Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, oktober 25, 2011

Mening

De Israëlische soldaat Gilad Shalit is terug bij zijn ouders nadat hij gevanggenomen was door "de palestijnen". Goed nieuws natuurlijk! Maar kan iemand mij even uitleggen waarom het slecht nieuws is dat ruim 1000 palestijnse soldaten terug mochten naar hun geliefden? Ik begrijp ècht niet waarom het vrij laten van één soldaat zoveel beter is dan het vrijlaten van ruim 1000 soldaten.

Of maakt het wezenlijk veel verschil in welke stad zij zijn geboren en/of zij elke zaterdag al dan niet een keppeltje dragen? In dat geval is er simpelweg sprake van racisme of misschien zelfs wel fascisme, toch? Of in elk geval discriminatie.

In het betreffende gebied is het al eeuwenlang oorlog en er zijn in die regio geen mensen te vinden die nog weten hoe het is om veilig over straat te lopen.

U wilt werkelijk weten hoe veilig of patriotisch het is om als soldaat gelegerd te zijn in Irak of Afghanistan want u hoort zoveel verschillende verhalen? Dat is heel simpel: u kijkt gewoon naar het aantal Nederlandse (of Belgische natuurlijk!) parlementsleden en het aantal Amerikaanse senatoren die zèlf hun kind(eren) hun 'vaderlandse plicht' laten doen en u weet automatisch wat zij daadwèrkelijk vinden van de situatie.

Iedereen heeft een andere verklaring voor de ellende in de wereld. Persoonlijk denk ik dat het in de menselijke natuur ligt om mensen die er anders uitzien dan zijzelf of er andere gewoonten op nahouden "eng" te vinden. Volgens zo'n 1,5 miljoen mensen in Nederland "is alles de schuld van de Moslims." Lekker kortzichtig, denk ik dan. Maar ja, wie ben ik?

Simpel: ik ben iemand die zich graag inleest voordat hij zich een mening vormt en graag de meningen van diverse anderen als basis neemt voor het vormen van een eigen mening. Soms komt mij een feit ter ore waarvan ik niet eerder op de hoogte was en pas ik mijn mening aan. En over sommige dingen heb ik gewoon géén mening...(Ja, geliefde lezers, dat kan óók!).

Voor het nodige tegengeluid hierbij de mening van een Duitse 'Islamofoob' 'Islamoloog': 'Moslims mogen niet ritueel slachten maar de Joden wel want die zijn zo zielig omdat er nog maar zo weinig van zijn.'

Tsja, ook dàt is een mening...

7 opmerkingen:

  1. En volgens de occupy groep heeft het grootkapitaal de schuld van alles....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk hadden de banken en overheden eerder moeten ingrijpen maar wie wilden er zo graag een derde hypotheek, een nieuwe TV 'omdat de oude al ruim een jaar oud is' en een fijne lening om op vakantie te kunnen gaan? Juist, de consument zèlf! Laat ons dus eerst de hand in eigen boezem steken voordat we een beschuldigende bvnger wijzen...Goed punt, Sjoerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ook mee eens, het zijn de mensen die hun kapitaal aan de bankier gaven om er achteraf veel meer terug te krijgen en de bankier deed hetzelfde weer enz enz totdat de boel ontplofte.
    wie is er dan de schuldige ?
    Degene die veel geld wilt verdienen zonder er voor te werken.
    Wie droomt daar NIET van ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het raar dat 1 persoon 1000 personen waard is.
    Maar goed, iedereen blij en nu geen ruzie meer maken!

    Israel is erg triest, en het is net of men ook niet anders wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, die Duitse Islamoloog is toch stiekempjes een echte anti-semiet. Want semieten zijn joods,islamist en wonen in Arabie en noord Afrika en in de diaspora.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijna alles heeft te maken met hebzucht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een knappe analyse van de toestand in de wereld, met een werkelijk héél indringend einde die je beslist aan het denken moet zetten... bedankt Terrebel, dat jij zo goed verwoord wat ik denk!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!