Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, mei 26, 2024

De week voorbij

Individualisme en egocentrisme is door het Nederlandse volk tot ideaal verheven. Demonstreren voor meer welvaart en geld voor de eigen 'stam' is 'goed, want dat zou ik zelf óók doen!'. Demonstreren voor mensenrechten voor (kinderen van) een andere 'stam' is 'links en moet dus verboden worden!'

In de wereld van desinformatie en rechtstreeks nepnieuws is het - zeker met de opkomst van A.I. - steeds moeilijker om echt- van nepnieuws te onderscheiden.

Duizenden mensen meer dan anders boekten al een reis naar Santorini. Puur vanwege deze foto. 


Die niet bestaat want gemaakt door A.I.

Hoe onderscheidt u persoonlijk echt nieuws van nepnieuws? Is dat simpelweg: 'De overheid zegt het en dus is het niet waar.' of gebruikt u andere overwegingen zoals 'Hij zegt dat hij er veel van afweet en dus is dat zo.'? Ben benieuwd! 

==========================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/TerrebelAuthortainer

Over links gesproken: ja, dat ben ik maar voor verdieping staat er ook een aantal in mijn stukjes. Heb daar wat moeite voor genomen dus stel het op prijs als u de moeite neemt er op te klikken om de betreffende artikelen, onderzoeken en filmpjes te bekijken.

Heeft u na het lezen van dit blogstuk iets geleerd, wat gelachen of heeft het u aan het denken gezet, overweegt u dan een donatie voor de tijd en moeite die ik er in steek.

Meer lezen? Mijn verhalenbundels
==============================

Maandag vroeg ik mij af waarom het zo rustig was op straat..."O ja, vanwege die oerhollandse, Christelijke traditie om in alle rust stil te staan bij een arbitrair moment in de geschiedenis waarvan de meeste mensen geen weet hebben. In de eerste plaats zij die bang zijn dat 'ze onze tradities willen afpakken!'" Waarom deze dag twee dagen lang wordt herdacht? G*d mag het weten.

Hoeveel van de 30% van de Nederlanders die zich Rooms-Katholiek of Protestant noemt zou het weten? Is het de schuld van de 3% moslims dat er ooit een stuk meer christenen in Nederland waren dan nu?

Zó rustig was het ook niet, want diverse nieuwe buren beseffen ook na een paar jaar nog niet dat onze appartementen zijn opgeleverd in 1892 en dat toen het woord 'geluidsisolatie' nog niet bestond. Pianoles aan de ene kant, een Midden-Oosten variant van disco-muziek aan de andere... gezellig, hoor!

De onderaannemer die een woning verbouwt 

zal dat alles worst wezen want hij wordt alleen maar betaald om de woning er goed uit te laten zien op Funda. Of hoe de online folder dan ook heet waar buitenlandse investeringsbedrijven hun volgende investering uit kiezen. Gewoon A.I. een foto 'keuken, 2,5x3m, oude Amsterdamse woning' laten creeëren lijkt mij sneller en goedkoper; een groep investeerders uit Bulgarije of Canada komt echt niet even op en neer vliegen om hun nieuwste investering van dichtbij te bekijken. Soit.

Met een buurvrouw die op de koffie kwam - en wat lekkers meebracht -

sprak ik over woningnood en nood in het algemeen, waaronder een gebrek aan energie. Opvallend genoeg kreeg ik door haar bezoek juist weer energie. Niets zo fijn als klagen over een gebrek aan daadkracht om jezelf bij de lurven te grijpen en dingen te gaan doen.

Zo ruimde ik een hoekje van mijn slaapkamer uit. Waarbij ik een flinke lading kostuumdelen verzamelde voor de weggeef. 
Zit de wieltas eenmaal vol met overbodige snuisterijen, dan rolt-ie langs de diverse doorgeefkastjes in de wijk. Hoop in 2034 mijn woning zo (leeg) te hebben als ik het voor ogen zie. 

De kleinere tas ernaast op de foto herbergt het elfenpak dat ik zocht voor een entertainmentopdracht deze week.

Na een uur of wat werken voor verschillende klanten gunde ik mijzelf lekker te lachen om wappies. Supergrappig toch om domrechtse wappies te zien huilen dat zij geen Minister-President van de PvdA zullen krijgen?

Nu Plasterk de eer aan zichzelf hield 'vanwege een kleinigheidje'*, zijn de ogen gericht op Rita Verdonk. Da's die ex-VVD mevrouw die groot voorstander is van verplichte vaccinaties en wel even een einde zou maken aan files en poep op de stoep. Of zo. Nu ja, simpele, populistische dingetjes dan toch.

