Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, januari 08, 2017

De week voorbij

De dader van de schietpartij in een nachtclub in Istanbul (klik) met oudjaarsnacht vuurde ruim 180 kogels af (wat betekent dat hij drie keer herlaadde), kleedde zich om en vertrok per taxi die hij niet kon betalen. Er zijn diverse signalementen van hem en zijn vingerafdrukken zijn in de club gevonden dus het is een kwestie van tijd voordat hij wordt gepakt. Volgens meerdere ooggetuigen was de man verkleed als kerstman. Dan vraag ik mij af: was het feest een besloten feest voor de leden van de Turkse Bond voor Blinden? Hier een foto van de man. Van de beveiligingscamera bij het kaartverkoop raampje bij de club:

Camerabewaking, gewapende beveiligers, voortdurende ID-controle, lezen van e-mails en sociale media, lijsten met verdachten, afluisteren van miljoenen telefoongesprekken...waarvoor eigenlijk?

De dader van de aanslag op een kerstmarkt in Berlijn stond al een paar jaar op een lijst met geradicaliseerde moslimjongeren, kon volkomen vrij reizen door heel Europa, werd gespot op honderden bewakingsbeelden, hanteerde gewoon zijn eigen ID-pas die gewoon in de vrachtwagen werd gevonden waarmee hij zijn verschrikkelijke daad pleegde, rende eenvoudigweg weg van de plek van het misdrijf, merkte dat zijn paspoort niet was geblokkeerd maar kon blijkbaar ook gewoon zonder pas en onder zijn eigen naam van Duitsland naar Italië reizen en werd daar door een agent doodgeschoten voordat hij voor het gerecht kon worden gebracht.

Het kan aan mij liggen maar ik vind het maar vreemd allemaal.

Wij moeten al onze vrijheden inleveren zodat de overheid ons kan beschermen tegen deze types maar in de praktijk kunnen zwaar gewapende idioten gewoon aan wapens komen, onder hun eigen naam opereren, hun wandaden plegen en eenvoudig wegkomen.

Welke vrijheden kennen wij nog die beschermd moeten worden? De vrijheid om te bellen zonder afgeluisterd te worden? Weg! De vrijheid om te e-mailen over welk onderwerp dan ook, met wie dan ook? Weg! De vrijheid om zonder ID-pas op zak een dagje naar de markt te gaan? Weg. De vrijheid om zonder dat het iemand wat aangaat in het openbaar vervoer te stappen? Weg! De vrijheid om bang te zijn? Die is er gelukkig nog....

Maandag onderweg naar het werk deze foto gemaakt

en heerlijk hard gewerkt en veel steun gekregen van diverse collega's. Het nieuwe boekhoudsysteem is in gebruik genomen maar is niet binnen enkele uren onder de knie te krijgen. Intussen dient er wel het een en ander geadministreerd te worden. Lastig. Zeker als je maar 16 uren per week tot je beschikking hebt. Een collega - en trotse bezitter van een Citroën 2CV ('Eend') die ouder is dan hij - bracht mij een eind naar de bewoonde wereld. Erg fijn. Kon ik nog rustig even eten en de friteuse schoonmaken en zo voordat ik even rustig ging zitten voor dé dartfinale. In de voorafgaande halve finale hadden Raymond van Barneveld en Michael van Gerwen al diverse records gebroken! Toch mis ik wel de emotie in deze sport. Logisch ook, want tot aan de laatste pijl dient een speler op topniveau volkomen geconcentreerd te blijven. Tot grote vreugde van met name hemzelf werd Michael van Gerwen wereldkampioen.

En ik vroeg mij af: waarom zijn er geen vrouwelijke 'callers' bij het darten, waarom staan vrouwen in een apart vrouwentoernooi pijlen te werpen en waarom zie ik eigenlijk nooit mensen met een donkere huidskleur in die grote televisie darttoernooien? Hier een alleraardigst artikel (klik) over hoe je als ouders racisme bespreekbaar kunt maken met je kinderen.

Dinsdag besloot ik tijd te besteden aan mijn huis: zo maakte ik een begin met het leeg- en opruimen van de kamer die mijn zoon achterliet bij het verlaten van de ouderlijke woning. Nog een hele klus, zeg! Ook besloot ik mij te verdiepen in het idee van een Nationaal Zorgfonds dat in de plaats zou moeten komen van al die tientallen (in de praktijk vooral slechts vier want de Grote Jongens hebben de meeste kleintjes opgericht dan wel uitgekocht) zorgverzekeraars die ook allemaal met dure reclamecampagnes consumenten proberen over te halen over te stappen. En ook dat overstappen zélf is enorm kostbaar. En lastig. Zo is de 'onafhankelijke' zorg vergelijkingssite 'Independer' een paar jaar geleden gekocht door zorgverzekeraar Achmea. Kan al dat geld worden bespaart en daadwerkelijk in zorg worden gestoken? Hier een artikel waarvan de schrijver tegen is, gevolgd door een voorstander, gevolgd door een onafhankelijk schrijver. Doe er uw voordeel mee!

http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2017/kosten-nationaal-zorgfonds-4000-euro-per-huishouden

