Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, december 12, 2008

Dag

Het is al bijna geen nieuws meer wanneer er een autobom af gaat in Irak. Dit maal was het raak in Kirkuk: bij een restaurant onplofte een bom die een einde maakte aan het leven van zeker 48 mensen. Een NAVO-patrouille schiet "per ongeluk" 3 burgers dood in Afghanistan en de studentenrellen in Griekenland gaan voorlopig gewoon door. Volgens CNN tenminste maar volgens Nu.nl wordt er juist minder gerelschopt (?) in Griekenland.

Dat brengt de vraag naar boven: wie bepaalt wat feiten zijn en wat geruchten? Neem nu onderstaande voorbeelden:

Mannen zouden niets over het opvoeden van kinderen weten en donkere allochtonen vinden Sinterklaas een racist. Dat eerste "feit" is gecontroleerd door duizend vrouwen(...) in uitsluitend Den Haag te ondervragen en naar dat tweede "feit" is helegaar géén onderzoek gedaan. Maar mensen willen het zo graag geloven allemaal want dan kunnen zij zich weer ergens druk over maken nu Popstars en Schoonmaakdiva zijn afgelopen.

Feit is dat "onderzoekers" steeds vaker een vaag gerucht oppikken, dat opblazen tot enorme proporties en vervolgens in hapklare brokken opdienen aan mensen die zichzelf "journalist" noemen. Ik ben benieuwd hoeveel van die zogenaamde journalisten (er lopen nog steeds een paar echte rond gelukkig) daadwerkelijk zelf informatie hebben vergaard. Anders dan door op pagina 12 van Google te kijken en het dan "diepte-onderzoek" te noemen.

"Ik noem het de Blues" kon ik gisteren zeggen nadat de gitaarleraar mij mijn eerste rifje in die muziekstijl had bijgebracht. Ik heb nog steeds een beetje last van mijn vingertoppen maar dat hoort er nu eenmaal bij. Keelpijn en koorts horen daar niet bij maar blijkbaar wel bij het jaargetijde.

Het is ook die tijd van het jaar dat duizenden jongelui zich in het schoolstadium van repetitieweek bevinden. M'n zoon had vandaag de eerste van een serie proefwerken. Vandaag alleen maar Wiskunde maar volgende week wordt het echt aanpoten: dan gaat het om zo'n twee per dag.

De link van vandaag is voor hen die zo'n leuke applicatie/widget/gadget/dingetje wensen toe te voegen aan hun weblog. Met name geschikt voor Blogger-gebruikers.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Bettie Page

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!