Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, april 29, 2009

Nul

Maar liefst zeker tenminste ongeveer 7 mensen zijn er in Mexico gestorven aan de Varkensp...pardon de Mexicaanse Griep. Bovendien zijn er in heel Europa al 13 mensen mogelijk besmet. Oei! Meteen maar even mondkapjes, Tiramisu Tamiflu en rubber handschoenen inslaan want ook volgens Ab Klink is de ziekte in potentie dodelijk. Als je zo gaat redeneren is liegen een veel dodelijker tijdverdrijf: "Nee hoor, Softenon is heel goed voor U" bijvoorbeeld...Ik heb geen zin om hier een hele tirade te gaan houden over bangmakerij door overheden en media. Morgen is het namelijk Koninginnedag en vandaag haalden wij de sleutels op van onze tijdelijke verblijfplaats in de dagen erna.

Hield ik gisteren nog een hele tirade over mensen die het wagen mij op vrije dagen voor tien uur des ochtend te bellen, overkwam mij dat vandaag twee maal."Of ik een abonnement wil op een kinderboekenserie?" -"Ik niet nee en U?"-"Huh?". Het andere telefoontje kwam van Ymere:"Goedemorgen, U spreek met ...vul naam in... van de Technische Dienst van Ymere. Schikt het dat ik U nu even bel voor een afspraak betreffende Uw reparatieverzoek?" Ik was even uit het veld geslagen, dat begrijpt U; Een uitvoerder die z'n achternaam noemt en diverse andere beleefdheidsvormen in acht neemt? Na enkele seconden realiseerde ik mij dat ik gisteren voor de zekerheid het reparatieverzoek dubbel had ingediend én een officiële klacht had gedeponeerd. Toen begreep ik opeens waarom de jongeman zo zijn best deed beleefd te zijn: zijn baas luisterde waarschijnlijk mee. Het ging hier om een reparatieverzoek dat zo'n acht maanden terug voor het eerst door mij was ingediend dus zo langzamerhand wordt het tijd dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt met dat verzoek. Dacht ik zo te kunnen denken. Dus.

Sinds de renovatie na de brand vorig jaar mei heb ik een achttal verschillende reparatie-verzoeken ingediend. De teller voor het aantal verzoeken dat bij de eerste aanvraag is gehonoreerd staat -inclusief bovenvermeld verzoek- precies, op de kop af exact op nul. 

De link van vandaag (Engels)vertelt ons waarom al die leuke plannetjes om de wereld te redden van de ondergang vaak niet werken en vaak zelfs averechts. Met cijfers en al.

dinsdag, april 28, 2009

Medicatie

Met zoon gezellig op visite geweest bij een vriendin en verder niet veel uitgevoerd vandaag, behalve de huishoudelijke dingetjes als kleding vouwen, afwassen en dergelijke.

Vandaag ook weer het traditionele dinsdagsochtend-belrondje gedaan. Ditmaal waren twee verzekeringsbedrijven, de woningbouw (twee verschillende diensten) en de KPN aan de beurt:"U heeft een telefoonstoring gemeld en wij hebben U gebeld maar omdat U niet opneemt gaan wij ervanuit dat de storing is verholpen"; U betaalt wel premie voor Uw anti-diefstal verzekering maar in de stad geldt een eigen risico van 500 euro en zijn voorwerpen die zich buitenshuis bevinden uitgesloten uit de verzekering"."De Tsjechische dokter had de EHBO-rekening in het Nederlands moeten opstellen want een Tsjechische rekening met Engelse vertaling kunnen wij niet accepteren";"Ik zei toch dat ik die reparatie in de loop van de week zou uitvoeren?" -"Ja maar dat was wel drie maanden geleden."-"O.";"Dat je water door de muur hoort stromen vijf minuten nadat de bovenbuurvrouw heeft gedoucht is gewoon verbeelding van jou, je kinderen en je gasten want ik hoor niks." 

U begrijpt: Ik ben geen groot fan van de telefoon. Zeker niet als ook nog zoiets als hieronder gebeurt:

Er is iemand die mij consequent belt of sms't tussen half één en drie uur 's nachts. Weer een ander belt consequent tussen 7 en 9 uur 's morgens. De eerste is ziek "want ik kan 's nachts niet slapen en als ik dan tegen zes uur in de ochtend eindelijk in slaap val wordt ik pas zeven uur 's avonds wakker en dan ben ik zo duf en als ik dan tien uur 's avonds weer naar bed wil kom ik maar niet in slaap". De ander zegt:"Hoe kun jij uitslapen, soms tot wel tien uur? Ik ben meestal al zes uur op. Neem een voorbeeld aan mij: Ik ga al om 9 uur 's avonds naar bed zodat ik lekker vroeg wakker ben en wat aan m'n dag heb en als ik dan lekker veel gewerkt heb doe ik om 1 uur een dutje. M'n man maakt me dan om zeven uur wakker voor het avondeten. Ik snap echt niet waarom jij zoveel moet slapen dus als ik jou om negen uur 's ochtends wakker maakt bewijs ik je een dienst want op die manier heb je tenminste nog wat aan je dag."

Dan kun je natuurlijk -gelijk een vrouw- subtiele hints laten vallen als "Wist je dat er mensen zijn die een ander slaappatroon hebben dan jij? Er zijn zelfs mensen die 's nachts slapen!" of "Misschien kun je 's nachts niet slapen omdat je overdag al 13 uren slaapt?" of "Niet iedereen heeft er de tijd voor om 15 uren per dag te slapen" maar de meeste mensen -en dan toch vooral vrouwen, is mijn ervaring- zijn bijzonder slecht in het oppakken van hints.

Natuurlijk heb ik het ook al een paar keer gewoon gezegd: "Ik wil niet worden gebeld voor 10 uur 's ochtends of na 10 uur 's avonds" omdat ik denk dat de meeste mensen zo'n zinnetje wel kunnen onthouden. Niet dus. Dan maar sancties opleggen:"De eerstvolgende keer dat jij weigert rekening te houden met mijn slaapgewoontes moet je koken voor mij en m'n kinderen." Of zoiets.

Heeft U nog suggesties? En nee, hen "terugpakken" door henzelf bijvoorbeeld om 2 uur 's middag te bellen heeft bijzonder weinig zin want beiden slapen op medicatie.