Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, januari 02, 2009

Grom!

Onderstaand verhaaltje kan ietwat onsamenhangend overkomen maar dat is vooral omdat het over een periode van enkele dagen geschreven is. Eerst maar even het vreugdevolle nieuws dat het de KPN behaagt heeft mij vandaag weer aan te sluiten op hun telefoon- en internet-netwerk. Dankzij Ymere is helaas de stroomvoorziening alhier nog niet in orde. Verder kunt U morgen weer foto's verwachten en hebben wij een knallend Oud & Nieuw-feestje gehad, verspreid over twee dagen. M'n moeder, m'n zoon, m'n beste vriend en diverse buren hebben zich uitstekend vermaakt met vuurwerk, champagne, oliebollen en sommigen zelfs met gourmetten! Kan het gewoner? Ik hoop voor U allen dat ook U zo vreugdevol het nieuwe jaar bent gestart. Wij hebben in elk geval reden voor optimisme. Zo heb ik geen geld en geen relatie en aangezien je geen last kunt hebben van iets dat je niet hebt heb ik geen geld noch relatieproblemen! Ik ben toch maar een gelukig mens...

"Weg met de literatuur" van Herman Brusselmans is boek nummer 24 van vorig jaar en is de verzameling recensies die dagblad De Morgen publiceerde. Boek nummer 25 van dit jaar is "Kinderen van Amsterdam" van Jan Paul Schutten en vertelt de geschiedenis van onze hoofdstad (die dat pas was toen Lodewijk Napoleon zijn intrek nam in het Stadhuis dat toen Koninklijk Paleis op de Dam werd en vanaf waar Lodewijk zich bekendmaakte als "Konijn van Olland.") vanuit de ogen van kinderen die in de verschillende tijdperken geleefd hebben. Erg interessant. Wist U dat bijvoorbeeld de meeste kinderen tijdens het einde van de Middeleeuwen wel degelijk gewoon naar school gingen?

M'n zoon hoeft nog even niet naar school want hij heeft kerstvakantie. Natuurlijk doen wij dan voornamelijk niets al hebben wij ons voorgenomen elke dag tenminste één klusje in huis te doen. Zo hebben wij gordijnen opgehangen in de woonkamer en hangt de brandbllusdeken weer netjes in de woonkamer om de hoek van de keuken.

Toen ik daar laatst voor m'n kinderen stond te koken (dat doe ik vaker in de keuken) hoorde ik opeens PANG! en schoot er een niet onaanzienlijke steekvlam uit het stopcontact. Voor de brand kwam het nog wel voor dat de magnetron, de friteuse, het koffiezetapparaat én de wasmachine op hetzelfde dubbele stopcontact waren aangesloten. Na de renovatie ten gevolge van de brand zou de electra nog beter aangesloten moeten zijn. Dat werd tenminste beweerd door de technische dienst van Ymere. Niet dus. Woensdagmiddag zou er een electricien komen. Niet dus. Nu rest mij weinig anders dan het woningbedrijf aan te geven wegens het moedwillig afleveren van slecht werk met levensbedreigende situaties tot gevolg. Smoesjes worden niet meer geaccepteerd. Ze gaan hangen.

Hier kunt U binnenkort de brief lezen die ik Ymere heb gestuurd. Op hetzelfde adres vindt U de reaktie van Burgemeester Cohen op een eerdere vraag van mij, kunt U de brief lezen die ik mijn verzekering stuurde en meld ik dat ook het ABP inmiddels heeft gereageerd op mijn vraag. Blijkbaar heeft het ABP geen geld om de pensioenen te indexeren maar wél om het management van een vette bonus te voorzien. Vermoedelijk omdat dat "zo adequaat heeft gereageerd op de kredietcrisis."

De KPN reageerde ook adequaat op mijn melding dat wij inmiddels ruim een week verstoken zijn van een vaste telefoon- en internet-verbinding. Zowel vorige week alsook vanmorgen kwam een monteur de zaak bekijken. Het blijkt niet aan het modem te liggen, nog aan de verbinding en noch aan de computer. Waar het dan wel aan ligt? De monteur die vandaag (nummer drie voor hen die meetellen) wist mij niets te vertellen want hij kwam niet opdagen. Daarom dus maar een formele klacht ingediend bij de KPN. De medewerker die ik daartoe aan de telefoon had wist mij te vertellen dat ik niet ben aangesloten op de wijkcentrale maar dat het probleem "waarschijnlijk binnen een week of vier" is verholpen. Dat wordt dus ook een declaratie: Ik eis een deel van mijn abbonnementsgeld terug, plus de kosten van gebruik van de mobiele telefoon bij gebrek aan een vaste plus de kosten van het gebruik van een internetcafé plus het totaalbedrag aan gemiste opdrachten door onbereikbaarheid. Men krijgt twee weken de tijd om te betalen. Daarna worden de kosten verhoogd met wettelijke rente en ook de eventuele bijkomende kosten (Bijbvoorbeeld incasso-kosten) komen voor hun rekening. Weten ze bij de KPN ook eens hoe het voelt om zo'n brief te krijgen.

