Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, juni 15, 2011

De krant

Vandaag even in de weer geweest met het huishouden, een opdracht binnengehaald, naar de tandarts geweest en een hoofdstuk toegevoegd aan mijn roman-in-wording.

Gisteren was ik met mijn zoon op verjaarsvisite bij zijn moeder. Het was mooi weer en dus zaten wij even op een terrasje met een begeleidster. Dat is nodig omdat zij nog niet zelfstandig naar buiten mag. In elk geval gaat het iets beter met haar en krijgt zij daar alle hulp die zij nodig heeft.

Veel mensen vinden blijkbaar dat anderen geen hulp nodig hebben. Althans, uitsluitend nette mensen zoals zijzelf verdienen giften en leningen. Anderen niet. Behalve zielige zwarte negertjes in Afrika natuurlijk. Want die zien er zo schattig uit.

Volgens velen mag de Griekse bevolking lekker lijden "omdat ze een corrupte regering hebben". (Zie daarvoor mijn stukje van gisteren.) Alsof Zimbabwe een toonbeeld is van openheid en democratie!

Maar stelt u zich eens voor dat u zélf hulp nodig heeft in de vorm van een gift of een lening maar dat degeen tot wie u zich wendt zegt: 'Ja hallo, denk je echt dat ik jou geld ga geven!? Je geeft het toch alleen maar uit aan nutteloze zaken als alcohol, tabak, een abonnement op Panorama, schoenen van 120 euro, digitale televisie of een kaartje voor Pinkpop. Waarom zou ik iemand die zo graag geld over de balk smijt geld uitlenen? Zoek het maar lekker zelf uit!"

Bent u dan mans genoeg om te zeggen: "Je hebt gelijk. Dat geld heb ik eigenlijk helemaal niet nodig. Als ik beloof om mijn levensstijl aan te passen mag ik dan toch dat geld lenen?" Of zegt u: "Ja maar dat is belachelijk want ik vind dat we allemaal elkaar moeten helpen!"

Stelt u zich eens voor dat de Amerikanen indertijd de Marshall-hulp hadden ingetrokken vanwege de politionele acties. Bijvoorbeeld. Ja, Nederland was indertijd zeer fout bezig (door de bevolking van toenmalig Nederlands-Indië met geweld er onder te houden) terwijl het gratis financiële hulp kreeg van Amerika om ons te helpen bij de opbouw na WO II. Indertijd had Amerika door dat als het beter zou gaan met de diverse Europese landen zij zelf daar later van zouden profiteren. En zij kregen gelijk.

Eigenlijk is dit een zinloze discussie want minister Jan Kees de Jager is van het CDA en dus gaat de extra financiële hulp aan Griekenland gewoon door. Lees volgende week maar even de krant.

P.s. Speciaal voor GerdaYD en andere geïnteresseerden: in het reactievenster bij de foto's van laatst heb ik een korte omschrijving ervan gegeven.

15 opmerkingen:

  1. Als die Grieken nu ook eens tot 67 gaan werken, ons dat beloven, dan zou ik daar in ieder geval mee kunnen leven... Je moet er natuurlijk wel wat voor doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Sjoerd: Dat doen de Grieken al; als tegenprestatie voor alle leningen hebben zij vorig jaar al meer bezuinigd dan wij ooit zouden kunnen. Hoeveel meer kunnen wij van hen verlangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem20:20

    Uit hoeveel hoofdstukken gaat die zogenaamde roman eigenlijk bestaan als je in ogenschouw neemt dat er per week gemiddeld 3 hoofdstukken bij geschreven worden? Hoe gaat je roman heten? De Grote Winklerprins?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, geweldig! Weer een ontzettend intelligente opmerking van onze anonieme lafaard, vriend Jerry. Alles goed, man? Verveel jij je zo erg nu je bij Elsevier ontslagen bent dat je de hele dag niets anders doet dan mijn weblogstukjes lezen? Ik voel mij vereerd maar helaas: vanaf heden zullen anoniem geplaatste stukjes worden verwijderd. Ciao! Trouwens, is dat handig, weblogstukjes lezen op een smartphone?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op een smartphone, pffff, dat is echt niet makkelijk. Wat is het toch een snoeshaan. En dan ook nog anoniem. Ik heb al aardig wat discussies erop zitten over die lening, maar voorlopig zit Nederland nog niet op één lijn.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aan de ene kant moeten ze geholpen worden. En die rellen daar op straat zijn ook niet goed.

    Maar ze moeten dan wel een beetje in de pas gaan leren lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem00:39

    Het valt niet mee voor een anonieme PVV-er om nu nog zijn mening te kunnen geven..........

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met die hulp aan die zwarte kindjes valt het best mee. Daarover later meer.
    Gefeliciteerd met de moeder van je zoon.

    Iedereen kan in feite simpel leven, maar de meesten willen het niet. Gister een leuke discussie over gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem08:37

    EEn moeilijk dilemma, dat Griekse gedoe.Veel wijsheid geboden

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Arme anonieme Jerry: om op dit weblog te komen zijn er veel makkelijker methodes dan het intypen van de naam ervan in Google. Echt waar. En leer nu eens dat jouw gedrag nooit leidt tot goede zaken. Stop er dus maar mee voordat het een obsessie wordt. Ik bedoel maar: om 2 uur 's nachts nog even komen kijken of jouw reactie van half een al dan niet verwijderd is is best wel zielig, vind je niet? Zo lijkt het net of je geen leven hebt...Jij mag van mij nu nog één keertje (maar wel netjes natuurlijk) reageren. Daarna is het toch echt voorbij...Ik hoop dat je je rust vindt Jerry. En een goede psychiater.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Paco: Het is ook zeker niet zo zwart.wit als sommigen menen te denken. "Gewoon geen geld geven" lijkt zo makkelijk. Maar ja: stel je voor dat mensen ook zo denken over hun kinderen..."Gewoon geen geld geven voor eten, om te studeren, voor kleding..." Zelf geloof ik niet dat dat erg goed zou zijn voor de economie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem10:06

    fijn dat het ietsje beterder gaat met de moeder van je zoon.

    weet niet misschien is het handiger om hen die lening nodig hebben te leren hoe ze het niet nodig hebben??

    Als iemand van alles koopt en er is geen geld meer voor de huur, je geeft dat alles trekt weer bij en vervolgens word er weer van alles gekocht???

    Ctje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Da's een goede uitleg, Citrien! Dat is namelijk precies hoe de meesten met een lening omgaan. Niet alleen de Grieken maar ook die mensen die heel hard roepen dat de Grieken dat geld niet verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het gaat er denk ik voor een groot deel ook om hoe de Grieken hun maatschappij hebben ingericht (werken en vrijheid, belasting en pensioen ed.). En het gaat erom wie ze moet helpen. Zijn wij dat in 1e instantie of zijn dat de rijke Grieken. Ik denk die laatsten.
    Bovendien vind ik dat ze best een eiland of iets anders kunnen verkopen als ze daarmee uit de schulden komen.
    Ze hebben gelogen en gefraudeerd om in de EU te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Fokkio: als onze regering liegt en fraudeert, betekent dat dan dat wij als burgers nooit meer hulp mogen ontvangen? Wijzelf leefden enkele (oorlogs)jaren onder een dictatuur. Stel je'ns voor dat de Amerikanen op die basis hadden besloten ons niet te helpen. Dan hadden wij nu Duits gesproken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!