Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, mei 30, 2018

Een persoonlijk blog over narcisme

Met name in relaties (met familie, met vrienden, collega's en ook met liefdesrelaties) ben ik een zogeheten 'pleaser'. Veel van wat ik doe doe ik om de ander ten dienste te zijn. Om aardig gevonden te worden, om geliefd te zijn, om conflicten te vermijden. (Hoe dat waarschijnlijk zo heeft kunnen komen, daar heb ik zo mijn ideeën over. Maar die zal ik u besparen.)

Niet altijd praktisch want met name narcisten maken gebruik van mensen met die eigenschappen. Wat is 'narcisme' eigenlijk en hoe herken je iemand die een narcist is?

Hier een artikel dat daar over gaat. Tot op zekere hoogte bezitten wij allemaal wel een paar narcistische trekjes. Ik ook. U mag raden welke.

En hieronder een filmpje:



Misbruik wil ik het niet noemen want dat zou beteken dat ik mij tegen mijn wil laat gebruiken. Dat is dus niet zo. Ik vind het gewoon heel prettig iets te mogen doen voor een ander. Of 'vond' kan ik beter zeggen want inmiddels besef ik dat ik daardoor nooit echt een eigen wil heb ontwikkeld. Altijd deed of zei ik wat 'de ander' (wie dan ook) van mij verlangde. Of wat ik meende dat hij of zij van mij verlangde.

'Narcist: de enige persoon wiens liefde jou je onzekerder, verwarder en ongelukkiger doet voelen naar mate de relatie voortduurt.'

Langzamerhand (ben inmiddels vijftig dus het mag eindelijk eens wel) begin ik te ontdekken wat ik zelf wil, wat ik lekker vind, leuk vind om te doen. Hoe? Door de tip op te volgen van een goede vriendin: 'Probeer af en toe iets. Bevalt het niet, dan weet je blijkbaar dat je dat niet wil. Bevalt het wel, dan weet je dat je dat wil.'

Maar wellicht is mijn probleem dat ik juist heel goed weet wat ik wil en dat ik dat niet kan krijgen met name omdat wat ik graag wil in het verleden ligt.

Twee vragen aan u: hoe gaat u om met narcisten en hoe bepaalt u wat u wil?

=================================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

6 opmerkingen:

  1. Ik ben toch wel op een punt gekomen jaren geleden dat ik doe wat ik wil. Wel in alle redelijkheid.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben getrouwd geweest met een narcist en herken ze sindsdien van een kilometer afstand. En ik houd dus ook afstand van ze. "Mijn" exemplaar heeft me nl helemaal klein gekregen.
    Ik ontmoette hem op een moment in mijn leven dat ik extreem kwetsbaar was, dus toen sloeg hij toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben allergisch voor dat soort....
    Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat ik ze niet zo snel tegenkom want met mij kunnen ze niet omgaan haha
    Lijkt me verschrikkelijk voor wie er wel mee moet dealen
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk is het niet zo mijn ding om etiketten op mensen te plakken. Ik heb het verhaal van die mevrouw +/_ 5 minuten aangehoord. soms komt geleuter nog wel ergens terecht maar ik had geen zin er nog langer op te wachten. Misschien ben ik wel een narcist, zou kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn ogen ben jij beslist geen narcist, integendeel. Jij staat open voor de medemens en dat maakt je tot een mooi mens. Maar ik ben wel blij dat je tot het besef kwam dat je ook eens aan jezelf probeert te denken, dat maakt je gelukkig en wil niet iedereen in de buurt van een gelukkig iemand vertoeven? Ja toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!