Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, november 13, 2022

De week voorbij

God creëerde hemel en aarde, dieren die zwemmen versus dieren die vliegen. Hij schiep ook Licht en Duister en man en vrouw. Omdat Hij 'man en vrouw' schiep zouden volgens sommige gelovigen geen tussenvormen kunnen bestaan. Als zij dat écht vinden zouden zij ook het bestaan van schemering en ochtendgloren moeten ontkennen. En dat van de Vliegende Vis:
 
De SGP denkt dat God van elk 'iets' alleen de twee uitersten gemaakt heeft 'want dat staat in de Bijbel!'. 
De SGP-jongeren gaan zo ver dat zij beweren dat feiten er toe doen 'en dat dus transgenders niet mogen bestaan'. 'Wij gaan alleen uit van feiten!', zegt een groep die alles gelooft dat in de Bijbel staat. 
Speciaal voor de jongeren van de SGP is hier een artikel (klik) met een verklaring over transgenders. Zodat zij toch nog in hun Heilige Boek kunnen geloven én leren dat beter te lezen. 

O ja, als u een echte christen bent volgens de normen van de SGP draagt u natuurlijk ook geen sokken. Die staan namelijk nergens vermeld in de Bijbel en ook zijn die nooit door God bedacht. 
Of staat in de Bijbel die u thuis in de kast heeft staan: 'God schiep de Hemel en de Aarde, Man en Vrouw. En Sokken.'? 
Dus.


===============
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/TerrebelAuthortainer

Meer lezen? Mijn verhalenbundels

=====================

Maandag werd ik een beetje snotterig wakker. Voor de zekerheid deed ik het dus maar rustig aan deze dag. Beetje opuimen, beetje mailtjes en appjes beantwoorden, beetje verslag schrijven en een beetje twitteren. Erg grappig was mijn gedachtewisseling met een man die meende een discussie van mij te kunnen winnen. Behalve dat niemand een discussie kan 'winnen' (het is immers geen wedstrijd) had hij geen argumenten en - zoals het 'rechts' gewoon is begon hij al snel met mij uit te schelden. Het begon met zijn uitspraak 'De Euro kost ons miljarden!'. Als 'bewijs' voor die stelling argumenteerde hij: 'Want ik heb een groot financieel vermogen.' Als dat een reden is om verstand van de valutamarkt te hebben, is mijn buurvrouw de beste schoenmaker ter wereld 'want zij heeft een paar honderd paar schoenen.' 

Om twaalf uur hoorde ik een gil op straat. Het duurde even voor ik de verse Syrische buurtbewoonster had gekalmeerd en haar uitgelegd dat elke eerste maandag van de maand de luchtsirenes worden getest. De arme vrouw.

Had ook wel een beetje medelijden met mijn Broeders en mijzelf die avond want wij werden overspoeld met enkele tientallen belangstellenden die wel iets meer wilden weten over Vrijmetselarij, vrouwen in de Vrijmetselarij en onze Loge in het bijzonder. Je kunt natuurlijk wel diverse boeken, folders en internetartikelen lezen over Vrijmetselarij 

maar praten met heuse vrijmetselaren levert doorgaans meer antwoorden op. En vragen. In een poging daar een aantal van alsnog te beantwoorden ('Wat is het geheim?' 'Dat ga ik niet vertellen want een geheim dat iedereen kent is geen geheim. Dus kan ik je dat geheim niet vertellen omdat het dat dan niet is.') Een Broeder zag belangstellenden en Broeders instemmend knikken toen hij zei: 'Zou je de oplossing van de puzzels willen weten voor je een Escaperoom betreedt of geniet je liever van de spanning?'

Een boeiende avond derhalve die eindigde met het een half uur na middernacht constateren dat de zon bijzonder fel reflecteerde van oppervlak van de maan.
Het leek bijna daglicht! En ik zei 'Dag, licht!' toen ik het slaapkamerlicht uitknipte en mijn snotterige lichaam het trappetje van de hoogslaper ophees.

