Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, augustus 22, 2011

Informatie GVB

Vanwege andere prioriteiten betreffende mijn tijdsindeling vandaag alleen maar de integrale plaatsing van mijn reactie op de reactie van het Amsterdams Gemeentelijk Vervoerbedrijf op de brief die ik hen onlangs stuurde. En vooruit: ook de mededeling dat ik gisteravond leuk heb gewerkt in Haarlem met een fantastisch stel mensen, dat het een beetje laat werd en dat ik zo dadelijk de deur uitga voor een fotoshoot...

Maar affijn:


Mijn antwoord op de reactie van het GVB van vandaag:

Geachte heer of mevrouw Klantenservice GVB (dat is blijkbaar uw naam),

In mijn eerder schrijven vermelde ik specifiek de aankondigings-posters die reizigers van informatie horen te voorzien. Ongetwijfeld heeft u uitgebreid gecommuniceerd over het langer dan gepland gesloten zijn van de metrotunnel maar helaas heeft informatie hieromtrent mij pas achteraf bereikt.

Maar ik zal voortaan elke dag even een kijkje nemen op de website van het GVB. Het is een bijzonder ernstige fout van mij dat ik dat niet eerder besloten heb want de informatie is - hoewel niet direkt te vinden en vrij omslachtig beschreven - zeer uitgebreid. (Ook moet ik natuurlijk gewoon wekelijks langskomen bij het GVB informatiepunt en informeren of er inmiddels nieuwe folders zijn over nieuwe ontwikkelingen binnen het openbaar vervoer in Amsterdam.)

In elk geval uitgebreider dan de mededeling op een poster op station Waterlooplein:
"Dit (metro)station is gesloten
Alternatief reisadvies:
Neem pendelbus 59 naar Centraal Station,
Weesperplein,
Wibautstraat,
of Amstelstation"

Op Metrostation Centraal Station staat dezelfde mededeling waarbij "Centraal Station" is vervangen door "Waterlooplein"

Onwetende reizigers (bijvoorbeeld mensen die niet dagelijks uw keurige website bezoeken) staan dan voor een raadsel en gaan er van uit dat zij vanaf één der genoemde alternatieve haltes verder kunnen reizen met de metro.

U had net zo goed kunnen melden: "Dit station is gesloten. Neem het vliegtuig naar Rome." Ook dat is een mededeling die op zich correct is maar de reiziger niet echt verder helpt. Tenzij die toevallig naar Rome wil en zonder tussenkomst van het GVB nooit had kunnen bedenken dat daar ook vliegtuigen heen gaan.

Overigens: tramlijn 9 gaat óók van Amsterdam Centraal station naar Waterlooplein maar het affiche vermeldt dat niet.

Mijn klacht is dus dat het GVB zeer onzorgvuldig omgaat met haar grootste bron van inkomsten, namelijk de reiziger. Ik begrijp dat u er ernstig mee in uw maag zit dat ook het Gemeentelijk vervoerbedrijf zwaar moet bezuinigen maar persoonlijk denk ik niet dat bezuinigen op drukinkt voor informatie-borden het verschil gaat uitmaken.

Ik stel daarom voor dat de tekst op de affiches wordt aangepast door iemand die verstand heeft van communicatie. Hierbij doe ik (zonder extra kosten voor u!) een voorstel:

"De metrotunnel tussen Amsterdam Centraal Station en Amstelstation is gesloten voor onderhoud tussen zaterdag 23 juli en zondag 4 september.

Om de overlast voor reizigers te beperken zet het GVB pendelbus 59 in om reizigers te vervoeren tussen de gesloten metrostations Centraal Sation, Weesperplein, Waterlooplein, Wibautstraat en Amstelstation. Tussen Centraal Sation en Waterlooplein kunt u ook gebruik maken van tramlijn 9.

Reizigers die verder wensen te reizen per metro wordt aangeraden te wachten tot na 4 september of eenvoudigweg pendelbus 59 te nemen naar Amstelstation vanwaar Metrolijn 50 de normale route volgt en de lijnen 51, 53 en 54 een aangepaste route rijden.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website www.GVB.nl. Ook kunt u bellen met klantenservice via het (niet gratis) nummer 0900-8011.

