Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, augustus 20, 2009

Vergelijking

Gisteren genoten van een avondje gitaarspelen en muziekluisteren met buurvrouw Winonah en vanmorgen genoten van repetities ten behoeve van de show van zaterdag aanstaande.

Hoezeer ik ook geniet van de discussie die hier te volgen is, als je gesprekspartner termen als "gezichtsverlies", "standpunten", "toevoegen aan favorieten/bookmarks", "brief versturen", "provoceren" en "lachen als een boer met kiespijn" niet kent dan wordt het lastig om te "praten". Ik vind het echter wel een leuke uitdaging om aan een 16-jarige VMBO basis kader-scholier duidelijk te maken wat ik bedoel dus ik zal het nog wel even volhouden.

Genieten van dit mooie on-Hollandse weer houd ik ook nog wel een tijdje vol. Al is het geen pretje om een volle bus of tram te delen met tientallen deodorant- en zweetgeuren door elkaar gemengd. Toch zou ik niet zonder reukvermogen willen leven. Je staat er misschien zelden bij stil maar stel dat je niet kon ruiken? De lol van lekker eten zou verdwijnen; het vinden van een levenspartner zal ernsig worden bemoeilijkt (sex wordt opeens ook veel minder leuk!) en je zou het als een groot gemis ervaren als je je eigen kind niet meer kon ruiken. Zo zijn er wel meer voorbeelden.

Daarom vond ik het ook opmerkelijk dat uit onderzoek bleek dat indien mensen een zintuig moesten missen en zij zelf konden kiezen zij zouden kiezen voor het verlies van reukvermogen en liever zicht, gehoor en de overige zintuigen zouden behouden.

Het liefst verlies ik geen van allen. Natuurlijk. Stel je voor dat je geen muziek meer kunt luisteren! Dat zou toch verschrikkelijk zijn?

Luister maar eens naar deze beauty van Claw Boys Claw


Dankzij internet is muziek eenvoudiger toegankelijk dan voorheen. Zo ben ik groot voorstander van Blip.fm en luister ik graag naar de ochtend-radioprogramma's van Swansea Sound die ik niet via de kabel of ether kan ontvangen.

Ik begrijp dan ook niet dat mensen sites als Pirate Bay proberen op te doeken. Het blijkt dan ook niet om de artiesten te gaan maar om de platenmaatschappijen. Die verdienen grof geld aan de verkoop van CD's terwijl de betreffende artiest blij mag zijn met de ontvangst van een cent of 2 per verkochte geluidsdrager. Vaak wordt zelfs dat bedrag niet gehaald. Artiesten verdienen veel meer aan concerten waar de platenmaatschappijen dan weer minder aan verdienen. Steeds meer muziek wordt dan ook door de artiest zelf aangeboden. Bijvoorbeeld via Myspace kunnen bezoekers een paar liedjes gratis beluisteren. Op dezelfde pagina staat vaak een tourlijst en zo lokt de artiest bezoekers naar concerten. Die dan vaak ter plekke ook nog een CD'tje en een T-shirt kopen.

Ja maar, muziek verspreiden en verspreiding mogelijk maken is toch illegaal? Nu nog wel ja. Maar waarom is het dan niet illegaal om melding te maken van radarcontrole's op de weg zodat automobilisten de kans wordt geboden om een boete te ontlopen? Ook daarmee werk je crimineel gedrag in de hand én beroof je de Staat der Nederlanden van extra inkomsten. Het zou vrijwel hetzelfde zijn als bijvoorbeeld via Twitter doorgeven waar er een fiets zonder slot staat. Ik vind dat geen vreemde vergelijking.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Pieter Lutz

P.s. Commentaar leveren op de foto en filmpjes van gisteren mag nog steeds! (Hint, hint)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!