u dan een donatie voor de tijd en moeite die ik er in steek.

Meer lezen? Mijn verhalenbundels

===============================
Maandag kreeg ik een paar filmpjes en foto's doorgestuurd van een feestje waar ik de dag ervoor bij was. Leuke herinneringen! Bovendien uw kans om mij te zien dansen:

Zag het betreffende bericht pas toen ik die avond thuiskwam na een dag in België te hebben doorgebracht. Een dag waarvoor mijn wekker om half zeven afging.  Om de trein naar Antwerpen te pakken. Een dag waarover ik later meer kwijt kan maar voor nu is het nog een klein beetje geheim.

Het was in elk geval een goede dag en het was fijn oude bekenden tegen het lijf te lopen:

En wat dit is...?
Hoe fijn de dag ook was, het was ook fijn weer terug te keren naar mijn geliefde Amsterdam:

Mijn databundel was bijna op dus ik was niet veel online. Dat maakte ik goed bij thuiskomst. Ondermeer met het uitlachen van een zekere geblondeerde populist. Hoewel het eigenlijk natuurlijk triest is dat hij zijn populariteit op X belangrijker vindt dan zijn beloftes nakomen als hoogste politiek leider van Nederland.
In elk geval zorgt het strelen van zijn ego ervoor dat hij het land niet al te veel schade toebrengt. Dus van mij kreeg hij een stickertje in zijn schriftje:
Geert verdiende het stickertje in zijn schriftje onder meer omdat door zijn kinderachtige gedrag zelfs de domsten der wappen beginnen in te zien dat hij hen voorgelogen heeft en nooit zelfs maar van plan was zijn beloftes waar te maken. U gelooft mij niet? Hier is zijn voorheen trouwe schaapje Alex Soze:


Even bijkletsen met een visiterende buurvrouw, een hapje eten en wat berichten beantwoorden en vroeg - voor tienen! - naar bed. Om energie te hebben voor het werk de volgende dag.

Dinsdag begreep ik nog steeds niet dat mensen het doelbewust vermoorden van kinderen goedpraten.

Wat zou voor u een goede reden zijn om kinderen te vermoorden? Dat hun grootouders op de NSDAP hebben gestemd en die partij van H¡tler verschrikkelijke dingen deed?


Over veel dingen schrijf ik liever dan dat ik er over praat want dan gaat het wel eens mis en worden mensen boos. Maar ik kan er helaas weinig aan doen: mijn gedachten zijn als kogels: woorden die mijn mond zó snel verlaten dat ik er zelf door beschoten word. 

Als het legendarische vliegtoestel, de Grumman F11 Tiger, dat zó snel was dat het zichzelf neerschoot. Dat is geen broodje aap verhaal maar echt gebeurd in 1953.
'Huh, maar hoe dan?' Zo:

Nog één gedachte over iets anders dan mijzelf of het leven dat ik leid voordat ik verder ga met werken voor een klant:

Hoe vindt u dat de internationale gemeenschap zou moeten reageren op een groep geüniformeerde mensen die - met goedkeuring van hun regering! - zomaar J0den in elkaar slaan?

De lach van de dag was voor de man die zich de slimste (niet waar) en rijkste (niet waar) mens ter wereld vindt:

"Wauw! Ik heb net bewijs gevonden van hoe dom en corrupt links is: van iedereen die in staat is tot zelfstandig nadenken en daadwerkelijk onderzoek doen, blijken de meesten links te zijn!"

Wat ik persoonlijk heel interessant vind is dat er mensen bang zijn voor dingen als data, wetenschap en empathie. Soms zijn ze zelfs trots op hun onwetendheid
"Geen wonder dat MSM links en dus slecht is! Ze hebben op school echte feiten geleerd en geleerd om na te denken!" en "Jonge mensen praten niet klakkeloos rechtspopulisten na dus zou het stemmen verboden moeten worden!' Triest. En best lachwekkend.

Waarom kiezen mensen ervoor om zich niet te laten onderwijzen en onwetend te blijven? Weten zij niet dat zij daarmee eenvoudige prooien van volksmenners zijn? Niet voor niets bezuinigen rechtspopulistische politici altijd op onderwijs, cultuur en wetenschap.

"Ja, maar in elk geval zet het kabinet Wilders in op huizenbouw!"
Nee, sorry. Ook dat bleek een leugen van de geblondeerde volksmenner:
Dat 'links bolwerk' Amsterdam onder 'die linkse burgemeester Halsema!' wilde daadwerkelijk bijna 10.000 woningen bijbouwen. De regering Schoof/Wilders trok een streep door dat plan. Ten faveure van een multinational, een 'lid van de elite!'. Voor rechts zijn rijke vriendjes namelijk belangrijker dan burgers als u en ik.

