Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, september 07, 2011

Gezellig

Wat bezielde Issur Danielovitsj indertijd om zijn naam te veranderen? Schaamde hij zich voor zijn afkomt? Kwam het omdat de mensen in zijn nieuwe thuisland Amerika zijn eigenlijke naam niet konden uitspreken?

Feit is dat een naam veel kan betekenen voor het verloop van iemands leven. Niet voor niets zijn er (in Amerika uiteraard) 'babyname-consultants'.

Om aan te tonen hoeveel invloed een naam heeft werd in diverse landen vergelijkbaar onderzoek gedaan. In Nederland kregen bedrijven identieke (verzonnen) sollicitatie-brieven met identieke CV toegestuurd.

U raadt het misschien al: 'Freek', 'Marcel' en 'Josefien' werden vele malen vaker uitgenodigd voor een eerste gesprek dan 'Gerald', 'Mohammed' en 'Gosia'.

Zijn werkgevers dan zo vaak racisten? Dan is de overheid dan ook want ook gemeentes en overheids-instellingen werden op de proef gesteld...

Maar misschien gaat het helemaal niet om racisme maar hebben sommige namen nu eenmaal een negatieve klank?

Wie het weet mag het zeggen.

Ik zeg u dat het ontberen van vast internet en vaste telefonie er voor zorgt dat ik wat meer tijd besteed aan huishouden en lezen. Zo heb ik zo'n 20 kg aan oude troep weggedaan ('laten we dat snoertje van de oude telefoon nog maar even bewaren' en 'Hé, ik heb me misrekend en nog 2 plankdragers over!') en 'Roos van het zand' van Wim Gijsen werd boek nummer 11 van dit jaar.

Ik mis wel m'n dagelijkse rondje weblogs en het zelf bloggen is geen feest op een mobieltje, kan ik u verzekeren...;-)

Voor de broodnodige informatie (Ja, ik ben een info-junk) vervoeg ik mij noodgedwongen bij Twitter want browsen op mijn mobiel gaat zeeeeer thraaaahaaaag.

Regelmatig kom ik interessante nieuwtjes te weten maar ook leuke gedachtenspelletjes of een prachtig stukje poëzie.

Soms, gewoon voor de lol, ga ik de discussie aan met een godsdienst-fanaat en/of racist (m/v). Zo was er eentje die kwam met de bewering: 'In Libië gaat het slecht en er wonen veel moslims; dat bewijst dat de Islam slecht is. Anders zou het wel goed gaan in Libië.'

Dan kan ik het niet te laten te reageren met iets als: 'Op de Zuidpool is het koud en er wonen veel pinguïns; dat bewijst dat waggelen en het dragen van een zwart/wit verenkleed een negatieve invloed heeft op temperatuur. Anders zou het wel warmer zijn op de Zuidpool.'

Bij m'n moeder op de PC, gisteren, beantwoordde ik wat achterstallige e-mails, bevestigde ik een paar (entertainment en schrijf-) opdrachten en ontving ik een paar verse aanvragen voor werk. Leuk!

Dat riep m'n zoon ook toen ik hem vroeg hoe hij het
vond om na de vakantie weer naar school te gaan...

Vanavond een werkbespreking van/met een verse feest-organisatie, morgen als presentator werken tijdens http://www.noordiszogeknogniet.nl en vrijdag een kledingruilfeestje.

Hoe is't met u? Web-browsen is lastig voor me maar simpele mailtjes lezen gaat prima met m'n mobiel. Uw reacties zie ik ook in mijn mailbox. Ben benieuwd hoe het met mijn geliefde collega-bloggers gaat! ;-)

O ja: Issur Danielovitsj zou later bekend worden als Kirk Douglas

P.s. Werd echt zojuist gebeld met het bericht dat ik 27 september m'n nieuwe heup krijg...dat wordt gezellig!
http://www.terrebel.nl

Weet u zeker dat u een uitdraai van dit bericht nodig heeft?

8 opmerkingen:

  1. Wens je sterkte met uw operatie ! Bij Ollie alles goed ! Hopelijk kunnen we elkaar dra eens ontmoeten !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Persoonlijk vind ik de naam Freek niets uitstralen, maar dat kan een persoonlijke kwestie zijn. Of zal ik questie gebruiken?

    Hier alles goed. Zijn gangetje in ieder geval.
    Succes de 27st!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wil/Zizy14:49

    Dat is al snel he... fijn voor je. Vraag mij af hoe je dit met je werk gaat doen want dansen zal toch even niet kunnen ..maar als je heup het niet op de heupen krijgen kan je weer helemaal uit je dak gaan daarna. :-) Wat is een kledingruil feestje!? nog nooit van gehoord.
    Groets,
    Wil/Zizy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een nieuwe heup, en een nieuwe internetverbinding, en er dan weer lekker tegenaan gaan.

    Een naam is zeer belangrijk, het zegt heel veel.
    Maar dat wordt ook gevormd door de persoon die de naam draagt.
    Wisselwerking dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Was al benieuwd wie die moeilijke naam had, dus tof dat je dat nog even onthuld! Hier alles oke! Zoonlief bekaf terug van brugklaskamp, grinnik! Hoort er bij! Alvast sterte voor 27ste! Leezzzz ze!
    grtz,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A.J. Bakker23:12

    Kledingruil, Terrence? Op een kleuterschool ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedereen heft het recht om de achtergronden aan te passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben terug online, mensen! Een kledingruil-feestje is een feestje waarbij de aanwezigen kleding ruilen. En nee, A.J. Bakker, dat hoeft niet per sé op een kleuterschool! En welkom op dit blog! Of was je hier al eerder onder een andere naam?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!