Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, oktober 09, 2014

Kosteloos. Of kostenloos.

Vanavond ben ik presentator van een informatie-avond over schizofrenie. De spreker ken ik stomtoevallig nog uit mijn tijd als rondreizend dichter!

Vanmorgen was ik er vroeg uit voor een uurtje trainen waarna ik bij een vriend langs ging om hem zijn prijs (een door mij geschreven verhaaltje) te overhandigen. Daarna even met kattenbakkorrels gesjouwd om vervolgens even bij mijn vriendin een broodje te eten en gezellig te praten.

Heeft ooit iemand al eens geprobeerd om te praten met de leiders van terreurorganisatie IS? Waarom eigenlijk niet? De leider van IS was in 2007 door de Amerikanen opgepakt en opgesloten in Irak omdat hij één van de leiders was van Al-Qaida. In 2010 is hij vrijgelaten maar niemand zegt te weten waarom.

Een jaar later was hij leider van IS. Ik vind dat raar maar ben daar blijkbaar alleen in. Hoe komt IS trouwens aan de wapens die men gebruikt om hele steden gewapenderhand in te nemen? Naar verluidt beschikt de organisatie over een totaal banksaldo van 'maar liefst' zo'n 2 miljard dollar. In totaal. Dat bedrag geven de Amerikanen makkelijk per dag uit om bommen te werpen, geweren leeg te schieten en jeeps rond te rijden. En dan is er nog de rest van de VN-macht, waaronder Nederlandse en Belgische jachtvliegtuigen.

Zelf denk ik dat het een prima idee is om ervoor te zorgen dat een organisatie als IS nooit meer burgers kan doden. Maar als er burgers vermoord worden om dat doel te bereiken wordt het middel dan niet erger dan de kwaal? Ofwel: hoe kun je het doden van burgers om het doden van burgers te voorkomen eigenlijk verantwoorden?

En er is nóg een vraag die mij in dit verband bezighoudt:

Waarom lukt het met zo'n gigantische overmacht niet om IS van de aardbodem te vegen?

En over vegen gesproken: gisteren veegde ik mijn bureau en de woonkamervloer schoon. Nadat ik eerder op de avond een interessant gesprek had gevoerd over mobiele telefonie.

Met mijn zoon probeerde ik uit te zoeken waarom 'kosteloos' zonder tussen-n moet worden geschreven volgens de regels uit Het Groene Boekje. Volgens het Witte Boekje mag zowel 'kosteloos' alsook 'kostenloos'. De eerste omdat in vroeger tijden het woord 'kost' het enkelvoud was van 'kosten'; de tweede spelling mag omdat het woord 'kost' al lang niet meer gangbaar is en het woord dus feitelijk betekent 'zonder kosten' en niet meer 'zonder dat het wat kost'. Best ingewikkeld soms, taal. Maar wel leuk.

Gelukkig is nadenken altijd kosteloos. Of kostenloos. Dus wat weerhoudt zoveel mensen ervan om het te doen?

Liever dan nadenken over wat wij zelf kunnen doen laten wij (u en ik natuurlijk niet) ons leiden door autoriteiten, zoals dit gefilmde experiment (Engels) ons toont:

5 opmerkingen:

  1. Ik doe wel kosteloos. Als het dan toch niets mag kosten, dan maar zo kort mogelijk. Waarom ze niet de IS af kunnen vegen. Tja.. zouden ze het wel echt willen. Ze komen namelijk niet voor niets aan die wapens. Het is één groot spel, waar de inwoners weer de dupe van zijn.

    Love as Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het draait ook allemaal om olie. Ik heb geen idee waar ze mee bezig zijn, en de media weet ook alleen wat hun verteld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nooit meer oorlog hé? Dat werd toch gezegd na die andere Grote Oorlog, die van 1914-1918. En kijk nu eens? Overal ter wereld wordt er gevochten, het houdt maar niet op.
    Tja, en nu ga ik eventjes stout zijn, ook dat is een vorm van geboortebeperking hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, ik heb er ook zo mijn gedachten over. Punt is dat men deze situatie zelf gecreëerd heeft. HEt begon al toen Bush onder valse voorwendselen Irak binnen viel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms laat jij mij kosteloos lachen met jouw blog.
    Soms wordt ik treurig van jouw blogonderwerpen.
    Baak zit er een mooie onbetaalbare mix van treurnis en humor in jouw blog.

    Het IS-verhaal kost vooral mensenlevens, maar nu wacht mijn afwas.

    Vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!