Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, december 31, 2006

Kerstreces

Kerstreces

't Is slecht, het kost onnodig veel geld en in wezen heb je er helemaal niets aan. Vuurwerk afsteken past dus mooi in het rijtje van roken, drinken en Talpa kijken. Toch vind ik het leuk om vuurwerk af te steken. Discussies erover ga ik dan ook niet uit de weg omdat ik achter mijn standpunt sta.

Het standpunt van Jan Terlouw vanuit zijn functie van lid van het Platform Energietransitie Gebouwde Omgeving en zijn vriendjes van de woningcorporaties is dat huurders verder moeten worden uitgebuit en wel op tweeledige wijze: zij moeten worden verplicht de door hen gehuurde woning beter te isoleren en als de woning dan eenmaal beter is geïsoleerd moeten zij worden gedwongen meer huur te betalen. Dat is beter voor het milieu en zo, aldus Jan Terlouw. NEEN, meneer Terlouw; de woningbouwverenigingen moet worden gedwongen goede woningen op te leveren. Doen zij dat niet dan mogen zij bijvoorbeeld 5 jaar lang geen huurwoningen op de koopmarkt zetten. Zo.

Uiteraard zond ik de heer Terlouw daarover een brief.

Mijn kritiek in deze lijkt terecht al is dat niet altijd makkelijk te beoordelen. Zo heb ik -zelfs- wel eens kritiek op de SP en was het bijvoorbeeld niet eens met hun standpunt dat het koningshuis moet worden afgeschaft. Wel pleit ik voor afschaffing van de monarchie omdat dat nu eenmaal een niet-democratisch beginsel is. Het koningshuis kan een mooie rol vervullen als ambassadeurs van dit mooie land maar ook als "ouders" van alle Nederlanders. Zo had je Juliana bij wie je, naar mijn gevoel, je moede hoofd op de schouder kon leggen en die je dan troostende woorden toefluisterde en je een snoepje toestak; zo heb je Beatrix die je vermanend toespreekt wanneer je stout bent geweest maar je ook voorhoudt dat je het wel red, zolang je er maar de schouders onderzet. Straks hebben we Koning Alex (of toch maar Willem IV?) die zegt:"Als je straks je huiswerk afhebt roken we samen een jointje. Goed?". Ofwel: ik heb niets tegen de leden van het koningshuis.

Wel heb ik iets tegen "de muziek van tegenwoordig". Ik heb mijzelf vandaag verplicht te luisteren (en te kijken, dat schijnt erbij te horen tegenwoordig) naar de grootste hits van het afgelopen jaar. Een paar nummers zeiden mij wel wat. Maar ja, dat bleken doorgaans covers te zijn van liedjes die al oud waren in mijn jeugd. Tsja, ik moet maar'ns toegeven dat ik oud ben geworden...;-)

Gelukkig ben je nooit te oud om te lezen en las ik op de valreep van het jaar boeken nummer 10 en 11 uit, waarmee ik bijna m'n ideaal van gemiddeld één boek per maand heb gehaald (Tussendoor lees ik natuurlijk ook kranten, opniebladen, toilet-graffiti, wetenschappelijke tijdschriften, strips en raadsstukken "I always get my sin" bevat een bloemlezing van hilarische versprekingen die Nederlanders kunnen maken wanneer zij Engels spreken en "Onder Water" is het debuut van Olga de la Fontaine, dat ik eindelijk heb kunnen uitlzezen. Leve het kerstreces!

1 opmerking:

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!