Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, januari 21, 2014

Boeken lezen of films kijken?

Gisteren begon ik met het nieuwe regime van twee maal per week sporten onder begeleiding van een fysiotherapeut; loopband, crosstrainer, abductieflexplectradeluxeofzo-apparaat...u kent het wellicht. Ik voel mij er wonderwel bij en het is nog gezellig ook! Gezellig met een bejaarde mevrouw over de zin en onzin van Bowls en Curling gepraat en de kennismaking hernieuwd met de vader van een vroegere karate-maat van mijn zoon. Leuk, niet? En intussen ben ik één van de mensen die wellicht de Blogparel 2013 wint voor dát weblogstukje in het Nederlands taalgebied dat laat glimlachen én nadenken: http://www.blogparel.nl/index.php/de-jury-aan-de-slag/ 

En er gebeuren meer leuke dingen: zo mogen wij straks een lezing bijwonen over het element Water, gegeven door een heuse scheikundige en morgen volgen wij vijf colleges sociologie waarbij onder meer vragen worden beantwoord als: 'Leeft Elvis nog ergens en waarom geloven zoveel mensen dat zo graag?' Hoe dat met u zit weet ik natuurlijk niet maar persoonlijk word ik erg blij van leren! Zó blij zelfs dat ik het oprecht tof vindt als iemand mij betrapt op een vooroordeel of een taalfout en en dat (respectievelijk 'die') met argumenten naar het verleden verwijst.

Misschien wel het mooiste nieuws van het afgelopen jaar was het bericht dat Justin Bieber stopt met zingen na zijn eerstvolgende tournee. ;-) Maar er waren meer momenten waarop mijn hart een vreugdesprongetje maakte. Persoonlijk was ik er bijvoorbeeld zeer content mee dat het mij gelukt is minimaal twee boeken per maand te lezen. Ik kwam tot een totaal van 25.
De gemiddelde Amerikaan van boven de zestien leest één boek per jaar. Zelf schaam ik mij eigenlijk al wanneer het in een maand niet gelukt is om twee boeken te lezen. Wat zou het gemiddelde gelezen boeken per jaar per volwassene zijn in Nederland en België? Hoe dan ook: ik heb mijzelf voorgenomen om voortaan niet meer dan drie boeken tegelijk te lezen: eentje bij mijn vriendin thuis, eentje bij mijzelf thuis en eentje voor onderweg. Ik mag ook niet meer dan twee boeken tegelijk schrijven want dan komt er eindelijk eens wat af. Zo is het idee. Nu ik dit al een paar weken volhoud merk ik in elk geval dat het mij wat rust geeft. 

Ik controleer inmiddels ook maximaal twee maal op een dag of er nieuwe mailtjes zijn binnengekomen en als ik een idee krijg voor een blogstukje of een verhaal ga ik niet panisch op zoek naar een pen of toetsenbord maar probeer ik de gedachte bewust vast te houden. Lukt dat niet dan was het blijkbaar niet zo'n belangrijke ingeving. Ook dat geeft rust.

Lezen geeft mij meer rust dan films kijken maar toch doe ik dat ook graag. Hoe zit dat met u? Heeft u in uw leven meer boeken gelezen of meer films gekeken?

4 opmerkingen:

  1. Wat zou het bijzonder leuk zijn om juist wel aan twee boeken tegelijk te werken. Aan de een gaan zitten, terwijl je met de gedachten bij de ander bent.. Spannend toch, schrijven dan he. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb duidelijk meer boeken gelezen dan films gekeken. Want films kijken zijn niet echt mijn hobby. Ik heb op dit moment niet zoveel tijd om te lezen, maar ik geniet er nog steeds van.

    Love As Aslways
    di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik meer films gezien heb dan boeken gelezen. Hoewel ik beiden enorm graag doe, boeken lezen en films kijken, komt het er tegenwoordig eerder van om een film te zien. En dan gaat het hard.

    Blog prijzen vind ik onzin. Het is pot jan 3 geen competitie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf ben ik een verwoed lezer: de geur die uit zo'n boek komt als je het open slaat... heerlijk! Maar niet alleen de geur is dat, ook de kennis die je er in opdoet of enkele uurtjes van de wereld zijn is lekker meegenomen!
    Proficiat met je nominatie lieve Terrebel, persoonlijk vind ik dat jij dat beslist verdient!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!