Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, oktober 06, 2014

Het waarom van vreemdelingenhaat

Voor wie dit op tijd leest: vanavond is er een informatie avond in Vrijmetselaarsloge La Charité te Amsterdam. Ik zal er ook zijn.

Zaterdag was vooral voor schrijven en huishouden, hoewel ik natuurlijk ook een paar sollicitaties schreef en daarna naar een verjaardagsfeestje ging. En wel op deze locatie:
Zondag vierden wij op de altijd weer gezellige Sunday Market in Amsterdam Westerpark nog even de verjaardag van mijn oudste dochter die zaterdag ('Leuk he, op mijn verjaardag vieren ook alle dieren feest!') 14 werd.

Een hele dame dus al! Omdat mijn moeder nog niet zo heel erg mobiel is aten wij ook bij haar thuis nog een stukje taart, gemaakt van de verse appeltjes uit de tuin van mijn schoonvader!

Vrijdag aten wij broodjes bij mijn schoonvader en zijn vrouw en zette hij nieuwe trappers op mijn nieuwe (tweedehands) fiets, met hulp van mijn vriendin.

Resultaat: voor het eerst sinds 36 jaar heb ik weer gefietst! Even een paar uurtjes oefenen en dan durf ik de weg wel op. Dat heb ik nog nooit geleerd namelijk.

Daarna brachten wij een bezoek aan mijn schoonmoeder waarna ik op tijd thuis moest zijn om te oefenen voor een nieuwe show. En toen was er nog een stapel was die ik graag wilde wegstrijken. U begrijpt dat ik de laatste paar dagen weinig tijd had voor lezen. Maar toch...

Boek nummer 20 van dit jaar is de verhalenbundel 'The Ant King and Other Stories' van Benjamin Rosenbaum. Soms verwarrend, soms gewoon interessant maar steeds een tikje vreemd. I like!

Terrorisme vind ik niet leuk. Niet alleen vanwege die paar duizend doden per jaar maar vooral omdat mensen er dom van worden. Een schooldirecteur Etten-Leur wil niet met zijn leerlingen naar Parijs uit angst voor aanslagen van IS: 'Stel je voor dat 'ze' de Eiffeltoren opblazen als ik net met vierhonderd leerlingen op de top sta!' De terroristen hebben dus gewonnen want hun doel is mensen bang te maken. Te bang om te leven. De beste manier om terrorisme te bestrijden is daarom negeren. Na de start van de War on Terror is het aantal aanslagen enorm toegenomen. Ik bedoel maar...

Natuurlijk kunnen er bommen worden gegooid op dorpen waarvan men vermoed dat een lid van IS zich er schuilhoudt maar deze gesprekken zijn niet realistisch: 'Het spijt mij dat wij uw dorp hebben platgebombardeerd waarbij uw moeder en kinderen zijn gedood maar waarschijnlijk hebben wij óók een lid van IS geraakt!' -'O, dan is het goed.'

Natuurlijk moet IS worden uitgeschakeld maar wij moeten ervoor waken dat het middel (bommen werpen) niet erger wordt dan de kwaal. En waarom wordt van individuele moslims verwacht dat zij afstand nemen van terreurgroep IS? Verwachten wij ook van individuele christenen dat zij afstand nemen van de pedoseksuele daden van tientallen priesters en andere hypocrieten katholieken?

Nee, praten is misschien niet de beste oplossing maar vele malen beter dan geweld te gebruiken want als geweld écht de beste manier was om een einde te maken aan geweld zou er geen geweld meer zijn.

Ik pleit dus voor vergaderingen in plaats van bommen. Als is het maar omdat er goede dingen gedaan kunnen worden voor die miljarden dollars die dan jaarlijks niet meer uitgegeven worden.

Op de vergadering van de bewonerscommissie van woensdagavond werden spijkers met koppen geslagen. Vooral omdat er een medewerkster van de woningcorporatie bij aanwezig was. Dat helpt. Net als hulp zoeken bij gezondheidsklachten: de laatste paar weken heb ik erg veel last van mijn voeten na lang staan. Daarom zocht ik contact met iemand die mij daar waarschijnlijk van af kan helpen:

Donderdagochtend liet ik mij nieuwe inlegzolen aanmeten door de podo posturaal therapeut en 's avonds genoot ik met mijn vriendin van een etentje om te vieren dat wij precies twee jaar en 10 maanden samen zijn. Elke reden om iets te vieren is er eentje, toch? Ik heb medelijden met die mensen die altijd alles maar negatief zien!