De electricien die Ymere had gestuurd zorgde er voor dat wij weer electriciteit in de keuken hebben. Achteraf bleek hij dat voor elkaar te hebben gekregen door elk electriciteitspunt in het hele huis gezamenlijk aan te sluiten op één groep in de meterkast. Aldus is een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Daarom maar weer Ymere gebeld met een spoed-reparatieverzoek. Er bleek geen gat in de planning te zitten en het zou pas volgende week kunnen. Totdat ik de mevrouw vertelde dat als er weer brand zou ontstaan het haar schuld zou zijn. Opeens zag zij zomaar een gaatje in de agenda. Voor vandaag. Vreemd he dat zo'n gaatje zomaar spontaan ontstaat? De vriendelijke meneer van Ymere die mij gisteren zou terugbellen heeft dat niet gedaan. Erg teleurstellend. Hij kon mij eergisteren ook geen reden geven van zijn nalatigheid. Inmiddels denk ik dat er iets in de lucht zit van het kantoor van Ymere dat ervoor zorgt iedereen in het pand allergisch is voor het verlenen van diensten aan huurders.

Inmiddels voel ik mij als een getergd en gekooid wild dier dat langzaam het besef krijgt dat een bewaarder het hek niet goed heeft afgesloten. Voorzichtig en met nauwelijks ingehouden genoegen worden de tanden ontbloot...GROM!!!

maandag, december 29, 2008

Stroom

Het meeste van wat ik met m'n lezers wil delen staat keurig in een tekstbestandje. Thuis. Nog steeds zijn wij voor internet aangewezen op andere mogelijkheden en zitten m'n zoon en ik nu bij de internet-sigarenman.

Wij genieten nog na van een heerlijk weekend met z'n zusjes (foto's zodra wij weer thuis zijn aangesloten op het wereldwijde web) waarbij papier is gemaakt van oud papier, warme chocolademelk is gedronken, is geschaatst én een bezoekje is gebracht aan het circus.

Vandaag was ik vooral bezig met het voorbereiden van brieven aan het DWI (de aanvraag voor een PC-vergoeding is afgewezen omdat ik volgens hen een jaarinkomen had van 26.137 euro), de schade-verzekeraar (Als ik had geweten dat ik zelf de kosten moest betalen voor opslag en schoonmaak van geredde spulletjes had ik zelf een loods gehuurd met uitzendkrachten. Dat was goedkoper geweest dan de 5.500 euro die het mij nu kostte om minder dan 1000 euro aan spullen te redden. Bovendien ontving ik doodleuk de acceptgiro voor de premiebetaling over 2009 terwijl de in mei opgelopen brandschade nog steeds niet is vergoed!) en de woningbouw-vereniging (Die ik inmiddels ook heb aangegeven bij de inspectie van Bouw- en Woningtoezicht). Te zijner tijd zullen zij worden gepubliceerd op het inmiddels bekende (toch?) adres.

Een nieuwe klacht betrof de electra bij ons thuis. Afgelopen zaterdag ontplofte de wandcontactdoos in de keuken. "Niet goed" dacht ik nog. Het bleek dat na de steekvlam en de schrik ook de slaapkamer verstoken was van electriciteit. De keuken en de slaapkamer zijn dus samen aangesloten op één en dezelfde groep in de meterkast. De woonkamer heeft een eigen groep samen met de badkamer maar daarnaast zijn er nog drie groepen ongebruikt. Lijkt mij niet handig.

Vandaar dus maar een telefoontje gepleegd met Ymere. Drie eigenlijk want de eerste aan wie ik vroeg naar de betreffende persoon zei:"Die is even niet telefonisch bereikbaar." Volgens nummer twee "werkt zij nooit op maandag" (Terwijl ik toevallig van haar zelf weet dat zij nooit op vrijdag werkt. Liegen heet dit en daar kan ik slecht tegen.) en nummer drie verbond mij door met de verkeerde persoon. Dit was echter een mazzeltje want dit was de meneer die indertijd was overgeplaatst van de buitendienst naar een kantoorbaantje. Vermoedelijk omdat hij daadwerkelijk service verleende aan de huurders. Zo zal ik nooit vergeten dat hij persoonlijk bij mij thuis langskwam na werktijd met een nieuwe brievenbus-sleutel nadat ik had doorgegeven dat die gebroken was.

Ook nu weer deed hij zijn best mij te helpen. Was het volgens de helpdesk onmogelijk om nog dit jaar een electricien te sturen ("Bovendien zijn wij de agenda kwijt." Zei ze echt!), stuurde de échte service-verlener hedenmiddag nog twee electriciens die even rommelden in de meterkast waarna wij weer stroom hadden in zowel de keuken alsook in de slaapkamer.

Wij moeten alleen niet teveel apparaten stroom laten slurpen van dezelfde groep. De koelkast, de friteuse, de magnetron én een warme-luchtventilator tegelijk zijn blijkbaar teveel van het goede. Ook hebben de heren niet de moeite genomen om de gesmolten draadjes in het stopcontact te vervangen maar hij doet het wonderwel. Vooralsnog.

Eigenlijk is het helemaal niet nodig dat de koelkast werkt want op dit moment is het een aangename -2 graden Celsius in de keuken. Kijk, dat spaart weer stroom!

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Eartha Kitt