Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, september 06, 2017

Heeft u schulden? Echt niet?

Persoonlijk heb ik geen schulden, uitgezonderd een roodstand bij de bank. Ik ben mijn buurman geen tientje verschuldigd, heb geen studieschuld en heb zelfs geen schuld bij de bank in de vorm van een hypotheek. De enige schulden die ik heb zijn emotionele schulden, schulden die nooit kunnen worden voldaan. Aan mijn moeder bijvoorbeeld. Aan de onbekende in de tram die mij aanspoorde te blijven knokken voor mijn zoon toen ik op het punt stond het op te geven.

De gemiddelde inwoner van Nederland heeft ongeveer €10.000 schuld, hypotheekschulden niet meegerekend. Een lening voor de aanschaf van een nieuwe auto of televisie, een studieschuld, een investering van een derde in het eigen bedrijf, een paar tientjes bij een bekende, een krediet bij een winkel...

Gek genoeg vinden wij het 'normaal' dat het voor iemand die schulden heeft moeilijk moet zijn die af te lossen. Door boetes op te leggen aan mensen die niet op tijd hun schulden aflossen.

Heb mij altijd al afgevraagd: als iemand €100 niet kan betalen, waarom wordt die vervolgens verplicht om €120 te betalen? En hoe helpt dat om die persoon uit de schulden te krijgen? Uit ervaring weet ik dat iemand twee dagdelen lang bijstaan in het bijhouden van een eenvoudig kasboek al enorm kan helpen.


Niet alleen Griekenland heeft een hoge schuldenlast.
Voor zover mij bekend zijn er maar weinig landen zonder nationale schuld

En u? Heeft u schulden? Ja, een hypotheekschuld is óók een schuld.


==========================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

9 opmerkingen:

  1. Nee ik niet, maar ik kan me voorstellen dat mensen het wel hebben. Over emotionele schuld voel ik me niet schuldig. Een 10.000 euro, ik schrik daar toch best wel van, zoveel joh.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neen, gelukkig maar. Eens je in de schulden zit is het gevaar dat je steeds dieper zakt in de schulden groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, geen schuld, ook niet emotioneel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik moet nog 5 jaar betalen aan mijn woning, maar voor de rest heb ik geen schulden...
    Eén @->- voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind roodstaan op de bank ook schuld hebben. Dus je hebt wel schulden, en dus is stellen dat je geen schulden hebt, fout.
    Ik kan niet roodstaan. Ik heb geen schulden, en wil deze ook niet creëren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schulden vind ik zo erg voor de mensen. En voor studenten ook. Gelukkig hebben wij geen schulden.Die mensen word steeds moeilijker om te betalen. Loopt dan gewoon op.Moet niet aan denken. Brrr...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee ik heb geen schulden, en kán niet eens rood staan op de bank. Het huis is +/- 10x zoveel waard als het kleine restje hypotheek dat er nog staat dus om dat schuld te noemen in onzin. Een hypotheek is pas een schuld wanneer je de bij verkoop van het huis niet genoeg hebt om de hypotheek af te lossen, Jij bekijkt gewoon veel dingen anders dan ik, dat mag hoor, jij vind rood staan geen schuld oke,ik wel maar dat is niet mijn zorg zolang je niet bij mij om geld komt vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja grappig, zo grappig, een hypotheek is geen schuld, en een limiet hebben bij de bank wel... ik snap er geen jota van wat dit betreft, mijn economie lessen zijn voor niets geweest ;-)

    JA, ik heb schuld, heb een limiet bij de bank, had ik ooit niet, nu wel... en er staat nog een andere schuld, die ik echt af wil betalen, hoe, dan, ook...

    Maar dat is het, op krediet is passé voor mij, en hoe! Ik hanteer de regel als ik online wat bestel, kan ik het dan ook gewoon direct betalen net als in de winkel... ja? Dan doe ik het eventueel, nee? Dan wacht ik tot betere tijden.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja lieve Terrebel, momenteel zijn we gelukkig en eindelijk volledig schuldenvrij, ook de hypotheek is afbetaald en je kan je niet indenken wat een geruststellend gevoel wat wel is. In het verleden was dat wel anders maar gelukkig hebben we slechts één keer de deurwaarder aan de deur gehad wegens wanbetaling hihi.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!