Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, maart 27, 2011

Zielig

Gisteren was ik met mijn zoon naar The Adjustment Bureau, een film die het thema behandelt: "Hebben wij ons eigen lot in handen?" Wat mij betreft een goede film want hij voldeed aan de twee criteria die ervoor zorgen dat ik iets "goed" vind: Hij was onderhoudend én zet aan tot nadenken.

Donderdag en vrijdag vooral thuis gewerkt. Zo heb ik facturen verstuurd, m'n administratie gedaan, m'n Ondernemingsplan gepimpt en ettelijke kilo's aan oude dag-, week- en maandbladen uit huis verwijderd. Nu is m'n huis een stukje lichter. En ikzelf ook dankzij rondrennen, dansen en het uithalen van acrobatische toeren op diverse podia in den lande.

Nu wilde ik graag een beetje afvallen dus dat gaat goed. En mooi dat ik niet besloot om naar Brazilië te gaan om af te vallen want ik las laatst in de krant dat president Obama daar is aangekomen.

(Oe, spannend: hoeveel mensen zouden die grap door hebben?)

Zou je in Brazilië trouwens meer vegetariërs hebben dan hier?

Kijk, dat iemand geen vlees eet omdat de darmen het niet kunnen verwerken of omdat men het gewoon niet lekker vind, dat begrijp ik nog. Veganisten zijn ook nog wel geloofwaardig (behalve wanneer ze pudding met gelei eten want daarin zit doorgaans extract van runderbotten. En dan nog chocolademousse en gezichtsmaskers waar vaak gelei in zit, gemaakt van varkenshuid) maar sommige vegetariërs vind ik gewoon raar. Ze eten geen vlees omdat ze dat zo zielig vinden voor die beesten. Maar met vis eten hebben ze geen problemen. Zouden ze ooit een forellenkwekerij hebben bezocht? Of een andere naam hebben bedacht voor dat spul wat bij vissen aan de botten zit? Ik betwijfel dat. Eigenlijk kunnen deze mensen zich geen vegetariër noemen maar zijn ze pescotariër.

En dan: "Ja, maar alles wat leeft moet met respect worden behandeld." en dan rustig een hele krop sla wegwerken. En worteltjes. Sorry, maar ook worteltjes gebruiken zuurstof, nemen voedsel tot zich en vermenigvuldigen zich. Een geaccepteerde definitie van "leven". "Ja maar, die denken niet." Misschien niet maar er zijn ook mensen die niet denken. Denk maar aan PVV-stemmers coma-patiënten.

Wie écht geen levende wezens wil doden wordt fruitist. Die plukt nog geen appel omdat-ie dat als moord ziet maar wacht netjes tot het voedsel vanzelf uit de bomen valt. Hoe ze dat dan doen met bijvoorbeeld worteltjes? Geen idee.

Worteltjes zijn misschien minder fotogeniek dan zeehondjes maar hebben ze alleen daarom geen recht op een fatsoenlijk leven? Bovendien worden elk jaar hooguit maar een half miljoen zeehondjes omgebracht tegenover miljoenen worteltjes per dág. En het zijn zeehondjes die - met hulp van Lenie't Hart van zeehondencrêche Pieterburen - verantwoordelijk zijn voor de bedreiging van diverse vissoorten in de Waddenzee. Maar ja, vissen zijn volgens vegetariërs niet zielig.

Voor de liefhebbers: hier een filmpje van mijn collegae en mij in aktie op een feestje, vorige week zaterdag. Kijk maar of u mij kunt zien op het podium...



Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Geraldine Ferraro en Floor van der Wal

9 opmerkingen:

  1. Nee, geen idee wie je bent.

    Ik vind dat mensen vooral zelf weten hoe ver ze willen gaan, in het diervriendelijk zijn.
    Geen vlees eten en wel gelei, heb ik geen bezwaar tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect voor alles dat leeft is een mooie universele norm.
    Natuurvriendelijke groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jaaa, heb je gevonden in de video.....schreef de vegetarier!

    grtz!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm, vlees, vis.. maar ook groenten en fruit natuurlijk. Als je maar niet zoveel weggooit, dat vind ik veel erger. Als je weet hoeveel kilogram een persoon gemiddeld weggooid, schande.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Owh ja, je grap over Obama is komisch... ;-)

    Love AS Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vegetarier is volgens mij een luxeprobleem.
    In tijden van hongersnood wordt letterlijk alles wat eetbaars is opgegeten.
    wat niet betekent dat dieren niet met respect dienen behandeld te worden ook al zijn ze voor de slacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er moet respect zijn voor de beide kanten ! Vegetarisme is een mooi begrip , maar om vlees te vervangen moet je andere vezels nemen en deze zijn schandalig duur !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem08:41

    Ja, die film staat bij mij ook op het programma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die grap was lang niet zo grappig toen je het daarna als grap markeerde. :P
    Wat betreft de worteltjes enzo, ben ik helemaal met je eens, dat vind ik ook zielig, wortels hebben óók gevoel. Vandaar dat ik bloemkool eet.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!