Aanhangers van de PVV, bijvoorbeeld, vinden dat mensen die de Nederlandse taal slecht beheersen maar terug moeten naar het land van oorsprong. Partij idioloog Martin Bosma wilde eigenlijk niet verder gaan dan het afnemen van een eventuele uitkering aan hen die het Nederlands slecht beheersen. Daar gáát de pensioenuitkering van Drentse boeren en de werkloosheidsuitkering van Urkse jongeren voor wie elke opleiding te hoog gegrepen is...Maar even alle gekheid op een stokje: Die taaleis is natuurlijk gek, want veel van hen zijn zélf bar slecht in spellen: http://www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/steun-de-pvv/vrijwilligers-gezocht Of willen zij in feite zelf het land uitgezet worden en 'gelukszoekers' worden in landen waarvan zij denken dat het daar beter is dan hier?

De meeste aanhangers van extreem rechts (ja, de PVV is een extreem rechtse partij) en van extreem links (een deel van de SP aanhang) zijn slecht opgeleid en werken daarom in laag betaalde banen of zijn afhankelijk van een uitkering. Het geldgebrek dat daarmee gepaard gaat weerhoudt hen er van regelmatig naar het buitenland op vakantie te gaan. Daardoor komen zij nauwelijks in contact met andere culturen en dus zijn zij er doodsbenauwd voor. En dat waar je bang voor bent wil je weg hebben. Zo werkt het brein nu eenmaal. Ziedaar een doodsimpele oorzaak (niet 'de' maar 'een') voor de vreemdelingenhaat die velen beheerst. Nu valt het in Nederland nog wel mee en kennen wij vreemdelingenhaat slechts mondjesmaat.

Maar stel nu eens dat uw familie al tientallen generaties wordt verteld dat mensen met een andere huidskleur, een andere taal of een andere vorm neus minderwaardig zijn aan u? Juist, dat geloof je dus gewoon. Zelfs wanneer je verstand het tegenovergestelde beweert zijn het vooral je opvoeding en je omgeving die bepalen wat je gelooft. Zo geloven de meeste Chinezen dat de Dalai Lama een laffe tiran is. Niet omdat hij dat daadwerkelijk is en zij dat uit eigen ervaring weten maar uitsluitend en alleen omdat hen dat al eeuwenlang wordt verteld.

Ziedaar ook de reden waarom het conflict tussen Israël en de Palestijnse Authoriteit voorlopig nog wel even zal blijven voortduren: de meeste mensen aan beide kanten zijn zo gewend geraakt en zo vervlochten met alles wat bij dat eeuwenlange geweld hoort dat het een levensstijl is geworden. En van nature zijn mensen er zeer tegen gekant om hun levensstijl te veranderen. Individuen daargelaten.

Hamas gebruikt onschuldige vrouwen en kinderen als schild bij het afvuren van raketten richting Israël en Israël richt doelbewust raketten op burgerdoelen. Conclusie: beide partijen zijn - ongeacht wie er 'begon' - zo schuldig als de neten! Vind ik.

Heel aardig van Israël dat de bevolking van Palestina een deel van de zee mag gebruiken om zelf vissen te vangen! Toch? Zelf vind ik het nog steeds vreemd dat een land blijkbaar mag bepalen welk deel van de zee hun eigendom is. Landen bepalen zelfs welk deel van de lucht van hen is! Nog even en vogels moeten geld betalen om van het ene naar het andere land te vliegen....

Wat ik vreemd vind: mensen die heel hard roepen dat zij voor vrijheid van meningsuiting zijn maar niet willen dat mensen een mening uiten die anders is dan die van henzelf. Zij roepen zelfs letterlijk: 'Stop nou eens eindelijk met het uiten van jouw mening!'

Naar mijn mening is dit liedje ietwat gedateerd; het gaat erover dat je in het jaar 2095 je computer kunt gebruiken om te bellen...


Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Linsey de Paul, Ward Ruyslinck, Jean-Claude Duvalier en Geraldine Mock

4 opmerkingen:

  1. Soms ben ik het met je eens, soms ben ik het niet met je eens.. en soms vind ik het wel goed. Dan denk ik. jouw mening en dat is ook goed. Ik hoef er niet altijd tegenin te gaan.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh lieve Terrebel, ik val hier weer in herhaling, ik ben nu eenmaal altijd over de gehele lijn met jou akkoord, vervelend hé? Hihi. Nu ja, dat heb je met soulmates... Maar ik ben wel blij dat jij het altijd zo goed kan verwoorden want die gave heb ik nu eenmaal niet.
    Blij dat je weer fietsen kan en dat die inlegzolen je ook vooruit helpen. Want dat is alvast één zorg minder zodat jij je volledig op je denken en schrijven kan concentreren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh fietsen is heerlijk Ter.
    En terrorisme en domheid. Tja, die school directeur denkt net zo hard na als een pannenkoek voor deze wordt opgegeten. De kans dat een bus een ongeluk krijgt ligt vele malen hoger dan dat de klas slachtoffer zou worden van een explosief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De markt en de loge gemist.
    Jammer.
    De At5-uitzending over de loge heb ik wel bekeken. En het gebouw bekijk ik vaker bewonderend van de buitenkant.
    De volgende markt probeer ik wel langs te komen.

    Herfstige groet,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!