Voor mij is het belangrijk om mij niet te laten afleiden tijdens het geconcentreerd moeten werken. Bij vrijwel gedachteloos bonnetjes inkloppen in een boekhoudsysteem is afleiding niet zo'n probleem. Dan mogen werklieden in de straat best tegen elkaar schreeuwen, al staan ze een meter van elkaar verwijderd.
Lastiger wordt het als ik voor een klant een activiteits- en kostenoverzichten moet opstellen ten behoeve van een subsidie-aanvraag. 

De jaren tachtig zijn voorbij. Toen kon je - bij wijze van spreken - bij de overheid nog aankloppen met 'Hoi, wij zetten ons in voor [vul in] en willen graag 10.000 gulden.' 

Die kreeg je dan en de enige verantwoording was een jaar later een overzicht opsturen van waar je de ontvangen subsidie aan besteed had.' Tegenwoordig - en m.i. terecht - dient een subsidieaanvraag veel beter onderbouwd te worden. Dat kost tijd en moeite. En vereist dus concentratie want de cijfers moeten kloppen. Mocht dat bij controle niet zo zijn, dan ben je als organisatie de pisang.

De telefoon blijft dus uit. Kon dat ook maar met de deurbel. Als ik die uitschakel, werkt die ook bij mijn buren niet. Dus een postbezorger belde aan met 'Pakje!' "Voor mij?" "Neuh. Voor de buren op twee-hoog. Maar ik zag bij jou het licht branden dus belde voor mijn gemak bij jou aan en niet bij de buren voor wie het pakje is." Fijn. NOT. 

Toen ik op het schermpje van mijn telefoon keek bleek ik diverse berichten en telefoontjes gemist te hebben: 
Notificaties voor berichten via Signal, Instagram DM, Messenger, Threads, Bluesky en X DM ontvang ik gelukkig niet. Maar ook via die kanalen had ik diverse gemiste berichten staan.

Ontvangt u veel notificaties op uw mobiel of hebt u die allemaal uitgeschakeld? En - als - voor welke diensten ontvangt u graag notificaties?

Het waren diverse gemiste berichten:

"Kun je komende nacht als entertainer in een nachtclub werken?" "Wat voor kostuums heb je in bezit voor die ene televisie-opdracht over een week?" "Heb je die papieren voor de subsidieaanvraag al af?" en nog wat van zulks.

Na een paar uren werken mocht ik van mijzelf kijken naar het landelijk nieuws. Nog steeds gekissebis binnen de nieuwe regering maar deze opmerking van Henk Krol liet mij lachen. 

Eerst: wie is Henk Krol ook alweer? Dat is de man die als woonadres een ander adres opgaf zodat hij meer reiskosten kon declareren, die ook zijn privé reisjes door u en mij liet betalen, makkelijk overstapt van de ene naar de andere politieke partij als dat opportuun is en voor tienduizenden euro's 'per ongeluk' fraudeerde.

Nu vond hij het goed dat Minister Faber naar Denemarken ging om te kijken hoe goed daar het asielbeleid van haar (voormalig) ambtgenote werkt. 

Blijkbaar wil Henk Krol Marjolein Faber in de bak hebben. Want daar zit haar Deense ambtgenote. Voor het overtreden van de internationale regels aangaande asielbeleid.
Zo werkt dat in beschaafde landen: daar is racisme ècht verboden en kun je vanwege racisme gewoon in de bak worden geworpen. Vraag maar aan Inger Støjberg.

Die avond voelde ik mij gewild; ik werd meer dan hartelijk welkom geheten op een Spoken Word avond in poptempel Paradiso. Daar was een evenement georganiseerd door WordUp Amsterdam en Unwanted Words.
De twee organisatoren konden elkaar terecht feliciteren met een zeer geslaagde avond:
Prachtige gedichten. Ontroerend. Grappig. Emotioneel. Diep. Inspirerend. Ontmoette er oude vrienden en maakte er nieuwe. Ook tijdens het drankje na afloop. En zelfs tijdens de wandeling naar huis.
Woensdag was goeddeels gereseerveerd voor werken voor een klant. De klant had ontdekt dat 'Ja, maar wij hebben een online boekhoudpakket!' niet direct betekent dat iedereen binnen de organisatie opeens vanzelf het boekhouden onder de knie heeft.

Drumstokjes kopen maakt je niet direct een goede drummer.