('Diverse zorgeconomen en hoogleraren vinden het duur'. Vind ik vaag. Net als 'hoogstwaarschijnlijk gaan de huidige zorgverzekeraars hun reserves niet teruggeven.' en net zo vaag als wie er achter 'zorgwijzer' zit. Voor zover bekend twee mannen die zich onafhankelijk noemen (maar met 'Humbird' geld verdienen aan zorgbemiddeling) en 'zorgvisie'. Ook van zorgvisie is niet echt bekend wie er achter zit. Wel dat de organisatie financieel wordt gesteund (zeg maar gesponsord) door bedrijven die veel geld verdienen in de zorgverlening: https://www.zorgvisie.nl/Partners/) Leest u vooral de inspirerende commentaren onder het stuk dat Zorgwijzer-oprichter Bart overnam van Zorgvisie.)

https://nationaalzorgfonds.nl/vragen

('Wij van WC-Eend.' De gemelde cijfers lijken nogal wat overtrokken. Vind ik.)

https://gijsvanloef.nl/2016/10/02/nationaal-zorgfonds-bespaart-4-4-miljard-per-jaar-10/

(Lijkt integer en keurig onderbouwd met cijfers van het CPB en zo.)

De intentie was om 's middags te trainen maar mijn lichaam sputterde tegen: ik bracht een half uurtje door in de badkamer annex toilet en een uurtje op bed. Irritant.

Maar 's avond bleek dat Billy de Kat een nieuw trucje had geleerd: kopjes geven! (Serieus: dat heeft-ie - als voormalig wilde boerderijkat - nog nooit gedaan!)

Woensdag legde ik de laatste hand aan mijn foto album van december 2016 (klik), maakte de vloer schoon in zowel de woonkamer alsook de keuken, maakte een kleed schoon waarop de kat had overgegeven, maakte afspraken met de opticien, de huisarts en mijn schoonvader, beantwoordde wat mailtjes, voerde een alleraardigste discussie via Twitter, speelde een uurtje gitaar en deed nog zo het een en ander. Al met al een heerlijk rustig dagje!

's Avonds enige tijd aan de telefoon gehangen met een Broeder. Wilde nog een andere Broeder even bellen die een dag eerder mijn voicemail had ingesproken maar had er gewoon de puf niet meer voor.

Opvallend vond ik de discussie die ontspon toen een Israëlische militair werd berecht voor het opzettelijk en gericht door het hoofd schieten van een zwaar gewonde en ongewapende tegenstander. Voor wie nog twijfelt: hier de link naar het filmpje (klik). Het was een executie. Niets meer en niets minder. Er zijn nog steeds mensen die het een goed idee vinden om mensen te vermoorden om andere mensen te laten zien dat het vermoorden van mensen slecht is. Raar.

Ook raar: de overheid hoeft zich niet aan de wet te houden. Vindt de overheid. Na jaren van onderzoek (klik) (geïnitieerd door De Telegraaf, waarvoor kudo's) is uitgekomen dat de staat illegaal handelde door journalisten af te luisteren in de hoop hun bronnen te achterhalen. Ja, zelfs ministers van de VVD mogen niet zonder gegronde reden en zonder inachtneming van regels rond persvrijheid journalisten afluisteren! De journalisten waren bezig uit te zoeken waarom Nederland het goed vond dat Amerika Irak binnenviel op basis van het verzonnen feit dat Saddam Hoessein massavernietigingswapens zou hebben. Uiteraard moet de verantwoordelijke minister nu gewoon de bak in, net als andere criminelen die verantwoordelijk zijn voor de dood van duizenden onschuldigen! Toch? Nou, niet dus.

Donderdag veel voldoening ontvangen op de werkvloer. En het was nog gezellig ook! Deze knotwilg (?) staat naast de parkeerplaats:
En onze cadeauverpakking met zes verschillende bieren doet het goed:
's Avonds erg moe dus alleen maar een paar telefoontjes gepleegd (mijn moeder, mijn vriendin, een broeder, een vriendin), een paar honderd woorden geschreven, een stukje Harry Potter gekeken als entertainment voor het slapengaan.

Vrijdagochtend vertelde de huisarts mij: 'Als je moe bent, ga meer slapen. Zie je slecht? Neem een bril of lenzen. Gaat je gehoor achteruit? Laat het nakijken bij een audicien. Ben je te zwaar? Let op wat je eet en beweeg meer.' Praktisch.

Onderweg naar de praktijk maakte ik deze foto:

Deze dag kwam naar voren dat 's lands enige vuurwerkdode in drie jaren tijd stierf doordat hij niet goed oplette bij het afsteken van illegaal vuurwerk. Dan zijn er mensen die roepen dat illegaal vuurwerk verboden moet worden. En kan ik alleen maar glimlachen om zoveel domheid.

Ik deed extra oefeningen voor mijn lijf, ging verder met het uitruimen van mijn zoon's oude kamer, las een uurtje, deed wat boodschappen, had een Broeder op visite en een paar mensen aan de telefoon.

