Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, september 04, 2019

Waarom bent u nuttig?

Vanaf mijn vijftiende levensjaar was ik regelmatig aan het werk. Vooral in loondienst maar ook een paar jaar fulltime als zelfstandige en de laatste jaren als 'hybride zzp'er'. Dat wil zeggen: in deeltijd in loondienst, aangevuld met geld bij elkaar harken als zelfstandig ondernemer. Daarnaast deed ik altijd vrij veel vrijwilligerswerk, mocht ik kinderen helpen opvoeden (als vader maar ook als groepsleider kinderopvang) en probeer ik af en toe vrienden en bekenden te helpen, naast het huishouden bijhouden.

Gek genoeg geldt met kinderen omgaan op een kinderdagverblijf als 'werken' maar thuis niet. Borden wassen in een restaurant is 'werk' maar thuis heet het 'huishouden'. Als psycholoog met mensen praten is 'nuttig' maar een paar uren een verdrietige vriend aanhoren is 'in een kroeg zitten'.  Marie Kondo is rijk geworden door mensen te vertellen wat zij aan spullen moeten wegdoen maar menig ander die tot in het absurde spullen opbergt wordt behandeld voor een dwangneurose.

Vanwaar dat onderscheid en in wat voor maatschappij leven wij eigenlijk als mensen alleen maar 'nuttig' zijn wanneer zij geld krijgen in ruil voor doen wat zij doen?

Waarom zien velen werk alleen maar als 'werk' wanneer de werkende het niet leuk vindt om te doen? 'Wat leuk dat je geld krijgt voor je hobby!' wordt muzikanten vertelt. Dat is iets dat boekhouders nooit horen. Zelfs niet wanneer zij hun werk toevallig echt leuk vinden. Wie bepaalt er eigenlijk wie er al dan niet nuttig is en op basis van welke criteria?



Hoe kan het dat miljoenen mensen wereldwijd hun kantoorwerk elke week weer precies in 5 dagen van 8 werkuren kunnen doen? Raar toch dat het als afwijkend gedrag wordt gezien als je die week minder werkt omdat er op kantoor niets meer te doen is of langer blijft om een klus af te maken?

Ook vraag ik mij dit regelmatig af: verreweg de meeste berichten op sociale media worden geplaatst onder werktijd. Maar zijn mensen niet aan het werk dan?


Ouderen kijken gemiddeld zo'n zes uren per dag naar een kastje met bewegende beelden en tieners iets meer dan een uur. Toch zijn het doorgaans ouderen die jongeren vaak 'lui' noemen en roepen dat die zich nuttig moeten maken. Blijkbaar is zes uren per dag televisie kijken dus nuttig. Of zouden deze ouderen zichzelf minder nuttig vinden dan de jongeren op wie zij afgeven?

Meer lezen? Mijn verhalenbundels
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

4 opmerkingen:

  1. Er wordt duidelijk met twee maten en gewichten gewerkt.
    Voor mij is iedereen wel ergens nuttig voor.
    Je hoeft daarvoor geen topambtenaar te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zes uur lijkt inderdaad lang, maar als je oud en versleten ben valt het misschien mee. Ik ken ook mensen die liggen bijna elke dag 12 uur in bed. Maar... werken wel bijna 10 per dag. Persoonlijk denk ik ook niet dat dat allemaal gezond is, maar lui kan je het bijna niet meer noemen.

    Love As Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. allemaal verschillende mensen, verschillende gedachten, maar allemaal nuttig op de ene of andere manier, dat is een regel op mijn werk...
    .* Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen draagt een steentje bij en is nuttig, en de naam, ja, dat zeg en roep ik ook al jaren, op een kdv werken is werk, maar thuis je kinderen opvoeden en verzorgen is normaal, het zijn jouw kinderen, moeder en huisvrouw zijn, zonder werk buitenshuis, is al werk op zicht, het is de meest zware baan die er is, vooral als er ook nog een man is die wel werkt en jij echt alle zorg op je neemt...

    Maar nee, je verdient niets, je zult wel met je reet voor de tv zitten de hele dag als de kinderen op school zijn, pffffffffff dat moet toch echt stoppen nu een keer.

    Ik ben er zelfs voor, het oude principe, in welke vorm? maakt mij verder niet uit, 1 ouder thuis als er eenmaal kinderen zijn, en eentje die werkt, zul je zien, zijn er ook weer banen genoeg voor iedereen, en als het salaris dan ook nog omhoog gaat? Dan kunnen we weer leven zoals vroeger... 1 hoofdverdiener... de ander reilt en zeilt de boel thuis, zou ook nog beter zijn voor de toekomstige generatie... ik zie de verschillen namelijk van kinderen die nu jong volwassen zijn en zij die werkende ouders hadden en het zelfs moesten doen... of zelfs op moesten passen op jongere broers en zussen... en zij die een ouder altijd thuis hadden en ook op school hun ding deden...

    X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!