Dinsdag werd ik verkouden wakker. Dus ik nam een pilletje en bleef nog wat langer in bed liggen. Tevergeefs. Had aardig wat op het programma staan om te doen maar dat moet het lichaam wel willen, natuurlijk. En dat wilde niet. Dus ik sliep nog maar eens een paar uurtjes. 's Middags wreef ik de slaap uit mijn ogen, deed een paar eenvoudige huishoudelijke taken en beantwoordde wat berichten. Ook deed ik een paar lessen Frans. Door het onlangs 9 dagen lang gescheiden zijn van mijn mobieltje was ik een aantal klassen gedaald in de rangschikking. Dus ik had wat goed te maken.

Door een gedachtewisseling op Twitter ontstond de volgende theorie: stel dat VVD en PVV stiekem al jaren samenwerken? Dat verklaart waarom de VVD niet protesteerde toen Geert Wilders zetelroof pleegde en - in plaats van zoals nette mensen horen te doen - zijn zetel teruggaf aan de kiezers, zijn eigen partij begon. Best slim, die samenwerking want zo bedient men twee grote groepen mensen, grofweg: 'Ik heb een koopwoning en een leasebak en gun dat anderen niet, dus ik stem VVD' én 'Ik heb een huurhuis en dat ik het financieel slecht heb komt niet omdat ik te dom was om te studeren of teveel rook en drink maar is de schuld van de buitenlanders, dus ik stem PVV.'

Wat echt nodig was, was het sorteren van mijn entertainmentkostuums. Het was wat onoverzichtelijk in mijn verkleedkist na een stuk of acht optredens met zo'n 12 verschillende kostuums vlak achter elkaar en weinig tijd voor opruimen.

Was echt wel wat rillerig en zo dus na het kijken van een aflevering van House of Dragons - met Matt 'Dr. Who' Smith in een rol van heerlijke villeine schurk - liet ik mij wegzakken in een warm bad met eucalyptus-badkorrels. Heerlijk!
Een badkuip past niet in mijn douchecel (ja, staand. Maar dat is weinig effectief) dus ik heb mij een tobbe aangeschaft. 'Vind je dat niet vies, in water liggen waar je eigen viezigheid in drijft?' 'Jij hebt liever dat diezelfde viezigheid aan je huid blijft kleven?'

Woensdag voelde ik mij iets beter dan de dag ervoor. Toch zegde ik een afspraak af ten faveure van nog een dagje binnen blijven. Ik word nog eens verstandig op mijn oude dag. 

Wie opeens (oké, de uitspraak is van een aantal jaren geleden maar werd nu weer gedeeld op sociale media) ook verstandig leek te zijn was topmodel Doutzen Kroes: 'Zwarte Piet is echt niet meer van deze tijd. Hoe leg je mensen deze oude, racistische traditie nog uit?', vertelde zij in een vraaggesprek.
Dus 'andersdenkenden' op sociale media waren volkomen van slag. Zij was immers een van hen met haar 'corona is een hoax; neem het vaccin niet!' en haar zeer recente mededeling: 'Wie veel in het bos wandelt krijgt geen kanker!' 

Hier blijkt weer uit dat zij gewoon een bijzonder simpele dame is die bijzonder snel conclusies trekt op basis van een enkel weetje. En dat kan natuurlijk. Doutzen zal ooit hebben opgevangen dat mensen die in een bosrijke omgeving wonen gemiddeld ouder worden dan mensen die in een grote stad leven. Zij zal niet hebben bedacht dat dat is omdat bijvoorbeeld de kans om onder de tram te komen in het bos een stuk kleiner is dan in de stad. Of dat fijnstof, veroorzaakt door veel autoverkeer, de kans op kanker kan verhogen. En dat in de natuur die kans dus lager ligt. 

Helaas constateerde ik ook dat een van mijn goudvissen was overleden. Makreel heeft het leven gelaten, Karper en Snoek achterlatend met een nare leegte. Het aquariumwater was opeens ook erg brak. Ik weet niet precies wat er gebeurt is maar het zal te maken hebben met het vroegtijdig verscheiden van mijn maatje-met-de-mooie-staart. Hier op archiefbeeld, fier de leiding nemend tijdens een vriendschappelijk wedstrijdje 'rondje om de rots':
Was dus vervolgens dik een uur bezig met het verversen van het aquariumwater en zo, alleen even pauze nemend om een potje thee te delen met een buurvrouw.

