Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, april 17, 2019

Bent u tevreden?

Wij mensen lijken zelden tevreden: hebben wij een auto, dan willen wij een mooiere auto, hebben wij een baan, dan willen wij een baan die meer voldoening geeft, hebben wij comfort, dan willen wij meer comfort en hebben wij een partner, dan willen wij een partner die ons beter aanvoelt. Kortom: wij hebben altijd wel wat te wensen.

Is dat erg? Niet per sé.

Stelt u nu eens dat wij snel tevreden waren, dan hadden wij genoegen genomen met een uitstekende rotspunt die ons beschermt tegen regen, een bessenstruik op loopafstand en de resten van een dood konijn om onszelf in leven te houden.

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden maar ik heb wel een paar wensen. Soms heb ik tegenstrijdige gevoelens omdat ik over een onderdeel van mijn leven intens tevreden kan zijn terwijl ik over een ander onderdeel graag klaag dat het toch echt wel beter kan. Zacht gezegd.

Woonsituatie, werk, financieel, relationeel, gezondheid, sociaal,...allemaal punten waarop wij in meer of mindere mate tevreden kunnen zijn.

Terwijl de ene persoon tevreden is als hij of zij na maanden op zee ronddobberen een schone onderbroek krijgt aangereikt van een Rode Kruis medewerker, is de ander ontevreden als een fabrikant van onderbroeken de onderbroeken met zijn favoriete print niet langer produceert.

Met andere woorden: het is onmogelijk om te zeggen 'Als je...dan ben je pas tevreden.' De definitie is namelijk voor ieder individu anders en ook per individu kan de zin 'Ik ben tevreden' per dag of situatie iets anders betekenen.

Daarom is het zo moeilijk om antwoord te geven op de vraag: 'Ben je tevreden?'

=================================================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

7 opmerkingen:

  1. Soms wel, soms niet...maar uiteindelijk toch wel.
    Tevreden....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat er altijd wel iets te wensen valt, de kunst is dan, om tevreden te zijn met wat je wel hebt op dit moment. Dat ben ik namelijk elke dag, tevreden met wat ik nu heb, en nog meer dankbaar als ik weer een stapje verder kom naar nog meer dankbaarheid en dus meer tevreden ben.

    En soms? Komen er dingen op je weg/pad, waarvan je niet eens bewust bent dat het komt en het er zomaar is ineens, en dan ben je niet anders dan tevreden!

    De puntjes die je noemt, kunnen altijd beter, dat zal zelfs een mens met miljoenen op de bank zeggen, kortom, leer tevreden te zijn met alles wat wel goed is in jouw wereld.

    Dan kom je stukje bij beetje, verder en verder naar nog meer mooie dingen en wie weet, wat er allemaal gebeurt.

    Ik ga morgen dus weer aan boord en ga zeilen op de wadden dit weekend, iets wat ik niet eens perse op mijn lijstje had staan, maar ineens... bevind ik mij overal en nergens en ontmoet zoveel nieuwe mensen... te gek gewoon! En ben ik inmiddels ook afgekeurd voor de komende twee jaar, opdat ik rustig aan mijzelf kan blijven werken. Wel blijf ik mijn huidige werk doen ;-)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan wel zeggen dat ik tevreden ben. Maar dat komt misschien ook wel omdat ik geleerd heb om juist de dingen die je hebt te waarderen.

    Love As always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben best tevreden met mijn leven en wat we hebben, maar is wel leuk om wat te wensen over te houden ;)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben tevreden met wat ik heb
    ik heb er zelf voor gewerkt en dat maakt me blij
    .Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben over het algemeen redelijk tevreden. Ik heb een auto en hoef geen mooiere. Ik heb geen baan maar hoef dan ook niet te werken. Ik heb een leuk huis, lieve kinderen, leuke vrienden, noem maar op. Alleen in mijn hoofd zit het soms even scheef. Tja, daar ben ik dan wat minder tevreden over.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De ene dag ben ik meer tevreden dan de andere.
    Veel hangt af van mijn humeur.
    In feite is men nooit echt tevreden. Er is altijd wel een goesting of een verlangen naar iets of iemand.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!