Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, november 27, 2008

Verkeersbord

De Amerikaanse regering heeft besloten de economie te "redden" door voor 800 miljard dollar geld bij te drukken. Men verzekert ons dat dat geintje nauwelijks van invloed zal zijn op de inflatie. Natuurlijk. En Joran van der Sloot is onschuldig. NOT.

De huidige generatie is schuldig aan tijdverspilling. We blijven maar nieuwe manieren bedenken om sneller en effectiever tijd te besteden aan compleet nutteloze zaken. Waarom in hemelsnaam een half uur per dag besteden aan het sorteren van je e-mail? Er komt een e-mail bericht binnen. Je ziet de kopregel en afzender. Je opent het of niet. Je leest het. Je onderneemt aktie of niet. Dat wil zeggen: je reageert meteen per e-mail of telefoon of zet een datum in je agenda. That's it. Of je gaat op zoek naar de perfecte "lifehack", probeert een week lang enkele uren per dag verschillende e-mail sorteer-programma's (Jawel, die bestaan!) om vervolgens te conluderen dat je toch eigenlijk wel tevreden bent met het mailprogramma dat je al jaren gebruikt en een ingebouwde sorteerfunctie kent. Vervolgens ben je blij dat je hebt ontdekt dat je een paar minuten per dag kunt besparen. Op jaarbasis scheelt dat wel een hele zeven dagen! Jammer alleen dat het doen van die ontdekking zeven dagen van je leven heeft gekost...

Bovenstaande onderzoeken, bedenken en opschrijven kostte mij iets meer dan twintig minuten.

Onlangs deed ik via Sargasso mee aan een onderzoek. Een quiz die de kennis en gewoontes van Nederland en de Nederlanders meet. 31 Van de 40 vragen wist ik juist te beantwoorden. En hoe doet U't?

Er stond geen vraag tussen die betrekking had op privacy. Mensen die in ons land komen wonen weten nog niet dat hun kinderen in de gaten worden gehouden middels het EKD, het Elektronisch Kinddosier. Ik blijf bij mijn stelling over het EPD (het Elektronisch Patiëntendossier): Het gaat niet om de gegevens die vermeld staan in zo'n dossier maar om wat er mee gedaan wordt. Of juist niet. Over bijvoorbeeld het Meisje van Nulde was een prachtig dossier volgeschreven met wat er allemaal mis was in haar thuissituatie. Door het absoluut falen van Jeugdzorg werd haar dode lichaam ernstig verminkt teruggevonden. Zoals het gaat met zo'n dossier gaat het ook met veel rapporten bij instellingen en bedrijven: na geschreven te zijn en goedgekeurd door de baas verdwijnen die simpelweg in een archief om nooit meer boven water te komen.

Maar ik vraag mij af: Zou Jeugdzorg ingrijpen als in Fer's dossier zou komen te staan dat zijn vader ten behoeve van een casting -mede-georganiseerd door een buurvrouw- op een koude en druilerige dag in november enkele minuten heeft gehangen aan een Haarlems verkeersbord?

De Tip van Ter van vandaag: zet ramen elke dag een kwartiertje open; de lucht in huis zal daarna makkelijker te verwarmen zijn, wat energiekosten scheelt.

P.s. Kreeg vandaag antwoord van AH op mijn vraag over de soms absurde prijzen die deze grootgrutter hanteert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!