Daarbij spraken wij onze zorgen uit over vrienden en bekenden met wie het momenteel niet zo goed gaat. Maar wij lachten ook om flauwe grapjes, woordspelingen en de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen. En maakten ons zorgen om het welzijn van onze vrienden en familieleden in dat rare land.

Ook voor die avond had ik een afspraak afgezegd en ging vroeg naar bed.

Donderdag voelde ik mij - na een interessante droom (klik) met daarin opvallend veel details - gelukkig iets beter dan de dagen ervoor. En maar goed ook, want ik had een achterstand in mijn werk opgelopen. 'Huh, maar je bent toch entertainer? Heb je dan opdrachten afgezegd of zo?' Nee. Maar ik ben zelfstandig entertainer. Zelfstandige zijn ('ZZP'er') houdt in dat je niet alleen het daadwerkelijke werk verricht, maar ook de acquisitie afhandelt, crediteuren tevreden stelt, debiteuren achter de kont aanzit, het kasboek bijwerkt, planning en logistiek op je neemt, et cetera. Meelezende zelfstandigen weten vast wat ik bedoel. 

Het was 21 graden in huis maar toch had ik het koud. Toch nog wat ziekjes, dus. Maar toch maar aan het werk die avond want zonder geld kan de gasrekening niet betaald worden. Gelukkig kon ik met een collega meerijden. Dat scheelt wachten op een tochtige bushalte en zo. Fijn!

Dat was het optreden ook. Zoals u wellicht kunt afzien aan deze foto van mij en mijn entertainmentcollega's van de avond:
Een andere collega en ik wisten zeker dat wij elkaar al eens eerder hadden gezien 


maar beiden hadden wij daar geen actieve herinnering aan. Maar ja, wij hebben beiden zó veel opdrachten vervuld als entertainer dat het bij een van enkele honderden gelegenheden geweest kan zijn. Want zo gaat dat.

Bij thuiskomst 's nachts maar direct mijn bed in.

Vrijdag toch nog een beetje brak wakker. Maar ja, er dienden dingen gedaan te worden. Zoals het opstellen van een factuur met de bijbehorende administratie en natuurlijk wat huishoudelijke taken. Ook maakte ik met diverse mensen afspraken over diverse zaken. Zoals over de lay out van een blad met daarin een interview met mij. Men wilde ook graag een overzicht van de verhalenbundels die ik tot dusver uitbracht en dus maakte ik deze collage:
Met de hulp van mijn favoriete fotobewerkingsapp Snapseed (klik). Misschien niet de meest intuïtieve app die er bestaat maar als je 'm eenmaal een beetje doorhebt, kan er ontzettend veel mee. 

Natuurlijk publiceerde ik een vers verhaaltje (klik) en ook maakte ik contact met iemand die mij wellicht wil inhuren als vaste presentator van een maandelijkse filmavond. Leuk!

Over film gesproken: keek er die avond eentje terwijl ik wat achterstallig (en vers) strijkgoed wegwerkte. 


Nadat ik had genoten van een half uurtje wandelen in de buitenlucht.


Een en ander houdt natuurlijk niet in dat ik niet met argusogen keek naar de uitslag van de tussentijdse verkiezingen in Amerika. Waar mensen vooral tégen en niet vóór een kandidaat voor een bepaalde zetel lijken te kiezen. In plaats van zeggen wat zij zelf van plan zijn, vertellen kandidaten de kiezers vooral waarom die niet op de tegenstander moeten stemmen. Apart. 

Zaterdag ging ik verder met het sorteren van mijn kleding. Waarvan ik een deel privé gebruik maar ook wanneer ik bijvoorbeeld werk als presentator. Derhalve bleek ik bij telling 8 giletjes te hebben. Waar ik van vier (nog net) de knoopjes dichtkrijg.

Het was dus maar goed dat een buurvrouw mij uitnodigde voor een wandeling van in totaal enkele kilometers. Bij prachtig weer:

Waarbij wij diverse winkels bezochten, waaronder een aquariumwinkel, en ik mijn voorraad make-up aanvulde met een vers kohlpotlood. Eigenlijk wilde ik ook nog deze boekwinkel (Klik. Bij een bezoek aan Amsterdam een absolute aanrader voor de boekengek) binnengaan 

maar mijn reisgenote achtte dat te gevaarlijk: 'Je bent net zo goed bezig met boeken wegdoen en je huis leegmaken!' Daar had zij een punt, natuurlijk.

