Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, juli 21, 2013

Vraag

Het is mij gelukt om een verlenging binnen te krijgen van de zogeheten BBZ-uitkering! Dat wil zeggen dat ik het nog zes maanden mag proberen met mijn eigen bedrijf http://www.terrebel.nl/web/ om in mijn eigen onderhoud te voorzien. Sommigen raden mij aan om de Bijstand in te gaan want in de huidige situatie (waarbij mijn inkomen wordt aangevuld tot bijstandsniveau in die maanden dat ik zelfstandig te weinig binnen haal) moet ik ook de éénouder toeslag, vakantiegeld en de jaarlijkse belastingteruggave inleveren. Anders gezegd: als ik het opgeef om in mijn eigen onderhoud te voorzien en thuis ga zitten nietsdoen zou ik er 200 euro per maand op vooruit gaan... Maar goed: elke (entertainment)opdracht is welkom en ook wil ik zeker wel deeltijds werken in een administratieve functie in Amsterdam. Hoort zegt het voort! Voor de volledigheid is hier nog even mijn andere CV: http://terrebel.nl/CV1.html (Niet volledig bijgewerkt maar het geeft een idee...)

Vanavond kreeg ik onverwacht bezoek van een buurman en een paar dagen terug werd mijn column over vakantie vieren in eigen stad geplaatst op Amsterdam Centraal en zaterdag waren wij te gast op een verjaardagsfeest op een boot. http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2013/07/19/op-vakantie-in-amsterdam

Vrijdag was ik op de koffie bij een vriend en 's middags vrij. Die gelegenheid nam ik te baat om - samen met mijn zoon - wat achterstallige klussen in huis op mij te nemen. Nu hangt de televisie aan een ophangbeugel en zijn er CD-rekjes opgehangen zodat de luisterschijfjes netjes kunnen worden opgeborgen. De cd'tjes keurig in een stapeltje op de grond neerleggen natuurlijk ook, dus is het ophangen van een CD-rekje dan tijdverspilling?

Sommigen noemen het 'tijdverspilling' dat ik op vrije dagen 'wel tot tien uur!' in bed lig. Ik denk dan: 'En wat dan nog? Het is míjn tijd die wordt 'verspild' en bovendien: als ik pas om drie uur 's nachts in bed lig omdat ik de hele nacht geschreven heb aan een column, mijn roman of een volgende verhalenbundel of bijvoorbeeld als gastheer gewerkt heb op een huwelijk en dan 'pas' om tien uur mijn bed uit kom, dan heb ik zeven uren geslapen. De mensen die roepen dat het 'zonde' is om 'zo achterlijk laat' op te staan zijn doorgaans om acht uur al op in hun vrije weekend. Niet zo gek want zij liggen er dan ook om tien uur 's avonds al in en vinden dat niet 'zonde van hun avond' maar 'een normale bedtijd'. Vervolgens hebben zij dan dus tien uren geslapen en zijn 's middags zo moe van het vroege opstaan dat zij een dutje doen van 2 tot 4. Al met al slaap ik 7 uren per dag en zij (vooral oudere mensen vinden 'laat' opstaan 'zonde van de dag') liggen twaalf uren per dag in bed. Maar dat is natuurlijk geen tijdverspilling maar 'normaal'. Het zou pas écht normaal zijn als mensen mij niet meer op zondagmorgen om tien uur zouden bellen en denken dat zij mij daar een plezier mee doen 'want lang in bed blijven liggen is tijdverspilling'.

Mensen die werkloos thuis zitten zouden ook tijd verspillen. Daarom mogen zij werken met behoud van uitkering. Gevolg is dat steeds meer mensen worden ontslagen en steeds meer werklozen zonder loon te werk worden gesteld. Want dat is lekker goedkoop. Ook de ouderwetse dwangarbeid is weer terug want jongere criminelen mogen gaan voortaan onder begeleiding hout hakken en dergelijke. Ofwel: de ouderwetse 'chaingang' is weer terug!

Kijk, 12 uren per dag nonstop werken zonder daar normaal betaald voor te worden: dát waren nog eens tijden! Bovendien klaagde men toen niet het 'zo druk' te hebben.

Onlangs stelde ik mijn lezers de vraag waar zij in hemelsnaam zo druk mee zijn. Indertijd had de Nederlandse band Toontje Lager een antwoord op die vraag:

5 opmerkingen:

  1. Er zijn nou eenmaal mensen die willen investeren in hun toekomst en dat siert je. Dat zouden meer mensen moeten doen.

    Love AS Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben een oudere jongen, maar ik vind het geen zonde om laat op te staan. Zelf ben ik wel altijd heel vroeg uit de veren maar ook mijn Lefla houdt van lang slapen omdat hij net als jij, meer 's nachts op is dan ik en je hebt je uren slaap nu eenmaal broodnodig. Goed slapen is zeker geen tijdverspilling, een creatief mens zoals jij heeft dat beslist broodnodig!
    Ik heb bewondering voor jou lieve Terrebel dat je ondanks het geldelijk verlies toch verkiest om zo mooi bezig te zijn in plaats van niets te doen en daar meer geld voor op te strijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat je de juiste keuze maakt uiteindelijk

    En wat dat uitslapen betreft. Volgens mijn leefgenoot (zie echtgenoot)verspillen onze tieners ook nogal hun tijd met in bed liggen, maar het is inderdaad HUN tijd. Dat ga ik hem in 't vervolg zeggen. Zelf vind ik dat trouwens niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De tijd die je in bed doorbrengt heeft natuurlijk wel "een relatie" met hoe laat je dat bed induikt!
    Bovendien heb je dan nog te maken met mensen die in de ochtend op z'n best én mensen die dag pas later op de dag zijn.
    Wij zijn inderdaad meestal vroeg op en liggen dan rond 11 uur weer plat.
    Het is triest dat mensen makkelijker geld kunnen verdienen met een uitkering dan met zélf werk aan te pakken, érgens is er toch iets raar scheef gegroeid in vorige decennia. De gedachte dat een uitkering een soort "vangnet is" is helemaal verdwenen.
    Petje af voor hoe jij het doet, zowel mijn kinderen als kleinkinderen hebben van huis uit meegekregen dat je als schoolverlater géén uitkering uitvraagt als je nog niet je droombaan kunt vinden.
    Voor onderdak en je natje en droogje staan de ouders garant , voor zakgeld en kleding zoek je dan een krantenwijk of ga je vakken vullen. Veel 18 jarige weten al niet beter of er is altijd een uitkering voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het blijft maar aanmodderen hier in Nederland. Ik zou met mijn 60 plus gaarne mijn job overgeven aan de jeugd, maar als dank maak ik het straks mee dat ik een 45 jarig arbeidsverleden heb...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!