Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, maart 31, 2011

Stijgen

De Nederlandse F16's die boven Libië gaan vliegen zullen alleen maar controleren of de Libische luchtmacht zich aan de opgelegde regels houd en de no-fly zone respecteert. Daadwerkelijk doelen bestoken is niet toegestaan voor onze piloten.

Als de troepen van Kaddafi moeten worden aangepakt zal Nederland dat overlaten aan de coalitie-genoten. Nederland houdt het bij een opgeheven vingertje van de minister richting Kaddafi. Die dat ongetwijfeld als zeer schokkend zal ervaren.

Heel Nederland was geschokt te horen dat een 12-jarig meisje in Groningen beviel van een gezonde dochter. Zij zou zelf niet geweten hebben dat zij zwanger was en wie de vader is van het kind wordt nog uitgezocht. Persoonlijk denk ik aan iemand die sex met haar heeft gehad; een experimenteer-vriendje? Vader, oom of buurman? De schoolmeester?

Pas als zou blijken dat zij zwanger is geraakt van de juf moeten wij ons écht zorgen gaan maken. Dan klopt er echt iets niet (Flauw grapje. Sorry...) Natuurlijk: als de dader een volwassene blijkt te zijn dan dient die te worden gestraft. Zo luidt nu eenmaal de wet. En als de sex dan ook nog'ns tegen haar wil heeft plaatsgevonden...

Maar dat een meisje van 12 moeder wordt is helemaal niet zo uitzonderlijk.

In veel landen en culturen is het heel normaal om als 12/13-jarige je eerste kind te krijgen. Nog niet zo heel lang geleden in Nederland ook. Mijn overgrootmoeder was zelf 13 toen zij haar eerste kind kreeg. Maar dat was dan wel in Indonesië.

Wij (in het "Rijke Westen") zijn opgevoed met het idee dat je eerst een bestaan moet opbouwen en dan pas aan kinderen moet beginnen. Andere culturen vinden dat kinderen aan het begin horen te staan van dat bestaan. Maar ja, daar zijn kinderen ook wezenlijk onderdeel van de pensioenopbouw. Bijvoorbeeld.

Je zag dan ook dat toen Nederland pensioenplannen ontwikkelde dat de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen begon te stijgen.

Voor de liefhebbers: de foto's van onze skivakantie zijn uitgezocht. Het resultaat is te vinden op onze Flickr-pagina's.

11 opmerkingen:

  1. Anoniem21:08

    Ah, nu snap ik waarom je op twitter zo duidelijk antwoorden kan! Het zijn je roots!! Idd heb je gelijk. Vrouwen kregen vroeger veel eerder kids, maar we stierven ook veel jonger. Rond de 40 a 45 jaar als ik me niet vergis!
    Ik moet er niet aan denken om mijn dochter van 12 zwanger te zien! Maar een ding weet ik zeker! Mocht het ooit gebeuren dat ze in zo'n situatie zou komen, dan zal ik haar steunen en niet veroordelen! Iedereen heeft zijn mening klaar terwijl niemand precies weet hoe of wat!
    Baik malam teman blog anda Sillyme

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem21:45

    de tijden zijn veranderd.
    nu gaan oma's van 60 naar Italie om toch nog zwanger te geraken en poseer la Paay naakt in de playboy.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, hoe het nou komt, dat is natuurlijk voorlopig nog de vraag. Nou niet helemaal hoe het komt, want dat heb ik wel geleerd. Maar ehhh, van wie het komt dan.

    Vliegen zonder bommen. Als ze dan maar niet iemand willen oppikken van de grond. Straks zijn we die kippenhokken ook nog kwijt.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier in Nederland is het niet gewenst dat kinderen kinderen krijgen.
    Maar te oud is ook niet goed.
    We kunnen het een beetje sturen allemaal.
    Dat gelukkig wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu ze er toch zijn... ik geloof niet meer in sprookjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iedereen heeft altijd zijn mening klaar terwijl niemand precies weet hoe of wat, en waarom zouden ze precies moeten weten hoe en wat. Laat een ander in zijn waarde. Ik ben het voltallig met Silly eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat hebben we daar eigenlijk te zoeken Terrebel? Het rijke westen valt zomaar een land binnen, legt het ook zijn regels op... persoonlijk vind ik dit een oorlogsdaad, hoe je het ook draait of keert.
    En laat een kind zo lang mogelijk kind blijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mijn neef Bopske sloeg zijn laptob aan gort omdat er geen F16 op zijn toetsenbord zat.TRanen in onze ogen toen wij hem bezg zagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die dwaze missie kost ons hopen geld ... waarom ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mensen oordelen zo vaak...ik hoop dat het meisje in ieder geval de steun krijgt die ze verdiend. Las vandaag dat ze misschien wel een andere identiteit krijgt, vreselijk.

    12 jaar is erg jong. Een kind nog.
    Maar ach, ik was zelf 20, al twee jaar getrouwd zelfs, en ook daarover kreeg ik erg veel opmerkingen. Een collega ging zelfs zo ver te zeggen: het moest niet mogen..sjugt.

    Kwam je even een fijn en zonnig weekend wensen.
    Grts :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem09:56

    12 jaar is voor Nederland jong. Hier kunnen kinderen gelukkig lang kind zijn. In arme landen is dat anders. Hoop dat ze goed opgevangen en geholpen word. Ctje

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!