Onze excuses voor de overlast."

Helaas heeft het de betreffende medewerker van de afdeling Communicatie behaagd om te doen alsof hij of zij niet netjes is opgevoed. Wie namelijk wél is opgevoed zoals het hoort weet dat het in voorkomende gevallen tot de sociale conventie behoort om (al dan niet gemeende) excuses aan te bieden.

Ik stel het op prijs, meneer of mevrouw Klantenservice GVB, dat u mij personlijk uw excuses aanbiedt maar liever zie ik in de praktijk dat u pogingen onderneemt om zich beter op te stellen in uw communicatie-pogingen naar de reiziger toe.

Gaarne uw reaktie, het liefst in de vorm van een aanpassing van de informatie-voorziening.

Met vriendelijke groet en mijn dank voor uw recente en toekomstige reactie,

Dhr. T. W.

zondag, augustus 21, 2011

Leeg


Vrijdag had ik een paar uurtjes overleg betreffende een stichting waar ik vrijwilliger voor ben (Stichting HIOB: http://www.hiob.nl); iemand gaat zich bezig houden met het verbeteren van de website, een ander gaat hard zoeken naar een pand en zo verder. Wij kunnen nog wat fondsen gebruiken dus als u zich toevallig geroepen voelt...het rekening-nummer staat op de site...;-)

Zaterdag pleegde ik overleg in verband met twee Halloween-feesten waar ik aan mag meewerken en ging ik naar het afscheidsfeestje van een vriend die gaat emigreren. Toevallig was er ook een oud-collega van mij én iemand waarmee ik al zeker tien jaar samen op een e-mail discussielijst sta en met wie ik diverse e-mail-wisselingen heb gehad. Maar ontmoet hadden we elkaar nog nooit. Al hebben wij gemeenschappelijke vrienden.

Vandaag sta ik op het allereerste Burlesque-feest in Haarlem ooit, in café Kokonoches bij de Grote Markt. De deuren gaan open om 16.00uur en de eerste show is om 19:00uur. Misschien dat u in de krant leest hoe het was...

Aan de krantenkoppen kun je vaak al van alles aflezen. Als er bijvoorbeeld staat "Jongeren slaan grafstenen stuk" weet je meteen dat het gaat om blanke jongens...Als het namelijk meiden waren geweest (en ja, die doen ook stoute dingen), dan wordt dat specifiek gezegd. En gaat het om jongens waarvan de grootouders in Marokko zijn geboren dan staat er in de kop "Weer grafschennis gepleegd door Marokkaanse jongeren". Zo doen de media mee aan de grootste hobby van de Grote Gedoger: het zaaien van haat en tweespalt.

De vaste lezer weet dat ik graag mensen aan het zelfstandig denken zet. Vind ik gewoon leuk om te doen. Daarbij maak ik gebruik van argumenten, sarcasme en overige humor. En soms ben ik gewoon een beetje bot. Heb inmiddels wel gemerkt dat wanneer je op een weblog veel nuances aanbrengt dat zelden leidt tot meer reacties dan "Vind ik ook!" en "Helemaal met je eens!". Natuurlijk is het voor het ego leuk om steeds maar gelijk te krijgen maar zo kom ik zelf ook niet verder. Ik leer graag van anderen.

Vandaar dus dat mijn opmerkingen af en toe wat gechargeerd zijn. Ofwel: soms zet ik een mening erg zwart/wit neer. Vooral om discussies te krijgen want alleen met écht praten komen we nader tot elkaar. Vind ik.

Via direkte boodschappen (DM, ofwel "Direct Message") communiceer ik ook wel eens via  Twitter. Zo vroeg ik ooit een PVV-stemmer iemand om nu eens met argumenten te komen voor zijn beweringen. Daarop kreeg ik toegesnauwd dat ik nu niet met dure woorden moest komen...

Tsja, sommigen zouden nog zakken voor een IQ-test...;-)

Niet voor niets staan dan ook sommige PVV-stemmers "followers" bij mij in het linkenlijstje "funny" en niet onder "politiek". Mijn volgers-lijstje "Niet anonieme PVV-aanhangers" is overigens nog steeds leeg.