Ook goed bezig is de - door diverse landen gesteunde - troepenmacht van Oekraïne: de Russen 'trokken zich strategisch terug' uit Cherson. Tot vreugde van de lokale bevolking. Thierry Baudet en andere aanhangers van het bewind van Vladimir Poetin hebben nog geen verklaring afgegeven: als Poetin de lokale bevolking bevrijdde van satanistische, pedofiele nazi's, waarom zijn de burgers van Cherson dan zo blij dat de Russen zijn verjaagd?
Voordat ik naar bed ging werkte ik nog een uurtje aan mijn komende solovoorstelling. Zit nu op bijna 4000 woorden. Met 5000 zal de voorstelling ongeveer drie kwartier duren. Lijkt mij best netjes voor een eerste voorstelling. In het voorjaar moet het gaan gebeuren en zal ik een heus publiek proberen te vermaken én aan het denken te zetten. Want zo ben ik. Er zullen ook twee liedjes in de voorstelling zitten. Ik vind het reuzespannend en alleen al bij het idee heb ik een raar gevoel in mijn buik. Maar zo hoort dat. De grote Wim Zonneveld had een enorme podiumangst dus waarom zou ik het niet een beetje spannend vinden om een cabaretvoorstelling te brengen?

Over tellen gesproken: was gewend zo'n 200 bezoekers per dag op dit weblog te verwelkomen maar sinds een paar weken geeft de teller meer dan duizend aan. 

Deze dag zelfs ruim 3000. Hoe of waarom? Geen idee. 

Hoe dan ook: ik plaatste deze dag een vers Engelstalig stukje (klik) voor ik mij op de bank zette voor het kijken van een aflevering van Manifest. Waarin ondermeer werd gewaarschuwd voor het in handen vallen van een sekteleider van mentaal instabiele personen. Die hebben geen 'sterke leider' nodig die hen voedt met angsten en kwalijke ideeën maar veel liefde, aandacht en goede pyschologische hulp.

Zondag werd ik een beetje snifferig wakker. Had een beetje verhoging ook. Shazbat! Dacht dat ik het ergste van mijn verkoudheid wel achter de rug had. Zou het dan toch een griepje zijn? In elk geval geen corona, Volgens een zelftest dan. Omdat met name mijn ogen erg branderig aanvoelden kon ik niet heel veel doen, deze dag. Gelukkig had ik eerder in de week al veel gedaan van wat ik per se gedaan wilde hebben. Dat scheelt.

Het scheelde ook dat het weer mooi weer was. De dag ervoor zelfs de warmste 12 oktober ooit (klik) in Nederland gemeten. Wie niet naar de kalender keek maar met de ogen dicht (die bruine dingen op de grond heten 'herfstbladeren', 


niet 'lentebladeren'. Dat geeft een beetje weg welk seizoen het is) buiten liep zou kunnen denken dat het lente was.  

Toen ik deze foto maakte in 'nachtstand', zal net een vliegtuig of wellicht een ruimstestation voorbijgevlogen zijn. Best intrigerend, vind ik. Nee, die streepjes in de lucht op de foto worden niet veroorzaakt door een vieze lens. 

Wilde eigenlijk de laatste hand leggen aan het voorbereiden van de Algemene Ledenvergadering van de volgende dag maar kon alleen wat summiere aantekeningen maken en een telefoontje plegen. Tot mijn ogen zeiden dat het genoeg was geweest en ik met een luisterboek richting dromenland vertrok.

Het pleonasme van deze week is 'een villeine schurk'.

Bela Lugosi's Dead van Bauhaus is de muziek van deze week:



Deze week staan wij stil bij het overlijden van Keith Levene, Pierre Kartner, Mehran Karimi Nasseri, Chris Koerts, Kevin Conroy en Dan McCafferty 

2 opmerkingen:

  1. Is er weer een nieuwe makreel gekomen? Je hebt weer genoeg opgeschreven om over na te denken. Ziek je wel een beetje uit?

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijft jammer dat het grotere aantal bezoekers niet in de reacties blijkt. Zo zul je ook niet aan de weet komen waarom het er ineens veel meer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!