Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

maandag, december 16, 2013

Wanneer zijn dienstverleners ordehandhavers geworden?

Blij dat ik vooral zittend werk had vandaag want ik zit nog wat vol van de zelfgemaakte bitterballen op een verjaardagsfeest gisteren!

Hoewel ik de afgelopen dagen weer op diverse podia mocht staan (Waaronder in het prachtige Paradiso. Zie foto van mij hier met collega's achter de schermen en de setlist in mijn handen) blijf ik natuurlijk ook rustig schrijven. Niet alleen brieven aan de gemeente maar ook een recensie voor Amsterdam Centraal.

Natuurlijk gaat ook het huishouden gewoon door en maakte ik vanmorgen het gootsteenzeefje schoon en hing een nieuw krijtje bij het kleine schoolbord op het toilet.

Vanmorgen hoorde ik bij en van de fysio dat mijn eerstvolgende bezoekje in principe het laatste zal zijn. Mijn linkerbeen met daarin de inmiddels twee jaar oude nieuwe heup doet wat het moet en kan doen en meer zit er gewoon niet in. Nu is het alleen nog maar een kwestie van kracht en souplesse opbouwen. Met wandelen, badminton of wat dan ook. Goed nieuws, niet? Helaas was het nog even niet mogelijk om 'hoera' te roepen want mijn stem is nog niet helemaal terug. Gelukkig dan maar dat ik vandaag alleen maar aan de administratie hoefde te werken. Zowel thuis alsook op kantoor. Mijn vriendin moet maar het woord doen bij de zogeheten tien-minuten gesprekken op de school van mijn zoon vanavond...

En dan denk je wel eens: praten lost meestal meer op dan geweld maar waarom geven zovelen dan toch de voorkeur aan dat laatste? *zucht*

De treinkapers die in 1977 door het kapen van een trein aandacht wilden vragen voor de gebroken beloftes van de Nederlandse regering, gedaan aan de bevolking van de Molukken werden niet 'na urenlang onderhandelen uiteindelijk met enkele gerichte schoten uitgeschakeld.' Neen. Zij werden bruut vermoord door middel van een kogelregen. En pas onlangs kwam die waarheid boven water. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3553851/2013/11/30/Geheime-nota-Molukse-treinkapers-door-kogelregen-gedood.dhtml Alleen maar in 'achterlijke' landen zouden dit soort misstanden plaatsvinden? Alleen in 'achterlijke' landen zouden conflicten met grof geweld in plaats van diplomatie worden opgelost? Niet dus.

En ook nu nog vindt er geweld plaats in treinen. Van passagiers naar conducteurs toe maar helaas ook omgekeerd. Zo was ik er onlangs getuige van dat een conducteur ontdekte dat een student niet had ingecheckt (met zijn openbaar vervoer pasje tegen een paaltje getikt) terwijl dat vanaf 1 januari aanstaande (...) verplicht is. In plaats van er iets van te zeggen bestond het de man in uniform om de student in kwestie een afleesapparaat onder de neus te duwen en naar zijn handboeien (!) te wijzen. De jongeman kon niets anders dan zijn nemesis ietwat verdwaasd aankijken en 'Sorry, meneer!' te stamelen.

De ordehandhaver (nog niet zo lang geleden waren treinconducteurs nog dienstverleners maar die tijden zijn voorbij) hoefde eigenlijk alleen nog maar te zeggen 'Befehl ist Befehl!' en 'Ordnung muss sein!' , een arm met een wit met rood en zwart plaatje om de bovenarm hard de lucht in te brengen, de hielen van een stel bruine laarzen tegen elkaar aan te klikken en het plaatje was compleet.

Maar misschien is het betreffende heerschap niet iemand die zich uitermate thuis zou voelen in Hitler-Duitsland maar had-ie gewoon zijn dag niet. Dat kan natuurlijk ook. Maar ook dan dien je je als dienstverlener voorbeeldig te gedragen. Vind ik.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Peter O'Toole en Joan Fontaine


5 opmerkingen:

די מריו zei

Ik verbaas me er weleens over dat een klant mij gewoon mag uitfoeteren terwijl ik netjes beleefd meneer (of mevrouw, onderschat die niet) mag zeggen en dan natuurlijk ook nog uit service-oogpunt een niet terechte klant voor ze moet oplossen. Soms heb ik dan weleens het idee dat woorden niet de juiste oplossing zijn. Helemaal niet als ik nog geen koffie op heb.

Love As Always
Di Mario

rietepietz zei

Tja, zowel klant als dienstverlener hebben hun dag wel eens, knap vervelend als je dan het slachtoffer bent.
Maar wie onschuldige mensen in gevaar brengt om z'n gelijk te halen heeft het bij mij toch heus verpest!

Sjoerd zei

Ik zou zeggen dat die dienstverlener eens even een cursus gedrag zou moeten volgen...

gerdaYD zei

Blij dat je toch al zo ver bent met die heup lieve Terrbel, nu alleen die stem nog en je bent weer zo goed als nieuw...
Even nog dit: waar ik me zo aan ergeren kan is de term 'zinloos geweld'. Is geweld dan niet altijd zinloos? Ik denk van wel!

Redstar zei

Tijden zijn veranderd. Gister nog probeerde een bejaarde man mij met geweld weg te duwen zodat hij kon voordringen bij de kassa.