Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, september 26, 2008

Bevoorrecht

Als tiener onderweg naar school zag ik wel eens zo'n mannetje op een bank zitten. Naast zich een boodschappentas. In zijn hand een sigaret. Op zijn gelaat een uitstraling van intense tevredenheid. Hij had alles al gehoord. Hij had alles al meegemaakt. Niets kon hem nog van zijn stuk brengen. Soms was ik dan een beetje jaloers. Vandaag was ik zelf zo'n mannetje.

Vandaag fietsten de tieners over het fietspad waaraan het bankje lag waarop ik zat. Naast mij een boodschappentas. In mijn hand een sigaret. Op mijn gelaat een uitdrukking van intense tevredenheid. Ik heb alles al gehoord. Ik heb alles al meegemaakt. Niets kan mij nog van mijn stuk brengen. Soms ben ik dan een beetje jaloers. Ooit was ik zelf zo'n tiener.

Het zijn tieners die hun leven geven voor vrede en democratie. De moeder van één van hen strijd tegen de zinloze oorlogen die jonge mensen het leven kosten. Haar eigen zoon is omgekomen in zo'n schijnbaar nutteloze strijd. Het is Cindy Sheehan, de moeder van een in Irak omgekomen soldaat. Cindy Sheehan vroeg haar president waarom haar zoon zijn leven moest geven. Het antwoord is hij haar nog immer schuldig. Cindy Sheehan heeft met haar akties bereikt dat miljoenen anderen overtuigd zijn geraakt van het feit dat een conflict niet met geweld moet worden opgelost. Wat velen nog klaarblijkelijk moeten leren is dat geweld alleen maar leidt tot meer geweld. Altijd.

Vandaag verliep voor ons meer dan vreedzaam. Terwijl buurman Vincent de laatste hand legde aan onze woonkamervloer zorgden vriend Hans en zijn auto ervoor dat mijn zoon nu een garderobekast en een bed van een groot Zweeds woonwarenhuis in elkaar aan het zetten is. Langzamerhand wordt ons huis weer echt bewoonbaar. Al heb ik nog wat spierpijn in m'n vingers van de laatstgeleerde gitaaroefeningen en zie ik een beetje op tegen m'n eerste zangles morgen, ik voel mij als mens zeer bevoorrecht.

De link van vandaag is die naar een Youtube-filmpje van een beroemde sketch van Abbott & Costello: Who's on first. Diverse variaties zijn uitgekomen waarvan één der bekendse er eentje is met een hoofdrol voor George Junior.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Maurits van Nierop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!