Zaterdag stond ik mijn vriendin bij op dé beurs voor liefhebbers van Japan: de Tomofair. De omzet viel helaas wat tegen maar het was ontzettend gezellig.
 Zij verkoopt onder meer borden en lepeltjes van bamboe
 Bij de Japanse bingo won deze dame 
een onderzetter van Rataplan Design (klik)
 Verkleed als pinguïn ging ik op de foto met twee Star Wars premiejagers
Pikachu was er óók!

's Avonds vielen wij beiden al op de bank in slaap: heel moe en erg verkouden. Maar toch lekker zelfgemaakte rendang gegeten. Mijn vriendin kan heerlijk koken!

Zondag dus lekker rustig aan gedaan: een knoop aan mijn winterjas genaaid (gek: vergeleken met een jaar geleden is de jas gekrompen rond het middel), vingernagels geknipt, Erbanova de eerste Europese kampioene sprint in het langebaanschaatsen zien worden op televisie, met de kat gespeeld, lakens verwisseld, diverse oefeningen gedaan (zowel voor lichaam alsook voor geest) en verder nog wat kleine huishoudklusjes op mij genomen. O, en boek nummer één van dit jaar uitgelezen: Open, de autobiografie van tennisspeler André Agassi. Erg interessant om te lezen! En een aanrader voor wie denkt dat het hebben van veel geld, een mooie partner en succes iemand vanzelf gelukkig maakt. 'Spoiler alert': dat is dus niet zo. Dat Agassi terecht de nummer één van de wereld was blijkt hier wel uit:

(Wimbledon 1992. Voor de liefhebbers)


Ik heb er weer veel tijd en moeite in gestoken om mijn beweringen te onderbouwen en heb daartoe zelfs uitgebreide discussies gevoerd via Twitter en Facebook. Het zou dus erg fijn zijn als u op een paar links zou klikken. Dan heb ik het niet voor niets gedaan. Maar voor u (en een beetje voor mijzelf). Dus. Bedankt!

Op mijn Engelstalig blog plaatste ik dit stukje over vrouwenrechten:
http://terrebelius.blogspot.nl/2017/01/should-women-be-told-what-and-what-not.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
(Alsof mensenrechten niet voor vrouwen gelden. Raar.)

En een verhaaltje:
http://terrebelius.blogspot.nl/2017/01/her-ex-shortstory.html

Op mijn LinkedIn pagina poste ik een (Engelstalig) stukje over jezelf mogen zijn:
https://www.linkedin.com/pulse/mortgage-good-debt-its-oxymoron-terrence-weijnschenk-entertrainer?published=t

Ook deze week weer een muziekje als beloning omdat u al het bovenstaande heeft gelezen en alle door mij opgezochte linkjes heeft aangeklikt...;-)

Michelle Fugain - 'Une belle historie'



(Met ondertiteling in het Frans én in het Nederlands. Voor mensen die Frans aan het leren zijn. Zoals ik.)

Deze week staan wij stil bij het overlijden van Ali Rafsanjani en Peter Sarstedt

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

5 opmerkingen:

  1. Het is tevens weer voer voor mensen die tegen moslims zijn. Zie ze zijn niet te controleren, dus ze moeten maar verdwijnen. Of we moeten nog meer controleren en camera's neerzetten.

    Er is wel emotie te zien tijdens darts.. maar vaak maar kort. En de spanning van jezelf moet je er dan maar bij optellen.

    Dat van die reserves heb ik ook gelezen, die hebben ze toch gekregen omdat wij teveel hebben betaald, dan kunnen ze dat toch aan het nieuwe systeem geven. En hoezo moeten de verzekeraars betaald worden voor gemiste inkomsten. Dat is de werking van de markt. De wereld veranderd nou eenmaal.

    Ik vraag me af welke van de biertjes nou het lekkerst is volgens jou. Ik ben geen grote bierdrinker, dus 6 verschillende proeven, dat gaat me zeker een jaar kosten. ;-)

    Zoals jij met de jas, ben ik er achter gekomen dat de tijd ook kleding laat kleiner worden. Vreemd verschijnsel waar ik de ware toedracht nog niet van heb achterhaald.

    Zo... dat liedje is echt lang geleden dat ik die gehoord heb...

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het komt onze overheden maar wat goed uit allemaal. Te goed zou je kunnen denken en dat doe ik dan ook. Het is ook allemaal een beetje te hoe die gasten dit ongezien kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik glimlach vaak om jouw logjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die lach kwam ook bij mij toe ik las dat je jas om je middel was gekrompen...daar hebben er meer last van ;)
    En leuk je franse clip...heel herkenbaar
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, ik vraag het me soms ook af waarvoor al die beknotting van onze vrijheid dient als er bij echte problemen of rampen gewoon niet opgetreden wordt. Dan kan je er de bedenking bij plaatsten dat heel dat systeem toch niet heel waterdicht is en men gemakkelijk tussen de mazen van het net kan glippen als men dat echt wil.
    Wat een drukke week had je alweer lieve Terrebel en ook op het werk heb je precies wat harde noten te kraken met dat nieuwe boekhoudkundig systeem. Maar dat onder de knie krijgen zal je beslist wel lukken, bolleboos die je bent!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!