Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, augustus 10, 2015

Hoe is het echt in Cuba?

'Ga je mee, emigreren naar Cuba?' 
-'Nee, want wonen in Cuba lijkt mij niks.'
'Waarom niet?'
-'Het lijkt mij gewoon niks.'
'Heb je er wel eens over nagedacht waarom het je niks lijkt?'
-'Nee, maar het lijkt mij niks want het is een dictatuur en zo en mensen zijn er arm.'
'Gisteren klaagde je nog dat Nederland een dictatuur is geworden en dat de mensen er tegenwoordig zo arm zijn.'
-'Ja maar dat is wat anders.' 
'Leg eens uit?'
-'Nou eh...het is gewoon anders want wij hebben het eigenlijk heel goed in Nederland.' 
'Gisteren zei je nog dat wij het heel slecht hebben in Nederland.'
-'Ja maar dat was gisteren.'
'Ja maar dat is een dooddoener. Als je écht serieus na zou denken, wat zijn dan de nadelen om in Cuba te wonen?'
-'Eh...dat weet ik niet.' 

Van Wikipedia:

Mensenrechten[bewerken]
De Cubaanse overheid wordt regelmatig bekritiseerd vanwege het schenden van de mensenrechten. Mensenrechtenorganisaties rapporteren willekeurige gevangenname, martelinggewetensgevangenen en oneerlijke procesgang. Dissidenten worden door de overheid lastiggevallen. Hoewel de Cubaanse regering in 2001 een moratorium op de doodstraf heeft ingesteld, werd een uitzondering gemaakt voor schuldigen aan moord tijdens een gewapende kaping in 2003. En hoewel de Cubaanse grondwet vrijheid van meningsuiting kent, worden wetten ter bescherming van nationale veiligheid of het verbieden van 'vijandelijke propaganda' misbruikt om dissidenten achter de tralies te krijgen. Amnesty International en Human Rights Watch maken melding van gewetensgevangenen. De Cubaanse regering staat het Rode Kruis de toegang tot haar gevangenissen niet toe, en ook Amnesty International is niet welkom op Cuba.[25]
Op de jaarlijkse ranglijst van persvrijheid van Verslaggevers Zonder Grenzen stond Cuba in 2008 op de vier na laatste plaats; alleen MyanmarTurkmenistan,Noord-Korea en Eritrea staan nog lager.[26]
Er worden echter vraagtekens gezet bij deze cijfers en de cijfers van Amnesty International. Oxfam-Solidariteit kwam in 2006 met een rapport waarin staat dat de schending van mensenrechten door Cuba sterk wordt overdreven. Dit zou gevoed worden door een lobby van de Amerikaanse regering tegen Cuba. [27]

Misschien is dat in het algemeen een beetje het probleem tegenwoordig: mensen denken niet meer na. Zij lezen een mening in de krant of horen er eentje op televisie en denken: 'Ja, dat vind ik ook!' zonder er over na te denken of zij dat wel écht ook vinden. De smoes 'Ik heb geen tijd om na te denken'  acht ik onacceptabel want wij hebben meer vrije tijd dan ooit tevoren in de tijd vanaf de Industriële Revolutie. Dat is dus gewoon kul. Met 'geen tijd'  bedoelen mensen eigenlijk 'geen zin'. Waardoor zijn mensen zo murw geslagen? Zijn zij (u natuurlijk uitgezonderd!) ontzettend lui geworden? Is er zoveel keus dat wij niet meer kunnen kiezen? Hebben media en overheid ons extreem geïndoctrineerd?

Ik heb een uitdaging voor u: wilt u hier serieus over nadenken en het resultaat van die actie in het commentaarveld achterlaten? Dank u!

8 opmerkingen:

  1. Geen zin op dit moment kan ook zijn omdat ik vind dat ik op dit moment mijn tijd anders indeel dan jij dat zou willen. Het leven is zo anders dan de media je doet voorkomen.

