Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, juli 14, 2013

Vis

The Science of the X-Files (The Truth) van Michael White is boek nummer 10 van dit jaar en probeert wetenschappelijke verklaringen te vinden voor zaken zoals die in de populaire SF-serie werden behandeld. Bestaan spoken, bestaat Bigfoot, bestaat telekinese? Op zich interessant maar behoorlijk droog en hier en daar met een door de uitgever verplicht grapje. Jammer want het had een leuk boek kunnen zijn.

Zaterdag mocht ik werken in Delfzijl.

Een kustplaats die last heeft van leegloop en waar de prijs van onroerend goed opeens omlaag blijkt te kunnen.

Heb er mogen doen wat ik graag doe: rondlopen en gezellig met verjaardagsvisite kletsen.

Met de een sprak ik over werken met kinderen en met de ander over wat meer voldoening geeft: crediteuren-  of debiteuren-administratie. Het is niet zomaar kletsen wat ik doe maar het is zorgen dat ook mensen die zich duidelijk vervelen later met een goed gevoel naar huis gaan. Eigenlijk is dat dus gewoon werk! Omdat wij in de buurt waren besloten wij een vriend op te zoeken in  Groningen.

Het werd erg gezellig, ons derde etentje van de week...

Donderdag was de laatste werkdag op kantoor voor de vakantiesluiting van de stichting dus die avond genoten mijn vriendin en ik van een drankje en een portie bitterballen. Vrijdag genoten wij van het samen zijn en eten met en bij vrienden en overdag lekker lopen opruimen en met mijn zoon samen de ramen lopen lappen. Vandaag spaarden hij en ik geld uit door rond te lopen in de Decathlon en de Mediamarkt zonder in beide winkels ook maar iets te kopen! Hij is nu 17 dus zal zich eerdaags ook moeten scheren...

Dit zijn waarschijnlijk de allerbeste dubbelzijdige scheermesjes. Per verpakking van 10 stuks kosten ze 5.75 euro. Elk mesje is goed voor 8 scheerbeurten. Dat maakt de prijs per scheerbeurt 7 cent.
Vergeleken met de wegwerpmesjes zoals die gebruikelijk zijn van Gilette en Wilkinson valt dat erg mee, toch?

Voor 8 stuks Gilette Mach 3, één van de meest populaire moderne mesjes betaalt men minstens 13,95 euro. Met één mesje kan men zich vier maal scheren. Dat komt neer op 44 cent per scheerbeurt. Een aanmerkelijk stuk duurder dus dan 'ouderwets' scheren.

Op deze manier kan het nog goedkoper (Dat mag ik wel: geld verdienen zonder je als een kapitalistische idioot te gedragen!) 

Electrisch scheren is waarschijnlijk iets goedkoper maar nadeel daarvan is dat je daar stroom voor nodig hebt. Bovendien is de fabricage van de benodigde apparaten een heel stuk minder milieuvriendelijk dan het in elkaar zetten van een handscheermeshouder.

Tijdens de finale van de Superbowl viel de stroom uit. Niet zo heel gek want na orkaan Katrina moet er nog steeds veel worden hersteld in New Orleans. Helaas vindt de Amerikaanse regering het belangrijker om nog meer geld te steken in nog meer wapentuig dan het helpen van de arme bevolking van een grote stad. Hoewel: nu Amerika's favoriete speeltje (American Football) last heeft van de gebrekkige voorzieningen van New Orleans, gaan er opeens stemmen op om daar toch maar eens wat meer overheidsgeld te steken in de wederopbouw.

Ongetwijfeld zijn er dan weer mensen die roepen dat het afgelopen moet zijn met het geld geven aan werklozen vanuit linkse subsidiepotjes. Gelukkig voor de aanhangers van een zekere geblondeerde politicus zal de gemeente Rotterdam afzien van het steken van 165 miljoen euro in het behoud van een stukje Nederlandse cultuur: het nieuwe Feyenoord-voetbalstadion krijgt dus géén gemeentelijke subsidie. O wacht, als het geld nodig heeft is voetbal opeens geen cultuur maar een leuke sport waar heel veel mensen plezier aan beleven? En bijvoorbeeld een museum dan? Omdat aanhangers van Geert daar nooit heen gaan mogen kunstschatten niet worden onderhouden? Meten met twee maten heet dat. Maar - zoals eerder gezegd - twee vrienden vragen een meetlint vast te houden, dát is pas meten met twee maten!

Ik vraag mij af: dat geld waarmee werkloze PVV-stemmers worden onderhouden...komt dat dan uit rechtse subsidiepotjes? (Even een zijsprongetje: ik vroeg ooit een PVV-aanhanger met argumenten te komen voor zijn stellingen. Hij anwoordde: 'Typisch Links: meteen met moeilijke woorden komen!' Ik heb me bescheurd!)

Natuurlijk kunnen wij subsidiegeld ook weghalen uit de Maagdeneilanden waar tientallen Nederlandse en Belgische miljardairs hun (ongetwijfeld met heel hard werken zonder mensen te benadelen verdiende) geld "per ongeluk" en anoniem hebben geparkeerd. Maar is het niet handiger om die mensen aan te pakken en niet alleen maar hun geld weg te nemen?

Ofwel - zoals het onlangs door mij zelf bedachte spreekwoord luidt - Het is handiger om de visser te vangen dan zijn vis.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Amar Bose

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het heerlijk met scheerschuim en mesje te scheren even alleen met jezelf bezig !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zal je geruststellen dat ik ondanks dat het voor de Rotterdamse ploeg is dat ik blij ben dat het stadion verhaal niet doorging. Dit plan had zeker meer geld gekost.

    Love AS Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De baard laten staan is natuurlijk het állergoedkoopst én reuze energievriendelijk ;-)
    Als men het betaalde voetbal zou afschaffen hield men geld zát over om een stadion te bouwen én voetballen zou weer een vriendschappelijk partijtje kunnen worden zoals het ooit bedoeld was. Of alle Blondie stemmers van een uitkering leven is toch iets dat ik niet zou durven beweren, generaliseren wordt nooit zo gewaardeerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik scheer me al jaren met een Gilette Mach 3 scheermesje...
    Nee, zonder gein, een week of vier gaat zo'n mesje zeker mee. En dan scheer ik mij ieder dag van boven, en de rest als het uitkomt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja.Delfzijl, daar is de leegloop wel heel ernstig.

    En dan ook nog dat aardbevinggedoe er bij, dat helpt ook al niks. Het zij zo.

    Zoals met wel meer dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb jij weer veel beleefd lieve Terrebel, en veel nagedacht ook! Zo kennen we jou zie...
    OT: bedankt voor je lieve reactie maar ik ken nog zo'n mooi plekje als dat in mijn hart: jouw blog!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!