Voordat je de nodige data uit de boekhouding haalt moet die wel eerst even kloppen. Een boekhoudprogramma is geen simpel rekenblad waarin je makkelijk en snel even een paar cijfertjes verandert; de ene boeking kan nare consequenties hebben voor de andere. 

En 'volgens mij ongeveer een paar honderd euro, meen ik', past niet in een cel als antwoord op de vraag: "Wat betalen jullie de schoonmaker per jaar?" Dus leesbare bonnen en facturen goed bewaren op een enkele, goed bereikbare plek (mag ook 'in the cloud') is ook best praktisch.

Net als een blokje om lopen na een paar uurtjes werken
Bij thuiskomst even een paar wappies uitgelachen want dat is altijd leuk. "Kijk, Kamala Harris was óók op de illegale drugs- en sexfeestjes van Puff Diddy!", loog domrechts er weer lekker op los. Niet beseffend dat echt niet elke meneer met een donkere huidskleur en een zonnebril op de onlangs gearresteerde ex-rapper is. Kamala Harris, de grote nemesis van domrechts in de VS, was dus níet op de beruchte feestjes van Puff Diddy. Maar welke presidentsvrouw feestte dan wèl met de bekende serieverkrachter? O, kijk:
Gelukkig wat verder kunnen komen met de lastige boekhouding van de klant en het avondmaal nuttigde ik bij een vriend, hier in de buurt:
Tegen negenen die avond was ik weer thuis. Moe. Dus even wat endorfine aanmaken voordat ik nog een uurtje ging werken. Wappies uitlachen dus maar weer want dat is leuk èn lekker makkelijk. Zo ging de Homo Lunatic Ludicrous helemaal uit de plaat omdat Donald Duck een nieuwe buurvrouw heeft in Duckstad. 'Huh? Deden domrechtse wappies 'huilie huilie' omdat een fictief figuur een nieuwe, fictieve buurvrouw heeft?' Klopt. Die domrechtse sneeuwvlokjes janken werkelijk om àlles.

Ik vind het grappig, dat kleutergedrag van wappies. Niet ontzet omdat Nederland een fascistoïde kabinet heeft dat werkelijk níets bereikt, maar omdat Donald Duck een nieuwe buurvrouw heeft. Je kunt als normaal mens weinig meer dan hen uitlachen.

Weet u bijvoorbeeld nog dat Caroline stellig beweerde nooit met de VVD samen in een kabinet te gaan zitten? Dat is zij zelf óók vergeten.
"Ja, maar met Dilan is de VVD een compleet andere partij geworden dan onder Rutte, hoor!" Onzin

Nog 'even' wat stukken in orde maken voor een klant en helaas weer iets te laat naar bed.

Donderdag hoorde ik 'Drup, drup, drup!' uit de badkamer komen. Het kwam uit de lamp. Niet goed.
Filmpje in det groepsapp en even later kwam de buurman die direct boven mij woont even kijken: "Ja, na de zware regen van vannacht lekken mijn buizen. Blijkbaar loopt het regenwater door naar jouw woning." Water en electriciteit zijn geen fijne combinatie dus de stoppen sloegen door.

Maar geen nood, want ik had afgesproken met een lieve tante. Die trakteerde mij voor mijn recente verjaring op appeltaart met koffie. 
Het begon weer te regenen dus mijn Franse les van de dag was toepasselijk 

terwijl wij binnen in het befaamde Winkel 43 ons heil zochten en gezellig bijkletsten. Na een anderhalf uur gingen wij elk ons weegs en ik naar huis met een hoofd vol schrijfinspiratie. 

"Misschien kan ik mijzelf aanleren om mijn weekoverzicht als mijn persoonlijke dagboek te houden en andere stukken te schrijven in de stijl van Chris Klomp.", dacht ik na het lezen van dit stuk van hem over de hypocrisie van VVD'er Dilan Yeşilgöz. Die als heuse nareiziger (haar vader woonde al vijf jaar in Nederland toen Dilan als 8-jarige hem nareisde) als Turks meisje indertijd welkom werd geheten in Nederland. 
Nog niet zo lang geleden wenste Dilan Yeşilgöz-Zegerius vluchtelingen alle goeds toe. Later zou zij hen ervan beschuldigen de schuldigen te zijn van alles wat mis is en het resultaat van decennialang VVD-beleid.

Wist u dat Dilan Yeşilgöz zèlf zo'n nareiziger is waar zij zelf zegt een hekel aan te hebben?

Beetje rusten, beetje opruimen, beetje overleggen met een klant, beetje opfrissen en omkleden en de deur uit. Naar de Ziggo Dome. Voor een concert van Nick Cave.

