Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, januari 16, 2014

Over tabaksloze sigaretten en geweldloze actiefilms

Vanavond een vergadering van het bewonersplatform. Misschien wel de laatste (voor mij) want per 1 januari is de subsidie stopgezet. Ik werk er dus ook niet meer op kantoor want hoewel er een vrijwilligersvergoeding bestond tegenover de 12 uren per week dat ik er werkte valt ook dat kleine beetje geld weg en helemaal voor niets werken gaat ook mij wat te ver. Mijn herwonnen tijd besteed ik liever aan het binnenhalen van opdrachten die geld opleveren. Zo hoop ik wat geld opzij te zetten voor de studie van mijn kinderen, ons huwelijk volgend jaar en uiteindelijk voor mijn eigen pensioen. Een ander doet het namelijk niet voor mij...

Verder lekker bezig met formulieren invullen voor de gemeente, met een buurman staan kletsen over de huurcommissie en een bezoek gebracht aan de allergoloog die mij liet testen op vitaminetekort. Dat prikken gebeurde nota bene door een oud-collega! Een oudere Amsterdammer die ik vandaag sprak had het over het 'PHPD-syndroom': een pijntje hier en een pijntje daar. Komisch. Tsja, met de jaren komen ook de kleine gebreken...Mede daarom ben ik meer op mijn gezondheid gaan letten. Zo ben ik gestopt met roken, op mijn eten gaan letten en sinds kort meer gaan sporten. Alcohol dronk ik al nooit in grote hoeveelheden maar zelfs dat is nu nog wat minder geworden.

Wanneer u het navraagt in uw familie- en kennissenkring en vervolgens eerlijk antwoord geeft, wat heeft dan meer schade aangericht: vuurwerk of alcohol?

Vanaf 1 januari van dit jaar mogen jongelui van onder de 18 ook geen bier meer kopen en het zeker niet drinken. Een moeder die met haar 16-jarige zoon in de supermarkt stond mocht geen bier kopen 'want wie zegt ons dat u die blikjes niet stiekem door uw zoon laat drinken, mevrouw?' 
Dat gaat toch wat ver, zou je zeggen. Maar het is nu eenmaal de wet. De tieners die in Amerika klasgenoten overhoop schoten met semi-automatische wapens hadden die dingen ook niet zelf gekocht maar gekregen dan wel gestolen van hun ouders. In het Amerika van de jaren'30 was elke vorm van alcohol verboden. Gevolg? Men ging massaal stiekem drinken en de maffia bloeide op als nooit tevoren! 
Verbieden helpt dus niet. Voorlichten wel. Maar dat gaat langzaam en men wil nu eenmaal snel resultaat. Vooral politici want binnen vier jaar zijn er weer verkiezingen en 'iets bereikt hebben' levert nu eenmaal stemmen op. Maar dat het mogelijk is bewijst het Nederlands beleid op het gebied van tienerzwangerschappen. De overheid gaf scholen geld voor voorlichting en binnen enkele decennia kende ons land vrijwel het laagste percentage tienerzwangerschappen ter wereld! In Amerika is praten over seks op scholen veelal verboden 'Want waar kinderen van horen gaan ze doen!' Gevolg? Amerika kent zo ongeveer het hoogste aantal tienerzwangerschappen ter wereld!
Nóg een fraai voorbeeld: roken. Mede dankzij een langdurige overheidscampagne is roken niet meer 'hip'. De nadruk leggen op gevolgen voor de gezondheid werkt niet. Als mensen echt niet zouden doen wat slecht voor hen is zouden ze niet massaal de meest giftige en verslavende substantie gebruiken die er bestaat: alcohol. De tabaksindustrie doet momenteel wanhopige pogingen om mensen aan de e-sigaret te krijgen: een elektronisch apparaatje dat er uit ziet als een sigaret, nicotine ons lichaam in pompt en zelfs 'rookwolkjes' (in de vorm van waterdamp) produceert. Voor mij valt het ding in dezelfde categorie als die andere voor mij mislukte producten.
Zou een tabaksloze sigaret fijn zijn bij een alcoholvrij biertje met zoutloze chips, calorie-arme kaasjes en vleesloze bitterballen tijdens het kijken naar een geweldloze actiefilm terwijl je geniet van een liefdeloze relatie en na een droomloze slaap ontbij met caffeïne vrije koffie en sneetjes brood met cacao loze chocoladepasta en een vetloos spekreepje?

5 opmerkingen:

  1. Goed punt! Wel heel erg ongezellig idd, alles wat je dan 'loost.' Als men de 't' loost.. dan ben je aardig op de goede weg, denk ik.. behalve.. te aardig, die mag blijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Carina Boll uit Waspik kon woensdagmiddag amper geloven wat haar overkwam, toen ze in de Plus-supermarkt boodschappen deed met haar tien maanden oude zoontje. Boll stuitte eenmaal bij de kassa op een wel heel wantrouwende caissière...



    De Brabantse vertelt in het Brabants Dagblad hoe ze 'hemel en aarde moest bewegen' om het bier mee te krijgen. "Ik kreeg van de caissière te horen dat ze die niet aan mij mocht verkopen. ‘U heeft een minderjarige bij u, u zou het voor hem kunnen kopen’, wees ze naar mijn zoontje. Nou het enige wat Rein drinkt is toch echt alleen melk en water!", reageerde Boll verbouwereerd.

    Het wordt steeds gekker in dit land. Hoe verzinnen ze het.
    Verder een beetje raar dat men de vergoeding stop zet zonder daar eerst jullie over in te lichten.
    Maar zo gaan die dingen. En zonder onkosten vergoeding moet je geld toe leggen. Dat kan idd niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al dat verbieden, dat maakt de zaak alleen maar erger !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze " hogerhand" is redelijk tot zwaar gestoord,nou geldt dat niet alleen voor "hogerhand"ook een royaal deel van de gewone burger is gestoord.
    Ik hou me maar aan "de gulden middenweg" behalve in dié zaken waarvan ik al weet dat ik over de rand zou gaan,zoals bij het roken, dát doe ik dus maar niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw laatste alinea zegt het allemaal: à bon entendeur salut!
    Hoe meer je iets verbiedt hoe lekkerder het blijkbaar is, verboden vruchten smaken het lekkerste, vraag het maar aan Eva *wink, big smile*

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!