Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, mei 19, 2015

Vaatwasser of handwasser?

Als alleenstaand vader bemoei ik mij wel eens met het huishouden. Mijn 19-jarige zoon is druk met school en bijbaan en ik ben vooralsnog werkloos. Niet meer dan logisch dus dat ik de lopende huishoudelijke taken op mij neem. Afwassen bijvoorbeeld. Wij zijn maar met z'n tweeën dus met de hand gaat dat een stuk sneller dan met een vaatwasmachine.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat een vaatwasser beter is voor het milieu dan afwassen met de hand. Die onderzoeken gaan er van uit dat je de volledige afwas lang (6 potten of pannen en acht borden met acht glazen en 16 stuks bestek) de kraan laat lopen en geen sopje maakt. Ja, in dat geval verbruikt de handwasser meer warm water dan de vaatwasser en dat is dus niet alleen duurder maar ook nog slecht voor het milieu. Koop dus allemaal een vaatwasser!

Maar voordat u naar de winkel rent: beseft u dat de handwasser goedkoper (én sneller!) is wanneer het gaat om de afwas voor twee personen. Beseft u ook dat verreweg de meeste handwassers (in Nederland althans) een sopje maken en niet de kraan laten lopen. Beseft u ook dat de productie van een vaatwasmachine een heel stuk slechter is voor het milieu dan de productie van een afwasborstel.

Alles in overweging nemend wint de handwasser het van de vaatwasser. Bovendien: onze keuken telt nog geen 6 vierkante meter. Dus waar laten wij zo'n apparaat?

Heb ik alle argumenten gehad of zie ik nog iets over het hoofd? O ja: zeepgebruik. Wat gebruikt meer zeep: een hand afwas of een machine afwas

Vooruit, omdat u het zo lief vraagt nog één dingetje over het huishouden:

Ik ken mensen die dagelijks de toiletpot schoonmaken. Dan vraag ik: 'Wanneer maakte je voor het laatst de deurkruk van de toiletdeur schoon? Daar zitten namelijk meer slechte bacteriën (slechts 7 procent van alle bacteriën is 'slecht') dan op de toiletbril.' Dan krijg je zo'n verweesde blik. Erg grappig!

Een laatste argument: kinderen die thuis een vaatwasser hebben staan hebben maar liefst 40% meer kans op het ontwikkelen van allergieën dan kinderen bij wie thuis de afwas met de hand wordt gedaan. In een vaatwasser worden inderdaad veel kwalijke bacteriën gedood. Maar ook de goede.



5 opmerkingen:

  1. hahaha, kijk hier kan ik wat mee, vaatwasser of handwasser, hangt natuurlijk van je handen af, als je dan weer richting reuma gaat, en zware potten en pannen niet meer vast kunt houden of telkens kramp in je vingers krijgt of geen gevoel meer hebt, dan raad ik toch een vaatwasser aan, plus dubbel aan bestek en servies in de kast, ik ben nog maar alleen, de vaatwasser is al ouder dan dat, gezin van 3, plus kat... ;-) En wat de poeder betreft, van deskundigen, lees reparateurs heb ik geleerd, een vaatwastablet mits deze uit alleen poeder bestaat, door de helft hakken, meer dan genoeg om de vaat schoon te krijgen.

    Wat dan ook nog een kunst is, als je je vaatwasser weer te vol doet, kun je hem nog een keer laten draaien, het valt dus nog niet mee allemaal :P Handwas is misschien ook beter voor het millieu, had er nooit een hekel aan, is puur medisch hier.

    De toilet schoonmaken, haahahahaha ja dat vraag ik ook altijd, wanneer heb je de deurklink voor het laatst gedaan? Of van die zwarte vlekken rond de deurklink, en mensen die maar ziek blijven worden in een huishouding... aan de ene kant bezig zijn met voedsel en keuken moet schoon? ahum... Ik doe dat dus als ik mijn toilet schoonmaak, dan ook het lichtknopje, closethouder en de deurklink en eromheen. :D

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja vergeet nog één ding jongeman. Tijdens het afwassen kun je mooi praten met je kind. Dat is zo wie zo iets wat ouders te weinig doen. Tijdens het afwassen heb je daar heel veel tijd voor.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij komt nooit ofte nimmer een vaatwasser in huis lieve Terrebel, mijn kokkie mag dan al veel potten en pannen vuil maken bij het beoefenen van zijn hobby, de afwas doe ik zelf net zoals jij! Ik verdenk er de voorstanders van aandelen in de fabriek waar ze dergelijke dingen produceren te hebben... wat denk jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier wel een vaatwasser in huis. Maar we laten hem niet zo veel draaien. Meestal is het even met de hand in een sopje.
    Hier worden de deurklinken regelmatig schoongemaakt ;) Want bah bah bah.. al die bacteriën van andere mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. er zou prima een afwasmachine in onze keuken passen, zelfs de wateraansluiting zit er al, maar ik vind het smerige apparaten.
    Ik gruwel van de hel zooi druipend van de etensresten in de rekken zetten maar eerste handmatig afspoelen is dubbel werk én dubbel waterverbruik.
    Bovendien moet je onnodig veel vaatwerk in huis hebben als je maar met twee mensen bent om een volle machine te kunnen draaien.
    Niets voor mij dus maar dat is ieder voor zich.
    Hier wordt bij iedere schoonmaakbeurt van de wc de deurkruk meegenomen, én het handeltje van het bezetplaatje én het lichtknopje én de kraan én de doorspoeler .
    Eigenlijk is alles, behalve de kraan, wat overbodig omdat ik er van uit mag gaan dat men na de gedane zaken de handen wast en pas daarna aan al die andere dingen komt.Maar toch.....je komt met voldoende ándere microben aan je handen binnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!