Eerst het voorprogramma. Dat was de band Dry Cleaning. 'Huh?' Lastig te omschrijven, hun muziek. Een beetje Cigarettes after Sex meets PJ Harvey, een vleugje Anne Clark en af en toe verrast opkijken omdat je aan Siouxsie and the Banshees denkt. Ik hou daar wel van.

Hier een voorbeeld van toen de band op Glastonbury stond:
Half uurtje om een plekje te zoeken waar ik niet gesplut zou worden omdat ik midden in de zaal stond en mensen dachten 'Hé, een lege plek!' terwijl ik die lege plek was. En om even ruimte te maken voor de volgende twee biertjes en toen was het tijd voor de hoofdact van de avond:
 


Terwijl ik uiteraard een aantal bekenden tegen het lijf liep:
Voor onderstaande foto moest ik even opspringen om in het frame te passen:
Achter mij een vriend van een vriendin. Hij bleek mij te hebben zien optreden. In 1997 of zo. En wist dat nog. Verbazingwekkend, vind ik dat. Omdat zo'n feit bij mij verbazing wekt. Dus. 

Ik geniet daarvan, in contact komen met andere mensen en mensen met elkaar in contact brengen. "O, dus jij bent een soort castingbureau?" 

Als castingbureau doe je veel meer dan uitsluitend twee partijen met elkaar in contact brengen. Als dat het enige was wat je als casting director hoefde te doen voor je commissie, was ik al lang miljonair.


En je commissie krijg je als casting agent óók niet als je zegt: "Hé, ik zag jou een rol spelen op tv en heb er niets voor gedaan om dat te regelen voor je dus ik eis 15% commissie!" 

Soit. Ik was zes minuten te vroeg voor de laatste tram van de dag 
en dus keurig iets na enen thuis.

Vrijdag publiceerde ik tegen het einde van de dag een stukje proza dat ik schreef tijdens mijn werk in België, afgelopen zomer. Met een paar foto's erbij. Dit in het kader van 'Skywatch Friday', een lollig wereldwijd gebeuren waarbij zeer verschillende culturen met elkaar in contact komen.

Had wat last van iets wat op RSI leek dus werkte maar een uurtje voor een klant om de betreffende hand wat rust te gunnen. Kon ook niet al te veel op mijn telefoon. Maar gelukkig ging een was draaien en zo prima. 

Wat óók prima ging was het uitschakelen (dat is Newspeak voor 'zonder enig juridisch proces grofweg vermoorden') van Sayyed Hassan Nasrallah, een hoge pief binnen Hezbollah. 

Volgens zijn eigen club was zijn dode lichaam intact en stierf de leider 'door de kracht van een explosie'. Terwijl het IOF trots meldde dat zij de man die met zijn organisatie ooit het Israëlische bezettingsleger Libanon uit joeg (waarna H3zbollah opeens 'een terroristische organisatie' was) had uitgeschakeld 'zondere bijkomende schade'. Dat wil zeggen: zonder burgerslachtoffers. Sowieso deden zij dat al eerder met al-Qaida leiders. Vermoedelijk met een Hellfire R9X of soortgelijke 'Ninja bom': nauwkeurig tot op drie meter en in plaats van projectielen schieten er snel ronddraaiende 'zwaarden' uit het apparaat, waarmee het doelwit een kikker wordt die in een blender belandt. Terwijl die aanstaat. Dus.

Dus óf H3zbollah liegt en hun leider was onherkenbaar verminkt óf het IOF maakt met opzet burgerslachtoffers terwijl het wel degelijk 'terroristen' doelgericht kan uitschakelen zonder burgerslachtoffers te maken.

Klein probleempje bij Bibi toegeven dat hij Hellfire R9X bommen van de Amerikaanse belastingbetalers cadeau heeft gekregen: de Conventie van Genève verbiedt soortgelijke wapens. Dus officieel bestaat de 'ninja bom' niet. Maar het IOF gebruikt ze met trots. En plezier. 

Met net zoveel plezier vermoordde het IOF H3zbollah leider Nasrallah. Door het gebied waar hij volgens de Mossad zat te bombarderen met 85 bunker buster bommen. Niet erg subtiel en met totale minachting voor onschuldige bommen. Alsof je Adolf Eichmann uitschakelt door tientallen appartementen op te blazen in de hoop dat hij er in één van zit. Dus: 'Wij kunnen terroristen gericht uitschakelen zonder burgerslachtoffers te maken!'? Óf het IOF bluft dat het dat kan óf vermoordt doelbewust onschuldige burgers. 

