Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, januari 11, 2016

Hulp is niet altijd onvoorwaardelijk.

Stel dat uw broer zou zeggen: 'Goed, ik geef je voor een maand te eten maar in ruil daarvoor help jij mij de rest van je leven met juridische problemen met mijn ex-baas.'

Onvoorwaardelijk helpen

Gelukkig zijn er een heleboel Nederlanders die graag de naar ons land gevluchte mensen uit vooral Syrië (bijna de helft van de vluchtelingen komt uit Eritrea, Tibet en nog zo wat oorden) willen helpen. Zelfs wanneer mensen beweren dat 'het allemaal verkrachters zijn!' (Hier de link naar een artikel (klik) dat dat weerlegt, met de massa-aanrandingen in Keulen tijdens Oudjaarsnacht als uitgangspunt: aanrandingen tijdens het jaarlijkse Bierfest en tijdens carnaval worden uitgevoerd door dronken blanken dus dat is normaal.) Al is het maar uit economische motieven. Ja, vluchtelingen zijn goed voor de (lokale) economie! (Klik) Maar gek genoeg zijn er best veel mensen die voorwaarden willen stellen aan die hulp: zo moeten vluchtelingen 'onze' waarden en normen omarmen (wat die zijn is niet echt duidelijk maar dat maakt blijkbaar niet uit), moeten zij onze taal leren spreken en moeten zij werken in ruil voor hun hulp maar mogen zij niet onze baantjes inpikken. Raar. Ik bedoel: mensen helpen doe je toch onvoorwaardelijk? Wie ik al helemaal niet begrijp zijn mensen die zichzelf 'christen' noemen maar weigeren te handelen naar de door hen graag uitgeroepen christelijke waarden en normen.

Voor die mensen nog even het feit: vluchtelingen zijn goed voor de economie!
Lees dit maar eens: http://www.nu.nl/weekend/4181082/videocollege-massa-immigratie-nederland-rijk-maakte.html

Marshallplan

Hoe zou u het vinden als na de Tweede Wereldoorlog Amerika - in de persoon van de heer Marshall - Europa zou helpen met wederopbouw maar daar voorwaarden aan zou verbinden? Onbestaanbaar, toch?


Inderdaad: 'wij' werden niet onvoorwaardelijk geholpen. Zo was een deel van het bedrag dat wij van Amerika kregen een lening. Tegen 2 procent rente. Niet veel, maar toch. De VS dreigden de hulp aan Nederland in te trekken als de Politionele Acties (het hardhandig opslaan van de opstand in Nederlands-Indië) niet direct zouden worden beëindigd en later nog eens toen Nederland weigerde Amerika te helpen bij de strijd tegen het communisme. 

Harde eisen aan hulp

Aan Frankrijk werd een hardere eis gesteld: om hulp te krijgen moesten de Fransen alle communisten uit de regering zetten. Op deze manier maakte Amerika van West-Europa een buffer tegen 'het communistisch gevaar Rusland'. Waarom wij daar bang voor moesten zijn is nooit echt duidelijk geworden. Veel verder dan: 'Ja maar communisme is eng en moet dus worden verboden' is de uitleg nooit gegaan. 

Hier een Engelstalig filmpje waarin even wordt aangestipt waarom Communisme op zich eigenlijk helemaal niet zo eng is. In tegenstelling tot sommige lieden die zich communist noemden. O, en kapitalisme is niet per definitie goed. Dan weet u dat.




11 opmerkingen:

  1. Tja nu snijd je een lastig vraagstuk aan. Ik ben nooit zo bang geweest voor de Russen eerlijk gezegd, ik vind de Amerikanen ook niet zaligmakend. En vluchtelingen mogen op hulp rekenen, al vind ik wel dat er moet worden opgepast dat er met die stroom geen criminele elementen mee naar binnen komen. We hebben wel genoeg aan onze eigen criminelen. Dus die types maar gelijk buiten zetten zodat ze het niet bederven voor de mensen die onze hulp hard nodig hebben. Want men heeft snel de gewoonte om iedereen over dezelfde kam te scheren.En dat is natuurlijk funest voor het draagvlak in Nederland.

    Ik heb net het maakproces van de pop al deels op mijn blog neergepoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nu 'Ik ben pelgrim' aan het lezen. Dit even gewoon terloops.

    De stroom van vluchtelingen begrijp ik, maar natuurlijk komen er een heleboel mensen mee zoals: mannen die hun gezin verlaten hebben om hun geluk te proeven in het heerlijke Europa en hun gezinnen achterlatend in armoedige omstandigheden of erger (ik heb dit al zeer vaak gehoord en gelezen: afgelopen weekend nog) en uiteraard ook mensen die gewoon slechte bedoelingen hebben. Het kaf van het koren scheiden is behoorlijk moeilijk :-).

    Toch zou ik voorrang geven aan gezinnen. Het kan niet zijn dat duizenden alleenstaande Afghaanse, Syrische, ... mannen zich aanbieden bij de dienst asiel als 'in nood zijnde'.