*Volgens psychopaten is (vermeend) frauderen voor een paar miljoen aan zelfverrijking 'een kleinigheidje'. "In essentie onwaar en voor het overige futiel", was de letterlijke reactie van Plasterk. In gewone mensentaal is dat 'een kleinigheidje'. 

Onze eigen 'Iron Lady' doet het vast goed als baas over mensen als Mona Keizer:


Vraagje voor de kenners: wie voerden de J0den weg uit Nederland? Waren dat moslims of waren dat n4zi's, geholpen door tienduizenden keurige, witte, Nederlandse 'christenen'?

En wat zou er op tegen zijn om Loesje te benoemen tot Minister-President van Nederland?



Weet niet hoe ik in mijn tijd zal zitten, later in België dus verstuurde alvast wat administratie naar een klant en mijzelf in de toekomst en plande alvast wat tweets in. Nagenoeg elke dag rond negen uur 's ochtends een liedje bijvoorbeeld. Voordeel van het liedjes uitzoeken was dat ik weer tientallen producten en diensten voorbij zag komen als Youtube-advertentie waar ik dus zeker niet mijn geld aan zal uitgeven. 

Hoe reageert u op YouTube-reclames?

Dinsdag was het grootste deel van de dag voor een bezoek aan Heiloo. Veel nieuwbouw, viel mij op en ongeveer nul mensen met een donkere huidskleur op straat en in de supermarkt. Even wennen, voor mij als stadsmens. Al dat groen ook!

Was er om herenigd te worden met vroegere schoolgenoten. Volgens de ene hadden wij elkaar 15 jaar geleden voor het laatst gezien, volgens de ander was dat 40. U mag bepalen wie gelijk had.

Fijn om een paar uurtjes bij te kletsen en te ontdekken dat, hoe verschillend je levens ook (gelopen) zijn, je altijd wel zaken gemeenschappelijk hebt. Absoluut de moeite waard om naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren. 

Toch vond ik het niet erg terug te zijn in mijn geliefde Amsterdam.
'Wat is leuker dan mensen? Meer mensen!' lijkt wel eens mijn levensmotto. Hoewel het uiteraard om de kwaliteit gaat en niet om de kwantiteit.

Woensdag nam ik rust om mij kalmpjes voor te bereiden op mijn werk en verblijf in België, deze zomer. Of nee, toch niet. In plaats daarvan meldde ik mij in Santpoort. Bij de Kerstman. 
"In mei?" Zeker. Dat kan dus gewoon; promotiefilmpje opnemen ten behoeve van een kerstmarkt, eind dit jaar.  Toevallig hadden hij en ik al eens eerder samengewerkt; in 2004 of zo waren wij ruim een jaar lang collega's. 

Was helaas te laat thuis om mij te melden bij een schrijversavond. Dat werd een beetje goedgemaakt door een buurvrouw die op de koffie kwam om bij te kletsen. En een stukje taart te eten want ook dat is belangrijk. 

Net als in gesprek blijven gaan met mensen, al ben je het niet met elkaar eens. Wat mij de laatste tijd opvalt is niet alleen dat veel mensen welgeteld nul bewijs hebben om hun beweringen kracht bij te zetten maar simpelweg herhalen wat een populist beweert. Als je hen dan eindelijk zover hebt dat zij met bewijs komen, bewijst dat alleen maar hun ongelijk. Zoals in een gedachtewisseling met iemand die beweerde dat de serie landkaarten waarop P4lestina steeds kleiner wordt leugens zijn. 'Het is helemaal niet waar dat er sinds 1948 steeds meer land is ingepikt van de P4lestijnen!' en linkte daarbij naar een artikel waarin deze plaatjes stonden:

Op het plaatje 'toen' is P4lestina toch heus een heel stuk groter dan op het plaatje 'nu'. Toen ik mijn gesprekspartner daarop wees, blokkeerde hij mij op Twitter. Beetje jammer. Maar te verwachten; 'domrechts' zal nooit toegeven: 'Sorry, ik had het mis" want hun favoriete populist heeft altijd gelijk. Aan de woorden van de Grote Leider mag nooit worden getornd.

Een ander lid van de populatie 'domrechts' verwees als 'keihard bewijs!' van zijn racistische stelling naar een artikel. Een blogstuk. Op zijn eigen - anonieme - blog. "Het is echt waar want ik heb het zelf gelezen nadat ik het zelf had opgeschreven!" is vooral lachwekkend. 

