Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, mei 27, 2018

De week voorbij

Soms zou ik graag weer in een relatie zitten en soms hoor ik verhalen waarbij ik denk: 'Blij dat ik geen relatie heb!' Voortdurend overleg plegen met een partner kan vermoeiend zijn maar een relatie waarbij de ene alles beslist en de andere zich daarin moet schikken is ook niet ideaal. Voordeel van het vrijgezel zijn is dat je niet hoeft te werken aan de relatie. Hooguit aan die met jezelf.

Maandag voelde een beetje als een zondag. Vanwege Tweede Pinksterdag had ook ik een vrije dag. Die begon met uitslapen en koffie drinken met een buurvrouw. Daarna wat in de tuin lopen rommelen en thee gedronken met een buurvrouw. Verder gegaan met opruimen in huis en een tas vol vinyl singles meegegeven aan de vriend van een buurvrouw. In de tuin genoten van het weer

en boek nummer 6 van dit jaar uitgelezen: Tokyo Zero van Marc Horne gaat over een Japanse sekte die zich voorbereidt op het Einde der Tijden. Een flitsend boek. Naar mijn smaak af en toe iets té flitsend van flashbacks naar heden en terug. 's Avonds samen met een buurvrouw de hilarische film 'Hitchhikers's Guide to the Galaxy' gekeken. Althans, deel 1 van de oude televisie serie.

Dinsdag kwam op het werk een dame langs die overweegt hetzelfde administratief systeem aan te schaffen voor haar werk als dat wij gebruiken. Ik kon haar wat over voor- en nadelen vertellen en samen ontdekten wij dat wij een gemeenschappelijke vriend kennen. Amsterdam is een dorp, dat blijkt maar weer eens. Helaas niet zoveel kunnen doen als ik vooraf had gepland maar zo gaat dat wel eens. Onderweg naar huis zag ik deze dreigende lucht maar het bleef bij dreigen:

Bij thuiskomst meteen gekookt voor mijzelf en een buurvrouw. Toen wij aan de thee zaten kwam er gezellig nog een buurvrouw bij. 's Avonds was ik naar het café aan de overkant waar ik had afgesproken met een collega. Een prettige manier om elkaar beter te leren kennen. Er trad een drietal bands op en ik sprak er met diverse bekenden.


Woensdag was ik vrij van het werk dus had wat tijd voor mijzelf en kleine klusjes in huis. Stofzuigen en zo. Tegen de tijd dat een vriend van mij langskwam (half een) had ik nog geen buurvrouw gezien! Ik paste net wat kleding waar de collega-entertainer van af wilde toen er een buurvrouw langskwam. Zij had mij wel eens eerder in mijn onderbroek gezien (in de tijd dat zij - als oud verpleegster - mijn verband kwam wisselen na mijn heup operatie) dus schrok niet van het tafereel dat zij aantrof.

Het werd een hele gezellige middag want later kwam er een buurvrouw op de thee. Onderweg naar een vriend waar ik het avondeten genoot sprak ik met een buurvrouw van hem. Dit speciaal voor lezers die denken dat ik alleen maar met mijn eigen buurvrouwen praat. Bij het verlaten van zijn woning liep ik langs deze gracht:

Later op de avond mocht ik een vergadering bijwonen over de AVG, de Algemene Verordening Persoonsgegevens (klik). Een nieuwe privacywetgeving waar ook verenigingen als mijn maandagavond club zich aan moeten houden. Voor mij ook een kennismaking met Broeders die ik nog niet eerder in het echie had mogen ontmoeten. Eenmaal weer thuis thee gedronken met een buurvrouw voor ik tevreden ging slapen. Het was weer een goede dag.

Donderdag liep ook mijn elektronische brievenbus vol met berichten van bedrijven die naar aanleiding van de nieuwe wet hun privacy-regels aanpassen. Ik vroeg mij hardop af hoe al die bedrijven aan mijn privé-gegevens komen...Hard gewerkt ook en zó geconcentreerd bezig dat meer dan één collega zich erover beklaagde dat ik niet beschikbaar was voor noch een praatje, noch werkzaamheden die niet direct met de klus van dat moment (oplossen openstaande posten vorig boekjaar) te maken hadden.

Wat eerder van de brouwerij weg deze dag om op tijd op zangles te zijn.
Onderweg naar de zangjuf stapte ik over bij Station Rai Amsterdam:

Op les diverse keelklanken mogen uitstoten in voorgeschreven volgorde en intonatie en bovendien was het nog gezellig ook! Onderweg naar huis een klein hapje gegeten en direct door naar een vergadering van de Bewonerscommissie. Subsidie voor Burendag 2018 in september dient te worden aangevraagd en plannen moeten worden gesmeed.

