Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, juli 01, 2004

Moord



Vanmorgen vrijwel direkt na het op school afleveren van Ferdinand
naar de fysiotherapeute voor één van de laatste sessies. Na een paar oefeningen had ik behoorlijk last van m'n knie en heb daarom het fietsen-zonder-vooruit-te-komen maar overgeslagen, evenals de voor vanavond geplande Pencak-rentree.
Was lekker zoet bezig in m'n huisje met opruimen, afstoffen, sorteren en dergelijke zaken meer toen er werd aangebeld. Snel wat kleren aangetrokken en de deur opengedaan voor buurvrouw Angélique en haar logees Dana en Dale uit het verre Australië. Zij bleven nog even wat langer terwijl ik de deur uitging richting werk zonder te bevroeden hoe snel ik hen weer zou zien. Bij het ophalen van de NSO-kinders kwam ik Suzanna tegen. Ooit stonden wij samen op de planken triomfen te vieren en nu is zij moeder van een kind dat een klasgenoot blijkt te zijn van één van de kinderen uit mijn opvang-groep. Het kan verkeren...:-))
Onderweg naar huis kwam ik erachter dat mijn huissleutels nog op het werk lagen maar niet getreurd want daar liepen Dale en Dana met in de handen de sleutels van de woning van hun gastvrouw bij wie ik standaard reserve-sleutels heb liggen. Zo kwam het toch nog goed...




Zoals ik voorspelde op 27 april van het lopende jaar worden de munten van 1 en 2 cent spoedig afgeschaft. Wat een verrassing!
NOT. Net als bijvoorbeeld het feit dat Saddam Hussein claimt niet schuldig te zijn aan massamoord en George Junior "de werkelijke crimnieel" noemt. In dat laatste kan ik wel enigszins meegaan, trouwens. Bovendien dringt zich een (let wel: niet "de") vergelijking met Marinus van der Lubbe aan mij op. Want wat is het geval? Eerst wordt men voor een vergrijp gearresteerd en daarna wordt de strafmaat voor een dergelijk vergrijp pas vastgelegd. Namelijk: Doodstraf. Niet dat zijn misdaden licht moeten worden opgevat maar een en ander moet wel in proportie worden gezien en voldoen aan de huidige normen van een moderne rechtsstaat en mijns inziens past daar de doodstraf niet in. De meeste Amerikanen denken daar, naar het schijnt, anders over. En dat is jammer. Overigens:
zullen de slachtoffers van zijn regime terugkeren uit het (massa)graf als hij zelf wordt vermoord? Natuurlijk willen de nabestaanden van slachtoffers bloed zien maar die zijn dan (net zo min als ik vermoedelijk wanneer ik in een soortgelijke situatie zou verkeren) niet rationeel bezig. Moord past niet in een "beschaafde"
wereld. Kijk bijvoorbeeld eens naar Birma, ooit in de geschiedenisboekjes terechtgekomen vanwege de Birma-spoorlijn. Tegenwoordig is 1 miljoen mensen op de vlucht voor het regime.
Dat is een één met zes nullen. Kunt U zich daar een voorstelling van maken? Militairen dringen Uw veilige huisje binnen, rukken het gezin uit elkaar en laten iedereen werken voor de staat. Wie het niet eens is met deze praktijken die...Wellicht dat LPF-stemmers dit een prima manier vinden om de werkloosheid op te lossen (mensen met geweld uit hun huis trekken en op het land laten werken en wie niet wil vermoord je gewoon) maar ik heb zo mijn bedenkingen. Zo ook de Interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking, kortweg ICCO.
En nu los uit Uw geheugen, zonder te spieken: wat heeft U van deze mensonterende toestanden meegekregen via de dagbladen of het journaal? En waarom is dat denkt U? En als Birmezen nu'ns een lekker zacht vachtje en mooie grote ogen hadden? Of als er veel olie in de grond zat in voornoemd deel van de wereld? Of als er veel Joden zouden wonen? Wat dan? (Met dank aan Janinel)



Vandaag staan wij stil bij de verjaring van Daniëlle én bij het feit dat buurvrouw Angélique vanaf heden drie leuke lettertjes voor haar naam mag zetten: Drs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!