Soit. Ik had dingen te doen. Zoals bedenken wie ik een volmacht zal geven om namens mij te stemmen 
voor het raadgevend referendum Hoofdgroenstructuur. Toevallig op de dag van de Europese Verkiezingen?
Geen idee of er in het Belgisch theater waar ik dan werk een stembus staat. Misschien wel voor het EP, maar zeker niet voor dit Amsterdams referendum. Dus terwijl een ander namens mij stemt, doe ik iets anders:

Drie maanden lang alleen maar werken en verder niets. Rust en een goede concentratie is van groot belang als je zes dagen per week voorstellingen geeft. Dus proberen om niet te denken aan de problemen in de wereld. Maar nu mag ik nog even grinniken om rare uitspraken van rechtspopulisten, vind ik. Deze vond ik wel een aardig dieptepunt:

De regering N3tanyahu beweerde doodleuk: "Wij zijn geen Apartheidsstaat maar hebben gewoon twee verschillende sets van wetten voor twee verschillende etnische groepen!" Eh...lieverd? Da's zo'n beetje de definitie van 'Apartheid'. 
Van dezelfde triestheid is deze bewering van de mogelijk toekomstige President van Amerika:
"Ik streef naar een 'unified Reich'!" beweerde Trump letterlijk. Maar hij ziet de nazi's helemaal niet als voorbeeld, hoor! Hij vind het gewoon leuk om exact dezelfde retoriek te hanteren en racistische ideeën te spuien. 

Waarom hij nog verdedigd en aanbeden wordt door miljoenen fans is mij een raadsel. Geen weldenkend mens volgt zo'n f4scistische idioot, toch? Kan kloppen, want de Homo Lunatic is - in tegenstelling tot de Homo Sapiens - geen weldenkend mens. 

De Homo Lunatic (leuker dan 'wappie', niet?) kan niet argumenten; de allerslimsten onder hen kennen een handvol oude debattrucjes zoals een vraag met een wedervraag beantwoorden en 'gaslight' dingetjes als 'Daar heb ik al antwoord op gegeven, hoor!' Wat natuurlijk niet zo is maar de Homo Lunatic liegt graag. Zo blijven zij doodleuk beweren dat alles wat mis gaat de schuld is van 'links'. Wat dan blijkbaar met name de VVD is. En net als hun Grote Leider ('Führer' in het Duits) is volgens de Homo Lunatic alles de schuld van 'de buitenlanders!' Erg simpele menssoort, die Homo Lunatic: 'Alles waar mijn Groot Leider tegen is is 'Links' en dus is de VVD links, al wil die partij hetzelfde als mijn Groot Leider. Maar 'links' zijn gewoon nazi's en iedereen moet exact doen wat mijn Groot Leider wil!'
Volledig gespeend van elk historisch besef weet domrechts niet eens dat hun held Wilders de mentor was van Mark Rutte. Ik heb gelukkig aardig wat ervaring in het werken met vijf-jarigen dus ik kan een beetje communiceren met de Homo Lunatic, de 'wappie'. Maar liever niet al te vaak.

Het zijn namelijk dit soort mensen die glashard liegen dat H!tler 'links' was en het tegelijkertijd jammer vinden dat hij de oorlog verloor. Het zijn dezelfde mensen die het goed vinden dat de P4lestijnen worden uitgeroeid 'want zij kozen democratisch voor H4mas!'. Maar ook hun held Bibi werd democratisch gekozen. En Mark Rutte. Weet je wie er nog meer democratisch gekozen waren? H!tler en zijn nazi's. 

Rechstpopulisten zeggen op te komen voor 'het volk'. Zoals Wilders hier in een praatprogramma opkomt voor een chronisch zieke vrouw. Uiteraard houdt hij zich niet aan zijn woord want in plaats van haar te helpen, lanceert hij een plan om chronisch zieken verder de armoede in te drijven. Met name door de tegemoetkoming ziektekosten af te schaffen. 

"Ja, maar Wilders verlaagt het Eigen Risico met €180! Dat is boel veel centjes, hoor!' En wie gaat het extra tekort in de Zorgkosten dan betalen? U en ik zelf want om dit te betalen zal de zorgpremie stijgen. Gewoon broekzak->vestzak dus. Ofwel 'symboolpolitiek'. 

Was moe. Vooral door de gedachte dat er nog veel moest gebeuren. Dus om even de zinnen te verzetten keek ik een aflevering Star Trek: Discovery en ging tijdig mijn kooi in. 

