Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, juni 21, 2012

Dictatuur van de massa


Sprak de afgelopen dagen ondermeer met buurvrouwen Rinie en Hetty. Die laatste is oprichtster van Stichting HIOB. Ik ben daarvan penningmeester en 'in dienst' als sociaal raadsman. Onlangs kregen wij het bericht dat onze aanvraag voor de ANBI-status is goedgekeurd. Donaties zijn nu dus aftrekbaar voor de belastingen. Dat mag u gerust opvatten als hint...;-)

Verder schreef ik een paar artikelen voor de Bewonerskrant en voor Amsterdam Centraal, bezocht ik vrienden die op het punt staan te verhuizen, mocht ik oppassen op de 13 maand jonge Joep, gebruikte ik mijn nieuwe Merkur 23c scheermes, verwierf ik een paar betaalde entertainment-opdrachten, bezocht ik - heel romantisch - samen met mijn vriendin onze podo posturaal therapeut en woonden wij gisteren een bijzonder interessante lezing bij van Robbert Dijkgraaf. Voorlopig zijn laatste in Nederland want de natuurkundige mag zijn geluk gaan beproeven aan de universiteit van Princeton. Hij vertrekt dus naar Amerika.

Hero Brinkman vertrok bij de PVV en richtte de 'Onafhankelijke Burger Partij' op. Niet veel later besloot hij samen te gaan met de 'beweging' van Rita Verdonk die voor het opzetten van 'Trots op Nederland' de VVD verliet. De nieuwe partij gaat de verkiezingen van 12 september in als Democratisch Politiek Keerpunt.

Als speerpunt wordt genoemd dat de overheid meer rekening moet houden met ondernemers.

Wij vinden allemaal dat anderen rekening moeten houden met ons. Toch?
Tegelijkertijd lijken wij er ontzettend veel moeite mee te hebben om
rekening te houden met anderen. Misschien dat wij thuis een hoekje inruimen voor een schetsboekje met kleurpotloden als er vrienden met jonge kinderen te eten komen.

Wellicht dat we voor het eten een minuut stilte in acht nemen wanneer we weten dat onze katholieke gasten graag bidden voor het eten. Joodse gasten bied je geen tosti ham/kaas aan en komen er vrouwen over de vloer dan haal je wellicht maandverband in huis, ook al ben je alleenstaand man.

Maar waarom steigeren wij als er rekening wordt gehouden met moslims?
Wij vinden dat met alle mensen rekening moet worden gehouden maar zijn wij dan echt zulke barbaren en nep-christenen dat wij aanhangers van de Islam niet als mensen zien?

De meeste mensen in Nederland zijn geen Moslim en de meeste mensen in Nederland zijn pro-democratie. Maar wat verstaan wij eigenlijk onder die term? Is een democratie een samenleving waarin de meeste stemmen gelden? Of is het eerder het soort democratie zoals de Oude Grieken die voor ogen hadden?

Stelt u zich eens voor dat over alles gestemd wordt en altijd 'de meeste stemmen gelden'. De meeste mensen betalen liever geen belasting. Dus die wordt afgeschaft. Gevolg: geen onderhoud meer aan wegen, scholen, etcetera. De meeste autorijders zien liever geen fietsers op de weg. Dus het gebruik van de fiets wordt verboden. De meeste Nederlanders kijken liever naar voetbal dan naar een goede documentaire dus voortaan uitsluitend nog sport op TV.

Is dit het soort democratie waar u voorstander van bent?

En zit de samenleving wel te wachten op een dictatuur van de massa?

4 opmerkingen:

  1. Dat van dat voetbal vind ik dan nog niet zo erg ;-) Maar verder liever niet hoor. Jammer dat we mensen blijven hokken in geloof. Een moslim is niet meteen een terrorist. Elke stroming heeft wel iets negatiefs. Maar probeer het positieve eruit te halen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En toch is het wel een beetje zo.
    En sommige mensen willen van dat beetje meer maken.
    Inderdaad een gevaar voor de samenleving, die wordt geacht verstandig te zijn.
    Democratie is iets breekbaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee! Alsjeblief zeg, de grootste gemene deler is nog nooit de beste gemene deler geweest hé lieve Terrebel? In de verscheidenheid zijn we allemaal gróót!
    Ik ben er eventjes terug, maar straks weer niet dus wens ik jou alvast een fijn weekend toe jongen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, de Islam komt nu eenmaal aggressief over omdat opdringerige volgelingen vinden dat het het enige ware geloof is. Net als vroeger de katholieken, je hoeft maar aan, bijvoorbeeld, de kruisriddders en heksenverbrandingen te denken. Fanaten voerden het hoogste woord en hadden dus de meeste aandacht.
    Het zal nog ettelijke generaties duren voordat we inzien dat de meeste moslem hier doodgewone mensen zijn. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!