    Het is doorgeslagen in teveel tolerantie, in kruiperigheid, ... We menen het goed want we zijn goede mensen.
    Mijn dochter is op kot in Antwerpen en ik laat haar alleen gaan. De trein nemen, ginds naar haar kot wandelen, ... Natuurlijk ben ik als mama altijd ongerust. Loslaten is moeilijk. Zij komt ook in situaties die zij nu verwonderd verteld aan mij...Zij komt uit een veilig dorpje natuurlijk :-).

    Maar ik vind dat men streng moet zijn. Zelfs voor diefstal! De toegang weigeren van asiel. Zelf ben ik veertig dus en ik heb nog nooit gestolen... ook al had ik het ooit niet al te breed en de kans. Nooit! Mijn man zegt : 'Eens een dief, altijd een dief!'. En ik heb het hier niet over kindjes die en snoepje stelen... Ik begrijp wel mensen die stelen van honger, maar niet mensen die stelen voor MEER. MEER luxe bijvoorbeeld. De meeste mensen die stelen doen dit bijvoorbeeld om MEER te willen dan ze nodig hebben.

    Men moet een lijn trekken. Mensen die stelen wat misschien een klein misdrijf is kunnen steeds meer willen en uiteindelijk dingen met geweld gaan afdwingen.

    We mogen ook nooit vergeten dat deze mensen dikwijls komen uit landen en dorpen met een totaal andere cultuur die reeds 2000 jaar zo is en die je niet veranderd doordat ze nu zomaar in een ander land terechtkomen. Mannen blijven in die landen beter, sterker, belangrijker bijvoorbeeld dan vrouwen.

    En ja. Hier zijn ook verkrachtingen van blanke mannen. Seksuele toespelingen van blanke mannen. Soms overschrijdend gedrag.
    Maar onvergelijkbaar met India en wat daar gebeurd.
    Mannen(blanke zo je wil) die hier verkrachten leven hier meestal van jongsaf, zijn anders opgevoed en weten dat het verkeerd is. Wat zij doen moet zeer erg veroordeeld worden. Zij weten dat het verkeerd is.
    Mensen uit andere landen moet meteen duidelijk gemaakt worden hoe het zit.
    Wordt het aanvaard. Zeer goed! Niet? Buiten !
    Het kan niet anders.

    O. Ik liet me weer gaan. Sorry hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.standaard.be/cnt/dmf20160111_02060733?_section=61655768&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=avondupdate&M_BT=312512719325&adh_i=6fd1b55bee528612b74c5df3acd637d7&imai=

    Ook een goed artikel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. er zijn zoveel kanten en welke kant beter is is misschien niet altijd belangrijk. Ik vind het jammer dat alle kanten geen respect hebben voor een andere kant. Het leven is geen wedstrijd maar een beleving.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een wedstrijd is het leven zeker niet.
    We moeten het gewoon leven denk ik maar...
    In mijn leven heb ik nog nooit ergens de beste, de tweede of de derde willen zijn. Strijd heb ik nooit geleverd...

    Maar geluk waar JIJ geboren bent moet je zeker wel hebben. Het maakt héél veel verschil. Afrika of Europa. Toch wel groot verschil? Niet?
    Zeggen dat het leven een beleving is is een beetje gemakkelijk. Sorry. Ik wil niemand lastig vallen.

    Het leven is toevallig in mijn ogen. We zijn er omdat we per toeval ontstaan zijn in dit universum en gekomen zijn tot wat wij nu allemaal zijn.
    Voor hetzelfde geld hadden wij planeet Maan geweest en een 'misschien waterloopje geweest zijn'...

    Ons leven stelt niets voor...
    Niet in het univerisum.

    Ik heb respect voor vele mensen trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is eenmaal zo dat er altijd kaf onder het koren zit, dat zal je moeten zien te onderscheiden.
    Iemand helpen en er zelf beter van worden kom je in elke laag van de bevolking tegen. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, we zijn op de wereld om elkaar te helpen, en dat is zeer moeilijk.
    Oorlogen moeten stoppen en mensen moeten elkaar liefhebben.
    Maar ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. is een probleem en ja het leven is geen wedstrijd en bang voor de Russen ?? vlak de Amerikanen ook niet uit. Het hoeft niet hier te gebeuren maar de oorzaak kan in een ander land liggen en overwaaien deze kant op. Zo blijven we helaas levenslang in spanning leven

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weet je, die mensen die nu lopen te wijzen naar de vluchteling en dat het allemaal verkrachters zijn... In Nederland heb je boeren die verkrachten en dan vermoorden. Of in andere volgorde. En Politiemannen die dit doen.
    Het percentage foute mensen is in elke orthodox ongeveer even groot. Het aantal goeie gelukkig ook en dat zijn er veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zou het wel moeten zijn hè

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moesten we echt op de hoogte gehouden worden van alles wat in de wereld gebeurt, we zouden raar opkijken. Maar goede observators zoals jij doorprikken alles wel én geven daar ook hun mening over. Helaas blijft het bij roepen in de woestijn...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!