Zaterdag publiceerde ik een vers Nederlandstalig stuk proza. Vanuit Antwerpen. 'Antwerpen?' Zeker. 'Maar daar was je onlangs toch óók?' Inderdaad. Toen voor een - vooralsnog - soort van geheim project. Nu om bevriende collega's te zien. Medewerkers aan de musical Grease.

Het was erg lollig. Zowel de musical alsook de hereniging.





Beetje jammer dat de laatste trein terug naar Amsterdam reeds was vertrokken toen de voorstelling was afgelopen. Nuttige informatie: de laatste trein van Antwerpen naar Amsterdam vertrekt om 21:30u. Dus voor wie een dagje Antwerpen met de trein inplant...Overweeg dan eens de Flixbus.

Voor iets meer dan een tientje bracht deze lijnbusdienst mij terug naar de hoofdstad van Nederland.
Met een kleine 'catch'; na het bijkletsen met collega's en zo had ik de bus van 11 uur gemist. En diende dus te wachten op de eerstvolgende. Die ging om 02:40. 

"Maar wat deed je dan om de wachttijd te vullen?" Leuk dat u dat vraagt:
Teksten leren voor de 'geheime' opdracht, goed bier drinken en een beetje rondwandelen door het magnifieke Antwerpen. Aldewijl diverse leden van de couleur locale mij vriendelijk glimlachend van het lijf houdend.


De bus vertrok keurig op tijd. 

Met mij aan boord. En kwam op de minuut volgens het tijdschema aan in Amsterdam. 

Waarna ik al met al iets na zes uur des ochtends aan mijn hoofdkussen mocht snuffelen. En direct in slaap viel.

Zondag was ik nog ietwat wiebelig toen de wekker ging. Om half tien. 'Maar slaap jij niet uit op zondag, dan?' Niet deze zondag. Want ik had met een vriend in Breda afgesproken. 

Waar - tot ons aller genoegen - een vriendin van vroeger zich bij ons voegde.
Superfijn om bij te kletsen. En niet alleen omdat wij een jaartje of 35 geleden voor het laatst in deze configuratie bijeen waren gekomen.

Zo'n beetje rond zonsondergang vertelde mijn oude, vermoeide lijf mij dat het tijd was om vanuit een treinraam te genieten van het uitzicht vanaf het spoor tussen Breda en Amsterdam.

Moe, maar niet te moe om nog even een zekere Afrikaanse immigrant in Amerika uit te lachen:
"Wereldwijd zal X zich houden aan het Eerste Amendement." Voor wie nadenken best moeilijk vindt en de Algemene Kennis wat tekort schiet: het is juridisch niet mogelijk om een internationaal opererend bedrijf te laten functioneren volgens een enkel aangenomen wetsvoorstel in één enkel land. Erg grappig dat 'de slimste man ter wereld ooit!' zo'n simpel feitje niet weet. Ook weet Elon niet dat de 'Vrijheid van expressie' zoals vastgelegd in the First Amendment helegaar niet absoluut is. Zelfs in dat ultieme 'Land of Freedom!' kun je echt niet zomaar alles zeggen wat je wil. Smaad en laster is er - terecht en bijvoorbeeld - gewoon keihard verboden. Dus Elon mag even een lesje staatrecht volgen. 

Ronduit hilarisch is dat Elon zegt voorstander te zijn van 'vrijheid van expressie'. Als Elon ècht - net als ene G. Wilders - zo'n groot voorstander is van 'Free Speech', waarom blokeert hij dan iedereen op X die hem durft tegen te spreken?

Bent u voorstander van een absolute vrijheid van expressie? Mogen mensen wat u betreft altijd alles zeggen zonder ook maar enige restrictie? Ook als zij leugens verspreiden over u en uw bedrijf bijvoorbeeld? Uw kinderen met de dood bedreigen 'als grapje'? U beledigen op uw uiterlijk 'want jij begrijpt sarcasme niet'?

Overigens voelen mensen op X (het voormalig Twitter) zich al een stuk minder prettig dan voordat Elon voor $44 miljard het platform kocht om indruk te maken op zijn favoriete ex met als voornaamste doel de blokkade van haar favoriete f4scistische account ongedaan te maken. 

Wat weet u van X, v/h Twitter en heeft u er een (actief) account?


In de serie Onbekende Helden dit keer: Bisan Owda

Scheef van Eefje de Visser is de muziek van deze week:
Deze week staan wij stil bij het overlijden van Maggie Smith en John Ashton


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!