Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, juli 18, 2008

Stemmen

SF87 is boek nummer 12 van dit jaar en is een Science Fiction-bundel met verhalen die een aardig beeld opleveren van de tijdsgeest. Zo zijn er verhalen over een grote atoomramp en over het eerste contact met buitenaardsen.

Het zijn niet altijd de buitenaardsen die voer zijn voor complot-theoriën maar vaker "gewone" machthebbers. Af en toe schrijf ik hen met een paar vragen die mij bezighouden. Zo kwam het dat ik vandaag antwoord ontving op een tweetal vragen. Keurig per brief en ondertekend kwamen de antwoorden dit keer van de hand van Lodewijk Asscher, loco-burgemeester van Amsterdam. Hier kunt U lezen wat hij antwoordde nadat ik mij afvroeg waarom de bereden politie pardenpoep niet hoeft op te ruimen en waarom er niet preventief gefouilleerd wordt in Amsterdam-Zuid terwijl daar de meeste criminelen wonen.

Van mij hoeven criminelen niet bijvoorbeeld door een halsband met een chip erin 24 uur per dag in de gaten te worden gehouden want ik leef niet graag in een natte droom van Adolf H.

Inmiddels worden katten uitgerust met een halsband met GPS-ontvanger. Het duurt dus niet lang meer of mensen doen dat ook hun kinderen aan en de maatschappij haar criminelen. Hoe lang nog voordat we zo'n ding krijgen geïmplanteerd bij geboorte? Meteen maar met een camera'tje en geluidsontvanger erin.

Dan kan de overheid ook makkelijk controleren of wij niet stiekem roken, kritiek leveren op het overheidsbeleid of mensen blij maken zonder er iets voor terug te verlangen. Mooi dat de overheid zorgt voor een rookvrije drinkomgeving en rookvrije werkomgeving. Maar wanneer komt de stofvrije werkomgeving voor bouwvakkers of de benzinedampen-vrije leefomgeving voor gewone burgers? Heeft die geen recht op schone longen? Weg dus met bussen, vliegtuigen, fabrieken, brommers,...Precies. Ook dat zou een onzinnig besluit zijn.

De overheid bemoeit zich met ons op de verkeerde gebieden. Zo wordt een stichting die voormalig psychiatrisch patiënten steunt met hun terugkeer in de samenleving niet langer gesubsidieerd. In dit geval spreekt de overheid van "Eigen verantwoordelijkheid".

Nu maar hopen dat burgers inderdaad hun verantwoordelijkheid nemen en de conclusie trekken een volgende keer niet meer op CDA, PVDA of CU te stemmen.


Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Riek Schagen en dat van György Kolonics

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!