Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

maandag, juni 08, 2015

Wie was Edward Bernays?

Nieuws is zelden objectief

Wij geloven alles. Zo lang het maar overtuigend wordt gebracht. Nieuwsberichten bijvoorbeeld. Voor sommigen zal het shockerend nieuws (...) zijn maar...niet alle nieuwsberichten zijn waar! Zie bijvoorbeeld: http://www.cracked.com/article_22406_6-insane-news-stories-about-terrorism-that-were-total-b.s..html (Engels)

Sigmund Freud

Dat wij zoveel producten kopen die wij eigenlijk helemaal niet nodig hebben en zoveel dingen geloven die helemaal niet waar zijn ('U kunt niet zonder!' Zo schoon is uw was nog nooit geweest!' 'Alle moslims zijn monsters!') komt voor een deel op het conto van Edward Bernays. Hij gebruikte een paar ideeën van zijn oom Sigmund Freud om ons onderbewustzijn te sturen en dat 'public relations' te noemen. Hij bedacht ook dat zijn theorieën niet alleen voor producten konden worden gebruikt maar ook voor politieke ideeën. Eng, niet? Lees hier meer over deze meneer en de ideeën die in onze tijd voor heel veel (geld)problemen zouden zorgen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Bernays

Vrouwen rookten door marketing

Ook is het waarschijnlijk aan hem te wijten dat duizenden mensen aan longkanker zijn gestorven. In opdracht van de tabaksindustrie bracht hij vrouwen aan het roken met een zeer gerichte reclamecampagne.
http://www.nrc.nl/simone/2014/10/24/met-een-glanzende-pruik-in-het-publieke-zonnetje/ Verderfelijk? Indertijd vond men van niet. Zoals tegenwoordig fabrikanten van snoep vinden dat niet zij maar ouders verantwoordelijk zijn voor veel te dikke kinderen.
Niet alleen producten maar ook ideeën kun je mensen aansmeren. Mensen weten niet wat zij willen en marketeers weten dat. 

Politici waren en zijn dan ook erg blij met Edward Bernays.



In de categorie 'wat ik vreemd vind' vandaag: Mensen die beweren dat Weightwatchers heel goed werkt om af te vallen maar jarenlang blijven terugkomen.


2 opmerkingen:

די מריו zei

Helaas zijn wij mensen beïnvloedbaar in vele dingen. En dan juist is het logische nadenken ver van de baan.

Love As Always
Di Mario

Claudia Rahanmetan zei

Ik vind sommige media en marketing- en reclamebureaus vaak verderfelijk vanwege de onjuiste informatie die ze verschaffen.