Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, juni 24, 2020

Antifa

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

=====================================================

Onlangs plaatse ik dit plaatje op mijn 'socials':
'Het aantal doden in Duitsland in de afgelopen 30 jaar door rechts-extremisten (871) versus het aantal doden door moslim-extremisten (32)'. Met dit soort plaatjes (goed onderbouwde stukken tekst vinden velen te 'ingewikkeld' of 'teveel moeite'. Vandaar) wil ik mensen aan het denken zetten: Vertrouw eens wat minder op je 'onderbuik' (bijna allemaal bedoelen zij daarmee websites die als 'hoax-sites' (klik. Websites waarop bewust onjuiste informatie wordt gegeven.) bekend staan.) en iets meer op controleerbare data.

'Ja maar geweld door Antifa dan!? Links is ook niet altijd zo onschuldig, hoor!' Mee eens. Extreem links geweld: auto's in brand steken en zelfs stenen gooien naar de politie komt steeds vaker (klik) voor.

Ook mensen die graag roepen dat wanneer zij een fascist ('Antifa' betekent 'anti-fascisme') tegenkomen zij die graag eens een peer op de muil zouden geven zijn natuurlijk slecht bezig. Fascisten zijn natuurlijk ook maar mensen en die hetzelfde geweld wensen te laten overkomen als zij zelf graag uitvoeren is inderdaad niet zo netjes.

Dus ik vroeg de persoon die de reactie gaf om met cijfers te komen van het aantal mensen in Duitsland dat in de afgelopen 30 jaar omkwam bij geweld door links-extremisten.

'Eh...die cijfers kan ik niet vinden', was het antwoord. Helder. En logisch: het aantal is namelijk ongeveer zo'n beetje nul.

Zijn reactie was niet alleen geen reactie op het bericht zelf (Je kunt bijvoorbeeld ook discussiëren over wie de betere voetbalclub is, 'Ajax of Feyenoord?' onder een foto van een specht. De ene komt dan wellicht met de cijfers (Ajax scoorde meer doelpunten en won meer prijzen en wedstrijden dan Feyenoord) terwijl de ander zich liever richt op het mooiere spel van Feyenoord maar persoonlijk vind ik het praktischer om in een gedachtewisseling uit te gaan van data en niet van een arbitraire term als 'mooier spel'.

Helaas is het mij onmogelijk gebleken te discussiëren met iemand die weigert van mening te veranderen wanneer feiten die mening tegenspreken (zo iemand noemt zichzelf  'standvastig' maar bedoelt natuurlijk 'halsstarrig'. Daarom ga ik geen discussies meer aan met mensen die hun angsten met feiten verwarren.

Met sommigen een goed onderbouwde en interessante gedachtewisseling aangaan is net zo onmogelijk als Willem Holleeder bedriegen en niet vermoord worden.

Wanneer u een discussie met iemand aangaat over een bepaald onderwerp, gaat u dan liever uit van cijfers over dat onderwerp of van hetgeen waar 'het onderbuikgevoel' van die ander mee aan komt?


===========================================
Meer lezen? Mijn verhalenbundels

2 opmerkingen:

  1. Ik heb even op de site gekeken en ik ben blij dat mijn site niet op die site vermeldt wordt.

    Als ik bedoel dat mijn voetbalclub beter is bedoel ik natuurlijk dat ik me er beter bij voel. Dat is wel een feit, maar dat is dan weer niet zomaar meetbaar.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deh Haagh18:49

    Goed geschreven, in discussie gaan met onderbuik gevoelens is maar zeer zelden zinvol.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!