Donderdag verrichtte ik wat administratief werk (factuur opstellen en dergelijke) en hield ik mij vooral bezig met het op orde brengen van mijn woning voor de komst van de vriendin die het tijdelijk 'thuis' zal noemen. Bij wijze van pauze zat ik een half uurtje op de thee bij een buurvrouw. Ik reageerde verder op een aantal berichten, versierde een paar 'i's' met punten, stopte wat kleding en dergelijke in een koffer en liep een rondje door de buurt. 

Mij realiserend dat ik de komende drie maanden 'mijn' buurtje zal missen. 

Wat natuurlijk een heel stuk minder erg is dan ledematen en/of geliefden te moeten missen. Bijvoorbeeld omdat zij als burgers in Oekraïne zijn vermoord. Of als ongewapende jongeman als 'gevaarlijk' wordt gezien, puur omdat zijn ouders op een bepaalde plek in de wereld zijn geboren. Waarom doen regimes dat eigenlijk, miljoenen mensen verjagen en zelfs vermoorden? Hier is een interessante analyse van een zekere etnische zuivering.

Natuurlijk leerde ik ook wat Frans bij, deze dag. 


Als je Nederlands en Engels gewend bent nog best lastig. "Stel je voor dat het Engels dezelfde grammatica zou gebruiken als het Frans?" Dat klinkt dus zo:

Zou die avond naar naailes en vervolgens naar een optreden van een bekende gaan. Maar naailes vergat ik tot mijn schande af te bellen terwijl ik trots op mijzelf was dat ik niet naar het optreden ging. Ten faveure van wat rust en inpakken en zo.

Vrijdag sprak ik mijn psychologe. 

Samen kwamen we een stukje verder in de speurtocht naar de oorzaak van mijn psychische staat van zijn. En ja, er waren tranen want het kwam hard binnen.

Zoekt of zocht u wel eens psychologische hulp?

Met lichte tred en opgeheven hoofd ging ik naar huis om onderweg even halt te houden bij een koffiezaak. Even wat tijd pakken om een en ander te verwerken. 

Het toeval wilde dat een vriend hetzelfde idee had en zo dronken wij samen een bakkie troost.

Met hernieuwde energie regelde ik wat zaken omtrent mijn naderend werk in België. Ook sprak ik een vriend die inmiddels spijt heeft van jarenlang 'rechts' stemmen: "Alles wordt duurder met dit PVV-kabinet; het zijn gewoon oplichters!"

Beetje laat dan nooit, zeg maar. Ze zijn er nog steeds, de die hard Wilders-fans en ze zijn lachwekkend in het verdedigen van hun Grote Leider:
"De PVV is helemaal niet extreemrechts maar heeft alleen maar extreemrechtse ideeën!"

Sinds zij bestaan, komen rechtse politici uitsluitend op voor hun rijke vrienden en alleen in soundbites voor het volk, de gewone man die het niet breed heeft. Enig idee waarom arme sloebers rechts blijven stemmen? Rechts heeft nog nooit arme mensen geholpen.

Wilde graag een klein dutje doen maar dat is lastig wanneer de buurman diens pianospel oefent.

Terwijl ik straks mijn teksten en dansjes oefen voor een musical in België, zoekt Wilders nog steeds een premier om de schuld te geven als dingen mis gaan in Nederland. De plannen van 'zijn' viertal (hijzelf, Yeşilgöz, van der Plas en Omtzigt) zijn grotendeels niet uitvoerbaar. Bijvoorbeeld omdat die in strijd zijn met de Grondwet of internationale verdragen. Voorbeeld: 'Geloofsvrijheid' geldt voor àlle geloven; niet alleen die van Wilders en zijn sponsoren. 

Kleinigheidje. 

Precies wat PVV-senator Gom van Strien zei na betrapt te zijn op oplichting en omkoping en dat bewust verzweeg toen hij door zijn baas als Informateur werd gevraagd. Uiteraard uitsluitend ter zelfverrijking overtrad van Strien de wet, niet voor een of ander raar links doel zoals de planeet of zo.

Vindt u dat politici de wet mogen overtreden? En als het een politicus is van uw favoriete politieke partij?

De wet geldt uiteraard óók voor mensen die vinden dat-ie niet voor hen geldt. Dus volkomen terecht dat een aantal H4mas-kopstukken voor het Internationaal Gerechtshof is gedaagd. 

Vindt u dat organisaties en personen zich moeten neerleggen bij beslissingen van het ICC of hoeven sommigen zich niet aan Internationaal (Oorlogs)recht te houden?
 
Als een Arabisch land exact hetzelfde zou doen als Isr4ël, zouden die enkele [grote handelspartners] landen die nog steeds niet de soevereiniteit van P4lestina hebben erkend, de acties dan wèl afkeuren?