    Love As Always
    di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het even zitten kijken en toevallig weet ik ook meer van Cuba, en dit is ook geen waarheid wat het filmpje laat zien, zij zijn toerist maar de inwoner zelf kan dat allemaal niet eens kopen omdat ze ander soort geld hebben en zelfs bonnen, ze mogen maar zoveel kilo rijst per gezin halen per maand bijv. En dat zie je hier niet, dat ze locale shops of winkels in gaan, waar jij als toerist dus niet eens geld uit kunt geven.

    Kijk maar eens bij Curieuze Neuze Mosterdpot, ze staat in mijn linklijst, die zo nu en dan haar reis naar Cuba laat zien, en ook de 'armoede' of hoe er werkelijk aan toe gaat, als jij gaat emigreren naar Cuba of de echte Cubanen daar hoe zij leven dagelijks. het zijn twee werelden namelijk die je hier dus niet ziet.

    De waarheid voor mij is dus, dat ik inderdaad niet zou emigreren naar Cuba, maar niet om wat Amnesty vermeld, maar omdat ik weet dat je dan op de bon of ander soort geld moet leven en te weten dat je als Cubaan dus niet zomaar een kip kunt kopen voor het avondeten. En ook Nick en simon zijn er geweest met Kees Tol, voor hun muziek maar zijn ook bij de locale mensen op bezoek geweest en hebben daar gelogeerd, en dan zie je wel de twee verschillende werelden aan je voorbij trekken, die van hen, als toerist en muzikant, en die van de localen.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cuba is al decennia lang slachtoffer van Amerikaanse sancties, de Helms-Burton Wet.
      De restricties die door de USA en EU aan Cuba worden opgelegd zijn mensonterend en een schending van de rechten van de mens.
      En dan zeggen de USA en de EU dat het Cuba econommisch niet voor de wind zou gaan.

      Welnu, het is dus alsof je iemand ophangt aan een boom om hem daarna te verwijten dat hij geen adem haalt.

      Wanneer de hegemonie van de USA in de wereld voorbij is, zal de wereld een betere plek zijn.

      Verwijderen
  3. Ja die documentaire van Nick en Simon ook gezien en genoten van de beweeglijkheid van de mensen...
    En nee ik zou daar niet willen wonen...teveel oldtimers ;)
    Slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al te veel laat men voor het vormen van een opinie zich te veel door de beleidsmakers leiden met de pers die als een marionet aan hun vingers hangt.
    Want zeg nu zelf, hoe kan je je een goed idee vormen van een land waar je zelf nog nooit bent geweest? Of van een medemens waarvan je je de moeite niet neemt die beter te doorgronden?
    Gelukkig ben jij zo niet lieve Terrebel, je zet bij alles vraagtekens en laat alles en iedereen in zijn waardigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, wat in de kranten staat is waar denken velen. Blindelings vertrouwen op media is oliedom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb even serieus na zitten denken of wat in Wikipedia geschreven staat meer waarde bevat dan stukken in kranten en opiniestukken. De uitkomst is voor mij dat ik weet dat ik niet alles weet en ook niet alles kán weten van alle landen over de hele wereld en dat iets dat geschreven wordt vrijwel nooit een compleet beeld kan geven voor iedereen. Uiteindelijk is bij het geschreven woord áltijd door de schrijver bepaald wat de lezer zou moeten weten.
    Gelukkig maar, m'n hoofd zou uit elkaar barsten van alle informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een zwerver02:02

    Ik wil wel naar cuba in Nederland ben ik het zat er komt geen eind aan steeds weer iets anders het mooie leven is hier voorbij het is nooit genoeg ik verkoop mijn huis mijn auto's ik wil niets meer bezitten in dit kut land het is een strop om je nek cuba lijkt me een ideale plek om rustig te leven zonder bemoeienissen wij worden hier in nederland geleefd ik heb mij er altijd tegen verzet en ik denk dat het einde langzaam inzicht komt ik ben moe te moe om 3keer per weer een truukje te bedenken om weer eens een nieuw wetje te omzeilen ik heb er geen zin meer in alles is kut hier de groeten

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!