Het was vrijdag een hectische werkdag maar op de wekelijkse borrel konden wij samen lachen en even ontspannen. Fijn! Het was ook nog eens prachtig weer en daarom deden wij de vrijdagmiddagborrel buiten.

Na zo'n dag in mijn eentje eten vind ik niet leuk dus was het prettig dat een buurvrouw samen met mij at. Wij kookten asperges in boter met een eitje en een stukje biefstuk. Met een muziekje van Tom Waits erbij smaakte het extra lekker. Een kopje thee na deden wij bij het kijken naar het volgende deel van de oude TV-serie 'The Hitchiker's Guide to the Galaxy'. Met name als eerbetoon aan Douglas Adams in wiens nagedachtenis tienduizenden mensen wereldwijd zichtbaar met een handdoek rondliepen. Ik was daar een van.

Het fenomeen heet Towelday (klik). Zoek maar eens op. Of niet natuurlijk.

Zaterdag las ik nieuwsberichten over de nieuwe coalitie in Amsterdam. Dit zijn de hoofdpunten van het nieuwe beleid (klik). Veel mensen zijn tegen de plannen 'want met links aan de macht in de stad kan het alleen maar slecht gaan!' Onbeargumenteerd uiteraard want nadenken is vermoeiend. Jammer. Wat vindt u van de nieuwe plannen en hoe denkt u dat die in uw gemeente zullen uitpakken? Het was prachtig weer dus de ochtendkoffie deden de betreffende buurvrouw en ik lekker buiten.


Verder hield ik mij ledig met het wassen van de welkomstmatten, de schoorsteenmantel en de keukenvloer. Ik draaide een was, hing die buiten op en las. Boek nummer 7 van dit jaar is 'Four Day Planet' van H. Beam Piper. Waar boek nummer 6 erg snel van gebeurtenis naar gebeurtenis leest, is deze SF-klassieker juist erg traag. Desalniettemin vermakelijk. Overigens las ik het boek niet in een paar dagen uit maar lees ik doorgaans twee boeken tegelijk. Afhankelijk van waar mijn hoofd naar staat. Een paar jaar geleden was dat nog vijf tot acht boeken tegelijk dus het lijkt er op dat ik eindelijk wat rust in mijn hoofd krijg. Voor mij helpt het om een bepaalde spreuk tijdelijk in mijn hoofd vast te zetten. Tegenwoordig staat deze op de muur in mijn toilet:
's Avonds stond mijn naam op de gastenlijst bij een prima tentje. Daar speelde een prima bandje ('Ratata!') en iedereen die kent je...Kwam er zelfs een dame tegen die ik nog ken uit de tijd dat mobieltjes niet bestonden!

 Het vinyl singletje dat ik er kocht
werd gesigneerd door de zangeres!
Lag keurig voor twee uur 's nachts in bed en zondag sliep ik uit. De koffie en de gesprekken met een buurvrouw waren weer prettig. Ik praatte wat bij met een buurman, dronk koffie met een andere buurvrouw en sprak nog een andere voordat de weergoden besloten dat het tijd was de buiten hangende was naar binnen te halen. Omdat het bij acht regendruppels bleef maar even buiten gaan zitten lezen. Fijn onder de pergola:

De rest van de dag rustig aan gedaan en zelfs een uitnodiging van een vriendin om samen naar de film (de voorstelling van 22:25u) te gaan afgeslagen. Zou ik dan toch mijn grenzen leren kennen?

'Maar Ter, als je niet naar de film ging, wat deed je dan? Toch geen TV kijken of zo want dat doe je toch bijna niet?' Goede vraag van u. Ik ging lekker rustig een potje strijken. Daarbij keek ik een aflevering van Fear the Walking Dead. Omdat er tussen het strijkgoed meerdere overhemden zaten keek ik nóg een aflevering. Zo raak ik weer een beetje op kijkschema. Om de dag traditioneel af te ronden deelde ik een pot thee met een buurvrouw.


Het Engelstalige blog van deze week: http://terrebelius.blogspot.nl/2018/05/theres-more-than-one-way-of-looking-at.html

De muziek deze week is het klassieke nummer 'Summertime' in de versie van Billy Stewart:



Deze week staan wij stil bij het overlijden van Philip Roth en Alan Bean

=========================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

3 opmerkingen:

  1. Je had zondag je rust wel weer verdient na zo'n week.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schets een duidelijk gevalletje "ieder nadeel hep se voordeel"want zo is het natuurlijk bij wel of geen relatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je had weer een drukke week, maar het hield je er toch niet af om aan je relaties te werken, je hebt precies een goede band met de collega's en buurvrouwen, houden zo!
    Leuk is dat je ons telkens vergast op mooie foto's waardoor we een kijkje kunnen nemen in alles wat je bezig houdt, en dat is heel wat!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!