In de 'Skywatch Friday' gemeenschap wordt geen enkele bijdrage afgekeurd; iedereen doet altijd z'n best om positief commentaar te leveren op elkaars foto's en/of schrijfsels. Heel fijn! Dit was mijn bijdrage aan die gemeenschap deze week. Inclusief een vers stuk proza want combineren kan prima. 

Die avond nam ik rustig de tijd om mijn voorlopig laatste was in Nederland te strijken. Ook opdat de tijdelijke bewoonster versgestreken lakens heeft. Kleine moeite, groot plezier!

Zaterdag even lekker gelachen om een paar interessante momenten. Zoals een Amerikaanse politicus die in een interview bijna letterlijk zegt: 'Voor ik antwoord geef op de vraag of ik betaald word door de Russen om Poetin op te hemelen, moet ik even overleggen met mijn Russische opdrachtgever. Momentje!', aldus 'MAGA'-advocaat G. Kline Preston IV.

Ook raar: waarom blijft domrechts beweren dat 'links' zich laf en agressief gedraagt? Of zijn z!onisten opeens 'links!'?

Ook politieagenten zijn blijkbaar opeens 'agressief, links tuig!' 

Hier wordt een groep Joden hardhandig hun ghetto in gedreven door een stel agressievelingen die dat doen in opdracht van hun Grote Leider. Dat is 'Führer' in het Duits. En nee, deze beelden zijn niet van zo'n 80 jaar geleden maar van recentere datum. 

Z!onisme is gewoon een variant op extreem nationalisme, natuurlijk. Zelfs volgens z!onisten zèlf.

Persoonlijk begrijp ik heel goed dat èchte Joden zich te pletter schamen en niet samen willen worden gezien met agressieve, gehersenspoelde idioten die zich 'jood' noemen maar dat absoluut niet zijn. 

Hetzelfde geldt uiteraard voor Christenen, Moslims, studenten en zo verder.

Omdat het via mijn desktop computer makkelijker gaat dan de komende drie maanden met een tablet en smartphone, plaats ik nog even twee plaatjes betreffende ons nieuwe kabinet:
Geniabele actie van deze boekwinkel en een fraai protest tegen het duurder worden van lezen. Of - zoals de Homo Lunatic Ludicrus dat noemt - 'zelf onderzoek doen!'.

Hier is een plaatje dat de menssoort 'domrechts' veel hoofdbrekens kost. Om deze grap te begrijpen moet je kunnen nadenken èn beschikken over een gevoel voor humor:
Het was weer fijn om te lunchen met mijn zoon. En niet alleen omdat hij trakteerde. Samen vierden wij onder meer dat ik deze dag mijn contract had getekend voor een pantomime, op te voeren in het Engelse Middlesbrough, eind dit jaar.

's Avonds bracht ik mijn sleutels bij een buurvrouw. De tijdelijke bewoonster van mijn woning zou die daar later ophalen. Omdat het Towelday was, droeg ik een deel van de dag een handdoek met mij mee:

Nog even mijn goudvissen verzorgen en de laatste hand leggen aan het inpakken van mijn koffer voor ik een vers stuk proza plaatste en tijdig ging slapen.

Zondag stond ik bijtijds op: stevig ontbijt,

scheren, scheermes en tandenborstel in de koffer en langzaamaan naar Rotterdam om vanaf daar met een collega mee te rijden richting Schelle. Daar staat de studio waar wij een maand lang zullen repeteren voor de in De Panne op te voeren musical Sneeuwwitje. Welkom!

Onderweg schoot ik deze foto 

En iets na zessen schoot de beheerder van het gastenverblijf in Mechelen deze foto:
En nee, dat prachtige, antieke gebouw is niet ons gastenverblijf; dat is dit:

Mooie stad, Mechelen en uiteraard bevriende ik een lokale bewoner. Die mij wist te vertellen dat ook Mechelenaren maar gewoon mensen zijn.

Dus ook daar vind je ongetwijfeld rare mensen die denken dat het zien van een regenboog iemand homoseksueel kan maken.
Tijdens het avondmaal werden wij bijgestaan door een lokale collega 

die ons een en ander wist te vertellen over de lokale geschiedenis en cultuur. Erg interessant!

Had ik al gemeld dat ik Mechelen erg mooi vind?

Het pleonasme van deze week is: gehersenspoeld sektelid 

Asaf Avidan levert met The Reckoning Song (One Day) de muziek deze week:

Deze week staan wij stil bij het overlijden van Jan Otten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!