Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, januari 25, 2010

Pijn

Bij weblog-collega Di Mario kwam ik onlangs een filmpje tegen met daarin een wel zeer beroerde autorijder. Ik reageerde daarop met een anecdote over mijn oud-tante zaliger:

Dacht altijd dat mijn oud-tante slecht kon rijden (ze had haar rijbewijs indertijd in Amerika "gehaald"). "Ik moet al op het verkeer letten en nu zeg je dat ik ook naar de borden moet kijken!?" -"Tante, U nadert een voorrangsweg!" -"Dat weet ik. Dat betekent dat ik voorrang heb..." -"Dat is al zeker de achtste spookrijder die ik tegenkom op deze weg!¨ Echt waar gebeurd!

Diezelfde tante (ze was verder best wel lief hoor!) luisterde graag naar de woorden van Mr. G.B.J. Hiltermann, vermoedelijk bij gebrek aan de talkshows van Fox News...Net als haar idool vond ook tante dat alle asielzoekers "etnische profiteurs" zijn. Terwijl ze zelf uit Nederlands-Indië kwam. Maar ja, dat is toch ook een soort van Nederland. Ja, de Antillen ook maar toch worden Antillianen wel degelijk als buitenlanders gezien. Ook waarschijnlijk nog ná 10 oktober van dit jaar (Dan worden de eilanden opgesplitst in "Landen binnen het Nederlands Koninkrijk" en "Bijzondere Nederlandse gemeenten"). Door PVV-aanhangers dan.

Volgens GBJ droegen "etnische minderheden" helegaar niets bij aan de Nederlandse samenleving. Hypocriet genoeg gold die stelling niet voor Joden. Of voor geboren Argentijnen zoals "Geebeejee" zelf. Stiekem was deze man (die een prachtige gedragen sonore stem had) een beetje de Geert Wilders van zijn dagen. Alleen had hij het fatsoen om zijn woorden publiekelijk in te trekken als iemand aangaf zich beledigd te voelen. Maar ook volgens GBJ bestonden er maar twee meningen over welk onderwerp dan ook (In de woorden van een anonieme collega van de vroegere radiopresentator): De zijne en de verkeerde.

GBJ is een geboren Argentijn maar dat weerhield hem er niet van om Nederland te willen zuiveren van buitenlanders. Zo is Wilders fel gekant tegen de Islam en tegen hen die van oorsprong uit een Islamitisch land komen. Vreemd genoeg ziet hij daarbij over het hoofd dat hij zelf van Indonesische komaf is en dat dat land verreweg het grootste moslimland ter wereld is. Niet zo slim, denk ik dan.

Over wat nu eigenlijk slim is zijn ook de meningen verdeeld. Neem nu dit tweegesprek tussen twee jonge jongetjes:"Ik ben zo slim dat ik al kon lopen toen ik pas acht maanden oud was!" zegt het andere jongetje:"Noem je dát slim!? Ik was al vier toen ik mij nog liet dragen..."

Tsja, wat is slim? Je kunt betogen dat de mensen die reageren op de artikeltjes van geennieuws.com dom zijn omdat zij vrijwel uitsluitend afgaan op de koppen die zij lezen in De Telegraaf en de foto-reportages in weekblad Privé. In feite zitten zij zichzelf daarmee te hersenspoelen. Maar aan de andere kant: door dat soort bladen uit principe te mijden (Al lees ik er af en toe eentje bij de tandarts. Ik moet toch weten waar ik het over heb?), doe ik dan eigenlijk niet precies hetzelfde?

In de bladen staat dat wij bang moeten zijn voor terrorisme, moslims en wat al niet meer. Op zich niets mis met angst maar het moet wel een beetje gezond blijven. Bang zijn voor een hongerige beer is een goed voorbeeld van nuttige angst. Dat is namelijk het soort angst dat je in leven houdt. Bang zijn voor terrorisme of moslims is gewoon grote kul.

Bang zijn voor een bom zorgt er niet voor dat die niet ontploft. Bang zijn voor moslims is net zo irreëel als bang zijn voor stoeptegels: je kunt ze niet ontwijken. En als er eentje op je hoofd valt doet dat pijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!