Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, januari 08, 2020

Wat als wij allemaal werkloos zijn?

Mensen gaan er vaak van uit dat anderen precies zo denken en handelen als zij zelf. Op zich niets mis mee want dat is gewoon de menselijke natuur. Ons inleven in anderen is nu eenmaal niet altijd makkelijk. Uiteraard ben ik geen uitzondering op die regel. Zo ga ik er van uit dat omdat ik weet dat mensen boos worden als je hen beledigd, dat anderen dat ook weten. Toch zijn mensen verbaasd dat iemand boos wordt wanneer je hen beledigt. Dat ik weet dat de kans groot is dat een koffiekopje stuk valt wanneer je dat half op de rand van de tafel plaatst betekent niet dat een ander dat ook weet. Maar wel verbaasd uitroept: 'Het was toch niet mijn schuld dat dat kopje stuk viel?' Bijvoorbeeld.

Met dat eenvoudige gegeven in het achterhoofd moet ik dan ook altijd grinniken wanneer iemand beweert dat alle werklozen lui zijn en niets anders doen dan de hele dag in bed liggen en hun handje ophouden. 'Tja', denk ik dan. 'Voor mij is nu duidelijk wat jij gaat doen wanneer jij je baan kwijtraakt bij de eerstvolgende ontslagronde bij het bedrijf waar jij nu werkt.'

Nog even en dan kunnen werkenden en niet-werkenden elkaar niet meer in de haren zitten vanwege het verschil in arbeidsstatus want over enkele decennia zijn wij allemaal werkloos omdat robots en computeralgoritmes ons vervangen. Maar willen wij niet allemaal meer vrije tijd? Nou dan!

Maar als wij geen geld meer verdienen, hoe moeten wij dan betalen voor de spullen en diensten die wij willen? Iedereen aan de uitkering soms? Maar hoe moeten wij dat dan betalen? Nou eh...misschien is het idee van het basisinkomen dan toch eens de moeite van het overdenken waard?

https://decorrespondent.nl/10065/basisinkomen-de-utopie-van-gratis-geld-in-14-vragen-en-antwoorden/766571617020-10489360

U moet niets hebben van die rare nieuwerwetse ideeën? Gelukkig dan maar dat het idee van een onvoorwaardelijk basisinkomen ouderwets is. Zo was ook Martin Luther King Jr. al een voorstander van het plan:


Meer lezen? Mijn verhalenbundels

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

5 opmerkingen:

  1. mensen kijken altijd vanuit hun eigen oogpunt naar een situatie en dat is normaal. In die andere zitten ze (nog) niet.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk ben ik nooit beledigd, een fatsoenlijk mens zal mij nooit beledigen, en een onfatsoenlijk mens kán mij niet beledigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ging werken en verdiende zoveel als een werkloze.....
    ik weet niet, eerlijk is het allemaal niet....
    * Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De vraag is wie dat zal betalen als we allemaal vervangen worden door computers en robots en we toch van alle vrije tijd die we hebben willen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat je zegt, dat je weet wat zij zouden gaan doen als.. hahahaha

    X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!